Klasszikus

Frakkban vagy anélkül

2003.08.28. 00:00
Ajánlom
Most szállt le a gépről. Fáradt, de udvarias. Keresztben ül a bőr karosszékben, fekete póló, farmernadrág, kényelmes cipő. Csak operai szakálla utal a mesterségére, egyébként meg nem mondaná róla senki, hogy tenorista. Túl egészséges jelenség hozzá.

- Tudja, hogy az operarajongók egy része szerint José Cura nem igazán komoly énekes?

- Hallottam róla, de azt hiszem, nem az igazi operarajongók vannak így velem, hanem a karót nyelt konzervatívok. Ők hiszik azt, hogy ha valaki jól érzi magát a színpadon, nevet és jó a kedve, az nem lehet komoly muzsikus. Ha valaki énekel, akkor először is szenvedjen, a magasságok előtt verje ki a hideg veríték, és általában viselkedjék úgy, mintha temetésen volna. Ostobaság.

- Tehát ön az új generáció az operaszínpadon?

- Nem tudom, sohasem gondolkodtam ezen. Ilyen vagyok, és mindig is ilyen voltam. Nem akarok megváltozni csak azért, hogy alkalmazkodjak mások ízléséhez. Viszont megértem és tökéletesen elfogadom, hogy a klasszikus zenéhez való viszonyulásom bizonyos embereknek egyáltalán nem tetszik. Mások azonban nagyon meg vannak elégedve velem. Az élet már csak ilyen: nem kell mindenkinek tetszeni.

- Nem az lenne a cél?

- Aki mindenkinek tetszik, az nem lehet eredeti. Aki senkinek sem tetszik, az valószínűleg pocsékul dolgozik. De ha vannak, akik utálják az embert, mások meg igazán szeretik, akkor a helyzet nem lehet rossz.

- Értem, hogy nem akar megváltozni, de a világ megváltozott ön körül. Hogyan tudja megőrizni régi önmagát? Mert az biztos, hogy Domingo nem úgy öltözik, mint ön.

- Domingo, Pavarotti. Minden tiszteletem az övék, legendás énekesek. De Plácido vagy Pavarotti az apámmal egyidősek, természetes, hogy másképpen gondolkodnak. Ha apám eljött volna most velem, biztos, hogy öltönyben, nyakkendőben utazott volna. Nem azért, mert régimódi, hanem mert így érezné helyesnek.

- Igaz, de az opera mégis az idősebb generáció szórakozása.

- Félreértés, amit azok terjesztenek, akik operába járnak. Klasszikus zenét hallgatni jó, kortól függetlenül.

- Nem is lép föl frakkban soha?

- Dehogynem, ha a helyzet vagy az alkalom úgy kívánja. De nem tehetem meg mindig, mert akkor megjátszanám magam, és azt rögtön észrevennék rajtam. Akkor pedig nem tudnám elmondani, amit akarok, mert a képmutatás és a kommunikáció összeférhetetlen.

- Néha kénytelen mégis megjátszani magát. Mondjuk, szerződés köti, hogy énekeljen öt Don Carlost, pedig egyáltalán nincs kedve hozzá…

- A színpad egészen más. Az ember belebújik a szerepbe, és átváltozik. Lehet, hogy nincs jó formában, de az az alakításon nem látszódhat. Úgysem lehet viccelődni tragikus hősként.

- Néha azért lehet. Amikor Otellóként megfogta Desdemona mellét a kettősben.

- Az nem vicc volt, hanem baleset. És nem előadáson történt, hanem főpróbán. Próbáltam megoldani a helyzetet, de ez nem ugyanaz, mintha szándékosan humorizáltam volna.

- Rendkívül szorgalmas ember. Legalább negyedszer jár Magyarországon, és képzelem, mennyit utazhat a világban, ha még ez a kis ország is ennyiszer sorra került.

- Senki sem juthat el ilyen messzire a pályán, ha nem szorgalmas. Huszonöt éve végzem a munkámat. 1968-ban léptem először hivatásos énekesként színpadra, 1976 óta vezényelek. És azóta megállás nélkül dolgozom. Most is négy szimfóniát és két operát tanulok párhuzamosan.

- Mégis amolyan laza fiúnak tartják. Nem esik rosszul?

- Inkább örülök neki. Az a jó, ha a közönség nem a munkát látja, hanem az eredményét. Amikor a balett-táncos ugrik, és megfeszül minden izma, ő közben csak mosolyog, és a közönség azt mondja, könnyű neki, hiszen tud repülni. Pedig nem tud.

- Miért nem mutatja egy kicsit az erőfeszítést? Hiszen megtehetné.

- Mert a művész dolga az, hogy szórakoztassa a közönséget. Ha azt látják, hogy minden magasság előtt idegroncs vagyok, jaj, csak nehogy baj legyen, akkor nem szórakoznak a nézők, hanem velem pánikolnak.

- És ha tényleg elcsuklik a hangja?

- Annyi baj legyen. Nagyon emberi dolog, mindenkivel megesik.

- Jó, de ha énekes létére nem tart a gikszertől, akkor ugyan mitől fél?

- Sok mindentől félek. De azt nem fogom most elmondani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.
Klasszikus zongora

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.