Klasszikus

Foltok

2006.03.22. 00:00
Ajánlom
Amikor általános iskola ötödikben az énektanárnő felszólított minket, hogy soroljunk fel öt Mozart-operát, kicsit gondban voltam. Mert addig ment, hogy Varázsfuvola, Szöktetés, Figaro, valahogy még a Don Giovanni is eszembe jutott – és kicsit szégyelltem, hogy a Cosi nem. Aztán kivágtam magamat A színigazgatóval, annak legalább a nyitányát ismertem.

Már akkor Mozart-rajongónak tartottam magam, de ebből a hatból kettő még évekig adat maradt: lemezen nem vettük meg, játszani pedig nem játszották őket. De hogy még hány operát írt Mozart ezeken kívül is, az csak jóval később derült ki számomra.

Ha nagyon őszinte akarok lenni, bevallom: ma sem vagyok biztos benne, hogy hallottam akár egyszer is az összeset. És ha még ennél is őszintébb lennék, azt is bevallanám: hosszú még az élet… Néhány hónapja egy tízlemezes összkiadás-részletet unatkoztam végig – igaz, ott az általam másoknál sokkal kevesebbre értékelt régizene-gigász, Harnoncourt volt a karmester. Március 18-án este a Zeneakadémián pedig az általam másoknál sokkal többre értékelt Fischer Ádám vezényelte A pásztorkirály hangversenyszerű előadását.

A pásztorkirály Mozart sokadik operája, talán a tizedik, összesen talán huszonhármat írt, ha a töredékeket, kísérőzenéket és baletteket is számoljuk. Márpedig miért ne számolnánk pl. a Varázsfuvola mélységeit megelőlegző Thamost, vagy akár a Gyöngyösit megihlető Kairói ludat. Vannak tehát a mozarti életműben rejtett tartalékok, ismeretlen foltok, „új” művet megismerni mindig nagy várakozás.

Fischer Ádám három zenekara közül ezúttal a Dán Rádió Kamarazenekarát hozta magával, azt az együttest, amellyel rögzítették is ezeket a kevésbé ismert opuszokat. A zenekar remekül szólt már a nyitányban is – az árnyalt, polifon hangzás később a kíséretekben is megmaradt. A csúcspontok hegyesen, keményen szóltak, a dallamosabb helyeken jól hallhattuk a mellékszólamokat – külön kiemelném a második hegedűket, akik talán az ülésrendnek köszönhetően is végig nagyszerűen szekundáltak.

Az énekesekről már messze nem vagyok ilyen jó véleménnyel. Igazán csak az Elisát alakító Ditte Andersen teljesítménye nevezhető világszínvonalúnak, a német Lothar Odinius (Agenore) pedig igen jónak. A címszerepet éneklő Oleszja Golovneva messze elmaradt „szerelmétől” hangerőben és a koloratúrákban egyaránt. A magát a legnagyobb sztárként eladó Stefano Ferrarit (Alessandro) elviselni se volt könnyű: hangi tisztasága ellentétben állt viselkedésével (amely egyébként következhetett szerepéből, a metastasiói szövegkönyv utálatos talpnyalásából is). A cseh származású Katerina Beranováról jobb nem is beszélni – ő nemcsak hamis volt, hanem zeneileg is ízléstelen. A recitativókban jobb ötlet híján mindegyik énekes sietett. De nemcsak ettől volt unalmas ez a szombat este.

Mozartnak ebben az operájában az áriák jobbára egy kaptafára íródtak. A versenymű-tételszerű szerkezet, a mindenkinek kijutó bravúrkoloratúrák nyilván a kor ízlését voltak hivatva kiszolgálni. Mozart ebből a közhelyszerű ketrecből tört ki később; akár az Idomeneo hagyományosabb, akár a Szöktetés tenyeres-talpas német, akár a Da Ponte-operák utánozhatatlan megoldásaira is gondolhatunk. A közhelyes formanyelvhez néhány szép dallam társul – Mozart persze itt is Mozart. Néhány ária hangszerelése feltűnően izgalmas. Másutt felismerjük a G-dúr hegedűverseny bevezetését (ezúttal B-dúrban). A szünetben azon kapom magam, hogy a Cosiból dúdolgatok – nyilván A pásztorkirályból vettem az asszociációt. De ha százszor hallgatnám meg A pásztorkirályt, gyanítom, akkor is a Cosit fütyörészném.

