Klasszikus

Francia est az Óbudai Társaskörben

2013.11.14. 17:36
Ajánlom
A koncertet az Óbudai Társaskör díjként ajánlotta fel Kállai Ernőnek, a Szigeti József Nemzetközi Hegedű- és Brácsaverseny legeredményesebb magyar versenyzőjének. Partnere – Balázs János – egy évvel korábban a Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraversenyen ért el kiemelkedő eredményt.

„Az utóbbi pár évben nagy hatást gyakoroltak rám a francia zeneszerzők, mindig szívesen tűzök műsorra egy-egy darabot tőlük - árulta el Kállai Ernő a koncert kapcsán - erre az estére négy kedvenc francia szerzőm, Poulenc, Saint-Saëns, Debussy és Ravel műveiből válogattam. Poulencet első sorban azért illesztettem a programba, mivel ebben az évben a szerző halálának 50. évfordulójára emlékezünk. Az első élményem Poulenckel kapcsolatban a Karmeliták párbeszédei című operája volt, ami meglátásom szerint sok zenei hasonlóságot mutat a d-moll hegedűszonátával. Ezt a kevésbé játszott remekművet Poulenc a népszerű spanyol költő és drámaíró, Federico Garcia Lorca emlékének ajánlotta, akit fiatal korában kivégeztek. Éppen ezért mind három tételnek hirtelen vége szakad, úgy ahogy a költő életének is. A darab érdekessége a második tétel, ami Garica Lorca egy verséből kiragadott sorra íródott: „A gitár álmokat sír". Mint a legtöbb francia szerzőnél, ebben a műben is nagyon erős spanyol behatásokat érezhetünk.

Egy másik, mostanában ritkábban játszott szonáta, Saint-Saëns d-moll hegedűszonátája. Ez a négytételes mű mindkét hangszertől nagy virtuozitást igényel, főleg az utolsó tételben, aminek a Perpetum mobile alcímet is adhatta volna a szerző. Jascha Heifetz nagy szeretettel tűzte műsorra ezt a szonátát hatalmas sikerrel.

Saint-Saëns „Etűd keringő formában" című zongoradarabja ihlette meg Eugene Ÿsaye belga hegedűművészt és zeneszerzőt, aki egy hegedű-zongora átiratot készített ebből a műből. Egy szintén hatalmas virtuozitást igénylő darab, kihasználva a hegedű összes adottságát, már-már a fizikai lehetetlenség határait súrolva. 

Debussy közismert darabja a „Holdfény" a Bergamasque-szvitből igazából mindent elárul magáról a címével. Egy vágyakozó, álmodozó, olykor visszafogott, olykor szenvedélyes, nagyon romantikus történetet mesél el.

Két Ravel művel zárom az estét, az első a „Darab habanera formában" (Georges Catherine átirata), ami tulajdonképpen egy dal, szöveg nélkül, ahol a hegedű az emberi hang megformálására törekszik. Ez a pár perces miniatűr olyan, mint egy parfüm illata, ami nagyon intenzíven hat ránk. Különleges hangulatban tárul elénk Spanyolország, kissé behízelgő, kissé lusta, mindez füstös atmoszférába burkolva.

Ravel „Tzigane" című darabját a magyar hegedűművésznőnek, Arányi Jellynek írta, akinek többek között Bartók is ajánlott művet. Ravel itt a magyar cigányzenét próbálja visszaadni egy kissé szürreális megvilágításban. Egy kicsit magyaros, kicsit spanyolos, kicsit franciás, egyfajta különös cigányzene ez. Lassú, improvizatív bekezdés a g-húron, majd kettős fogásokkal és egy kis madárcsicsergéssel fűszerezve. A zongora cimbalomszerű játékával csatlakozik a hegedű tremolóihoz és egy lassú csárdásba vezet minket, aminek több variációját is hallhatjuk. A mű utolsó részében az egyre gyorsuló friss csárdás a végsőkig fokozza az izgalmakat."  - árulta el a művész.                                                                                                       

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.