Klasszikus

Folyók és tengerek világa

2015.07.20. 16:46
Ajánlom
A kismartoni Esterházy-kastély piknikkoncert sorozata augusztus 15-én érkezik következő állomásához.

Az erdő és mező után a víz jegyében folytatódik augusztusban a kismartoni Esteházy-kastély Haydn termében a piknikkoncert sorozat. A víz sodró erejének zenei leképezése mindannyiunkra nagy hatást tesz. Robert Schumann Rajnai szimfóniája a „szent folyamot" és a partján élő lakosokat idézi rusztikus, titokzatos és ünnepélyes dallamokkal. Felix Mendelssohn egy Goethe-versből kiindulva dolgozza fel művében a feltámadó szél hangjait, amely fellélegzést hoz a félelmet keltő szélcsend után. Britten Peter Grimes operájában ezzel szemben a tenger az emberi lélek tükre, amely érzelmi viharok és lemondással teli nyugalmi állapotok között hánykódik, amit gyönyörűen ad vissza a muzsika felkavaró, expresszív hangzása. Max Bruch ellenben nem tudott megbarátkozni a gondolattal, hogy fiatal hegedűművészek kizárólag I. hegedűversenyét óhajtották játszani, mintha nem is komponált volna más zeneművet! A zenetörténet folyama azonban elsodorta őket, csak a g-moll hangverseny bizonyult örökéletűnek, amely a nyugalom szigetét kínálja a piknikkoncert ringató zenei hullámai közepén.

A víz felfrissülést, máskor azonban fenyegetést hozó természeti erőként, majd ismét máskor az emberi lélek tükörképeként jelenik meg. Felix Mendelssohn, Robert Schumann és Benjamin Britten tengerek és folyók ereje által ihletett muzsikája mindenképpen érzelmi hullámokat korbácsol. Azonban Sara Domjanic és a Pozsonyi Szimfonikusok, akiket Jochem Hochstenbach vezényel, azonos hullámhosszon vannak Max Bruch népszerű g-moll hegedűversenyének előadása közben is.

A szombati koncert előtt a vasárnapi koncertnek pedig a szünetében lehetőség van a piknikkosarak tartalmának elfogyasztására

A koncert szólistája, a vaduzi születésű, 15 éves Sara Domjanic, már öt évesen hegedűversenyt nyert, azóta pedig sorozatban hozza el különböző versenyek díjait. Két évvel ezelőtt játszott először a Berlini Filharmonikusokkal, fellépett többek között a Bodeni-tó Kamarazeinei Fesztiválján, és játszott a Lipcsei Gewandhaus a müncheni Gasteig a berlini Friedrichpalast valamint a moszkvai Visnyevszkaja Operaház színpadán.

Közreműködnek:

Sara Domjanic hegedű

Jochem Hochstenbach, karmester

Pozsonyi Szimfonikusok

 

Program:

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Szélcsend és szerencsés hajózás, Op. 27

Benjamin Britten: Négy tengeri közjáték a Peter Grimes operából

Max Bruch: I. g-moll hegedűverseny, Op. 26

Robert Schumann: III. Esz-dúr (Rajnai) szimfónia, Op. 97

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

Ifjúsági nagydíjat nyert Tallinnban Szakonyi Noémi Veronika filmje

A nyílt örökbefogadás témáját dolgozza fel a Hat hét című film, amely a tallinni zsűri indoklása szerint sikeresen megtalálta a fiatalság hangját, a rendező munkája pedig elképesztően empatikus. További két magyar alkotást is méltattak a rangos Észak-Európai seregszemlén.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Online formában újjászületett a Muzsika című lap

Újraindult a Muzsika komolyzenei kiadvány. Az online kiadvány ügyvezetője, megbízott főszerkesztője, Bonecz Ervin úgy fogalmaz, céljuk, hogy a megújult Muzsika – a hagyományok megőrzése mellett – merészen és inspirálóan mutassa meg a jelen zenei élet innovatív folyamatait.
Klasszikus hír

Magyar szövegre és énekesre komponált Thomas Adès

A világhírű brit komponista Weöres Sándor, József Attila, Radnóti Miklós és Orbán Ottó verseire komponálta Növények című alkotását, melyet Károlyi Katalin mezzoszoprán mutatott be a Prussia Cove-i Nemzetközi Zenei Szeminárium ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett koncerten.
Klasszikus ajánló

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.