Klasszikus

Folyók és tengerek világa

2015.07.20. 16:46
Ajánlom
A kismartoni Esterházy-kastély piknikkoncert sorozata augusztus 15-én érkezik következő állomásához.

Az erdő és mező után a víz jegyében folytatódik augusztusban a kismartoni Esteházy-kastély Haydn termében a piknikkoncert sorozat. A víz sodró erejének zenei leképezése mindannyiunkra nagy hatást tesz. Robert Schumann Rajnai szimfóniája a „szent folyamot" és a partján élő lakosokat idézi rusztikus, titokzatos és ünnepélyes dallamokkal. Felix Mendelssohn egy Goethe-versből kiindulva dolgozza fel művében a feltámadó szél hangjait, amely fellélegzést hoz a félelmet keltő szélcsend után. Britten Peter Grimes operájában ezzel szemben a tenger az emberi lélek tükre, amely érzelmi viharok és lemondással teli nyugalmi állapotok között hánykódik, amit gyönyörűen ad vissza a muzsika felkavaró, expresszív hangzása. Max Bruch ellenben nem tudott megbarátkozni a gondolattal, hogy fiatal hegedűművészek kizárólag I. hegedűversenyét óhajtották játszani, mintha nem is komponált volna más zeneművet! A zenetörténet folyama azonban elsodorta őket, csak a g-moll hangverseny bizonyult örökéletűnek, amely a nyugalom szigetét kínálja a piknikkoncert ringató zenei hullámai közepén.

A víz felfrissülést, máskor azonban fenyegetést hozó természeti erőként, majd ismét máskor az emberi lélek tükörképeként jelenik meg. Felix Mendelssohn, Robert Schumann és Benjamin Britten tengerek és folyók ereje által ihletett muzsikája mindenképpen érzelmi hullámokat korbácsol. Azonban Sara Domjanic és a Pozsonyi Szimfonikusok, akiket Jochem Hochstenbach vezényel, azonos hullámhosszon vannak Max Bruch népszerű g-moll hegedűversenyének előadása közben is.

A szombati koncert előtt a vasárnapi koncertnek pedig a szünetében lehetőség van a piknikkosarak tartalmának elfogyasztására

A koncert szólistája, a vaduzi születésű, 15 éves Sara Domjanic, már öt évesen hegedűversenyt nyert, azóta pedig sorozatban hozza el különböző versenyek díjait. Két évvel ezelőtt játszott először a Berlini Filharmonikusokkal, fellépett többek között a Bodeni-tó Kamarazeinei Fesztiválján, és játszott a Lipcsei Gewandhaus a müncheni Gasteig a berlini Friedrichpalast valamint a moszkvai Visnyevszkaja Operaház színpadán.

Közreműködnek:

Sara Domjanic hegedű

Jochem Hochstenbach, karmester

Pozsonyi Szimfonikusok

 

Program:

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Szélcsend és szerencsés hajózás, Op. 27

Benjamin Britten: Négy tengeri közjáték a Peter Grimes operából

Max Bruch: I. g-moll hegedűverseny, Op. 26

Robert Schumann: III. Esz-dúr (Rajnai) szimfónia, Op. 97

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.