Klasszikus

Foltokban

2007.03.26. 00:00
Ajánlom
„…a negyedosztályú futballista az nem egy elfuserált első osztályú, nem egy tehetségtelen másodosztályú vagy egy fegyelmezetlen, frusztrált harmadosztályú. Minden szintnek megvan a nívója, ez egy jól hierarchizált szakma, egy jó negyedosztályú játékos az egy jó játékos a negyedosztályban.” (Esterházy Péter Utazás a tizenhatos mélyére). Meglehet, a zene nem ennyire jól hierarchizált szakma, a Filharmóniai Társaság Zenekarának március 19-i koncertjén mégis ez jutott eszembe.

A koncerten két első osztályú közreműködővel is találkozhattunk: Eliahu Inbal, aki sokadszor jár Magyarországon, a mai karmester-világnívó felső régióiba sorolható. És öröm leírni, hogy ma már Németh Judit sem kevésbé elismert név Európa-szerte. A zenekart se sorolnám épp a negyedosztályba, ám az elsőbe sem. Noha Wagner Wesendonck-dalok című művében ragyogóan kísérte az első pillanattól stílusosan, egyre nagyobb hangi biztonsággal éneklő Németh Juditot. Így kiválóan érvényesült a dalok idilli, áttört karaktere, melyben az elérhetetlen szerelem tragikuma csak finoman van jelen. Különösen az utolsó két dal elhangzása után örültem, hogy hallhattam Németh Juditot, noha nem örültem, hogy nem hallhattam Lukács Gyöngyit.

Szünet után Bruckner 7. szimfóniája következett. Ma már nem szenzáció, ha koncerttermeinkben Brucknert hallhatunk, bár még mindig messze nincs erre annyi lehetőségünk, mint például az osztrákoknak. Bruckner zenéjének befogadásához más attitűd szükséges, mint akár Brahmséhoz, akár a szintén nem epigrammákban fogalmazó Mahleréhez. Előadásához még inkább. Vannak és voltak kimondottan Bruckner-specialista karmesterek (Wand, Celibidache, Schuricht), akik másban esetleg kevésbé kiugróak. Munkájuk és sikerük jellegzetessége abban áll, hogy évtizedekig dolgoznak egy zenekarral, míg olyan hangzásvilágot alakítanak ki, mely nélkül Bruckner zenéje csak helyenként izgalmas. Az igazi Bruckner-előadóknál viszont minden ütem, minden ismétlés értelmet nyer.

Eliahu Inbalnak vendégkarmesterként nem jutott ilyen lehetőség. A március 19-i koncerten jól láthattuk, mennyire határozott elképzeléssel lépett pódiumra – ám az első tételben több helyütt az is feltűnt, a zenekar mennyire nehezen mozdul utána. Az egyenletesen lapos nyitótétel után a viszonylag tempós második tetszett a leginkább (persze csak ha nem kerestük a furtwängleri tragikumot – de olyat másoknál sem találnánk). S bár a mű, sőt a koncert egészében érezhető volt, mennyire dolgozik az együttes, ami szép perceket, élvezetes foltokat hozott, az is kiderült, hogy például egy csaknem háromperces rézfúvós állás intonációs tisztaságához nem elég egy gyakorlott vendégkarmester és a kürtösök akarása: ehhez és a hasonlókhoz kell a több éves aprólékos munka.

Ha ezt a munkát vállalja legpatinásabb együttesünk, a Filharmóniai Társaság Zenekara, akkor – ellentétben Esterházy Péter focista hasonlatával – beléphet az első osztályba. Addig viszont a színvonalas, foltokban kimondottan élvezetes, összességében mégis másodvonalú koncert a legtöbb, amit egy Bruckner-szimfónia eljátszásánál elérhetnek.

(2007. március 19. 19:30 Magyar Állami Operaház (Budapest) - A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának koncertje; Wagner: Wesendock-dalok; Bruckner: VII. E-dúr szimfónia; km.: Németh Judit, vez.: Elihau Inbal, Budapesti Tavaszi Fesztivál 2007)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.