Klasszikus

Francia hangulatban

2014.03.14. 23:30
Ajánlom
Francia hangulatban indul a tavasz a Kodály Filharmónia együtteseivel. Debussy és Ravel művei szólalnak meg március 17-én este Debrecenben, a Kölcsey Központban, Kocsis Zoltán vezényletével. A koncert vendégszólistája a kitűnő fiatal operaénekes, Hajnóczy Júlia lesz.

Debussyt és Ravelt legfőképp azért szokás méltatni, mert jellegzetesen francia zenét hoztak létre, amelyben mindaz a kellem és szellem tetten érhető, amiért a francia kultúrát szeretjük. Kodály Zoltán a Nyugatban, 1918-ban ezt írta Debussyről: „...hazájában legnagyobb érdemének a francia drámai zene nyelvének reformját, a recitatív újrateremtését tartják. Úgy, mint neki, senkinek sem sikerült eddig a francia nyelv természetes muzsikáját zenére váltani." A modern hangszerelés egyik legnagyobb virtuózáról, Ravelről is hasonlóképpen vélekednek, akik könnyed stílusát, biztos formaérzékét dicsérik. Ezen a koncerten mindkét nagyszerű francia szerző univerzumába bepillanthatunk, előbb Debussy három nocturne-jét és hét dalát hallgathatjuk meg, utóbbiakat Kocsis Zoltán 2001-ben zongoráról szimfonikus zenekarra és énekre készített átirataiban élvezhetjük. Majd Ravel Daphnisz és Chloé című balett-szimfóniája hangzik el, amely egyike a zeneszerző kevés számú, zenekarra komponált alkotásainak.

A koncert vendégszólistája Hajnóczy Júlia. A fiatal szoprán énekesnő a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végzett, Augsburgban mesterdiplomázott. Rendszeresen lép fel itthon, Németországban, Svájcban és Ausztriában. 2008 novemberétől a klagenfurti színház szólistája. A Magyar Állami Operaházban ugyanebben az évben debütált. Már gyermekként találkozott Debussy zenéjével, és nagy hatással volt rá, mondta el az énekesnő. A dalok nem elsősorban énektechnikailag jelentenek neki kihívást, hanem a mondanivalójuk, az erős hangulati hatásuk miatt. Hajnóczy Júlia úgy véli, Kocsis Zoltán zenekari átiratai abban nyújtanak többletet, hogy a hangszerelés segítségével könnyebb megérteni a Debussy-dalok gondolatiságát. Kocsis Zoltánt az egyik legavatottabb, leghitelesebb Debussy-tolmácsolónak tartja az énekesnő, akivel már több mint tíz éve dolgozik együtt, koncerteztek már Európa számos pontján és Amerikában is.

Hajnóczy Júlia elmondta azt is, nagyon korán kezdett zenével foglalkozni, és mivel a szülei énekkarban léptek fel, gyermekként folyamatosan körülvette a zene. Diákként több alkalommal is megfordult Debrecenben, szolfézs- és népdalversenyeken. Szívesen idézte fel azt is, hogy egyszer a Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny felvonulásán a szülei énekkarának tábláját vitte. „Debrecen nekem a zenéhez kötődik" - tette hozzá az énekesnő. Legutóbb a Szerelmi bájital Adina és A varázsfuvola Pamina szerepe volt a feladat Hajnóczy Júlia életében, most pedig a debreceni koncert után a Figaro házasságában Susanne szerepére készül. Az énekesnő operaszerepei mellett szívesen koncertezik is, bár azt mondja, ez nagy kihívás egy énekesnek, mivel a koncertpódiumon állva, nincs semmiféle kapaszkodója, vagy segédeszköze, csak a hangjára és a lelkére hagyatkozhat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.