Valljuk hát be: lehet, hogy a Mozart-év egyik tanulsága az, hogy vannak kevésbé érett, horriblie dictu unalmas Mozart-művek. Ennek az estének azonban van egy másik konklúziója is: hiába az árnyalt zenekari hangzás, a lendületes tempók, a fafúvók érzékien szép megszólalásai, hiányzik valami az interpretációból. Fischer tolmácsolásában ugyanis hemzsegnek a régizenés manírok. Különösen a szordinált vonóskar „nyögései” zavarnak – minden hosszabb hangon van két „kacsacsőr”, crescendo-decrescendo. Zavar, fáraszt és untat – sőt egy idő után határozottan idegesít.

Nem gondolom, hogy ebben kizárólag Fischer Ádám a hibás. Ő csak követ egy olyan konszenzust, amely ma már a legelterjedtebb: a régizenés előadói hagyományt. Anélkül, hogy igazán régizenés lenne. Jobban örülnék, ha elszakadna tőle – ha merné Klemperer, Fricsay Mozart-interpretációs iskoláját folytatni. Ma azonban ezt nem szabad, vagy nagy merészség kell hozzá. Így marad az öszvérmegoldás, amely se nem régizenés, se nem hagyományos, összességében leginkább semmilyen. Foltokban szép, foltokban érdekes – mint Mozart tizenkilenc éves kori operája, A pásztorkirály.

(2006. március 18. 19:30; Zeneakadémia Nagyterme; Mozart: Il Re pastore, K 208; km.: Aminta: Oleszja Golovneva; Elisa: Ditte Andersen; Alessandro: Stefano Ferrari; Tamiri: Katerina Beranova; Agenore: Lothar Odinius; Dán Rádió Kamarazenekara; vez.: Fischer Ádám)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Vizuál

Mikortól színész a színész? - Megjelent Trokán Nóra fotóalbuma

Trokán Nóra egész életét áthatja a színházi közeg varázslatos világa, amelyre gyermekkora óta második otthonként tekint. Színésztársairól készült portrésorozata, a színpadi fellépés előtti átváltozás varázslatos és a néző számára elképzelhetetlen pillanatait rögzíti.
Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Klasszikus

Adventi koncert a Belvárosi-templomban a Soproni Szimfonikusokkal

December 3-án ad adventi koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban Magyarország egyik legrégebbi szimfonikus zenekara, az 1829-ben alapított Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Klasszikus ajánló

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus ajánló

Ajándékozzon koncertélményt a Concerto Budapesttel!

A világ legkiválóbb szólistáival, izgalmas és felfedezésre váró remekművekkel várja a Keller András vezette zenekar a közönséget jövőre is. Válasszon a Concerto Budapest ünnepi kínálatából, vásároljon ajándékkártyát vagy koncertjegyet ajándékba!
Klasszikus ajánló

Újévi Díszhangverseny – a Pannon Filharmonikusok adventi ajánlata

Újév. Egy rövid, de gazdagon összetett szó. Magában hordozza a jövő várakozását, az új reményeinket és egy viszonylag hosszú, ámbár gyorsan elröppeni látszó 365 napos időszakot. Újévi üdvözletünket, bizakodásunkat és vágyainkat töltjük ilyenkor a pezsgőspoharakba, amelyekhez Pécs legrangosabb társadalmi eseményén újra ünnepi klasszikus muzsika társul.
Klasszikus ajánló

Adventi koncertek a Kiskorona7-ben – az Óbudai Társaskör adventi ajánlata

Három adventi koncert, három egymástól teljesen különböző zenei stílusban, Óbuda kultikus koncerttermében. A Kiskorona7 egészen különleges zenei programokkal készül az ünnepvárás időszakában.