Klasszikus

Francia ízek

2007.09.21. 00:00
Ajánlom
Ha egy jelentős francia szimfonikus zenekar kizárólag francia művekkel érkezik Budapestre, annak nyilván üzenete van. És talán nem járunk messze az üzenet precíz dekódolásától, amikor azt mondjuk, hogy valamilyen módon a zenei "franciaság" bemutatása lehet az Orchestre National d’Ile de France (helyesen: Orchestre National d’Île de France) célja, aminek pontosabb meghatározásával persze azonnal a nemzetkarakterisztika és kultúrsovinizmus mocsaras szellemi vidékén találjuk magunkat.

És az ősrégi német-francia szembenállás talaján, hiszen a "francia" címke valamely zenére akasztva mindenekelőtt azt kívánja hangsúlyozni, hogy az illető zene "nem német". Mert a 19. század folyamán a német komponisták túlsúlya olyan mértékűvé vált, hogy a zene fogalma egyet jelentett a német zene fogalmával, miközben alighanem lehetetlen racionális érvekkel bebizonyítani, hogy Berlioz, Saint-Saens (helyesen:Saint-Saëns) vagy Ravel kevésbé egyetemes zenét írt, mint Schumann, Brahms vagy Wagner.

Nehéz megfogalmazni egyébként, hogy mennyiben más a francia zene, mint a koncerttermekben azóta is túlsúlyban lévő német, s talán közelebb jutunk a megoldáshoz, ha a zene egyik társművészetét, jelesül a kulináriát hívjuk segítségül. Hiszen ha valaki egyszer abban a szerencsében részesült, hogy München valamely gigantikus sörkertjében maga előtt tudhatott egy zsírtól csöpögő, csodálatosan gőzölgő csülköt a hozzá tartozó monumentális szezámos pereccel, s megcsodálhatta a kötelezően literes korsóban felszolgált jófajta sör aranyló mágiáját, miközben a bájos bajor kollégák a szomszéd asztaloknál hét-nyolcszázad magukkal ütötték el hasonlóan az időt – ha tehát valakinek lehetősége volt ezt a felejthetetlen élményt egy alapvetően más jellegű tapasztalattal összevetni: azzal, amikor az ember Párizsban sétálgatva betér mondjuk a St. Germain valamely aprócska utcájába, s egy otthonos kisvendéglőben elfogyaszt egy négy-öt fogásból álló, pasztell ízekből és könnyű szárnyasokból összeállított vacsorát, hozzá valamely kellemes délfrancia bort rendel, elcseveg a pincérrel az utolsó előtti fogásként felszolgált francia sajtok világtörténelemben játszott szerepéről, s a vacsorát záró mousse au chocolat elfogyasztása után még hosszú percekig üldögél arccal az utca felé bamba mosollyal – nos, e két tapasztalat birtokában, azt hiszem, többé-kevésbé érthetővé válik, hogy miben is tér el egymástól a francia s a német szellem. És az Orchestre National d’Ile de France (helyesen: Orchestre National d’Île de France) koncertje a Művészetek Palotájában talán éppen arról szól, hogy milyen sokszínű lehet e francia szellemiség, hiszen Hector Berlioz, Camille Saint-Saens (helyesen: Camille Saint-Saëns) és Maurice Ravel művészete legalább annyi szálon kötődik egymáshoz, mint amennyi elválasztja őket.

Berlioz élete talán legnagyobb bukását köszönhette 1838-ban bemutatott, Benvenuto Cellini című operájának, a nyitány azonban már a premieren sikert aratott, s azóta is rendszeresen szerepel hangversenyek műsorán. A szeptember 28-án is elhangzó darab számos ponton kötődik ugyan a német zenéhez, a hangszínek iránti berliozi érzékenység és az ettől nem független, lenyűgöző hangszerelés azonban mélyen francia jellegzetességek. A koncert második számaként Ravel balkezes zongoraversenye hangzik el, amely az I. világháborúban jobb kezét elvesztő neves zongoraművész, Paul Wittgenstein (a filozófus öccse) számára készült 1930-ban. Ez a mű már nemcsak a színek, de a harmóniák és a szerkesztés terén is messzire távolodott mindentől, ami a zenében németnek nevezhető: érzékiségbe áthajló érzékenysége, kifinomultsága, áttetszően világos felépítése kizárólag Párizsban volt életre hívható. Ahogy az est legfontosabb eseményének számító nagyszabású darab is, Saint-Saens (helyesen: Saint-Saëns) III. szimfóniája (op. 78), amely a teljes nagyzenekari apparátuson túl két zongorát és nagyorgonát is foglalkoztat. És bár az orgona eredetét és 18. századi virágkorát tekintve nem elsősorban franciahangszer, a 19. században mégis azzá vált, tekintettel arra, hogy a század – és talán az egész zenetörténet – egyik legjelentősebb orgonaépítője egy francia volt: Aristide Cavaillé-Coll. Akinek hangszerei új utakat nyitottak az orgonajáték történetében, s ennek az útnak egyik jeles állomása a Liszt Ferencnek ajánlott, Cavaillé-Coll hangszerre megálmodott Saint-Saens-szimfónia (helyesen: Saint-Saëns–szimfónia).

Három jellegzetesen és sokféleképpen francia mű szólal meg tehát szeptember 28-án a Művészetek Palotájában, hogy ha Ferencváros St. Germainné válása várat is még magára, legalább a zene által Párizsban érezhesse magát néhány órára a budapesti közönség.

2007. szeptember 28. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) -
Az Orchestre National d’Ile de France koncertje;
Berlioz: Benvenuto Cellini - nyitány ; Ravel: Zongoraverseny bal kézre ; Saint-Saens: III. "Orgona" szimfónia

Km.: Leon Fleisher (zongora), Vincent Dubois (orgona); Vez.: Yoel Levi

 
 
 

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Vizuál

Újra látható a Moholy-Nagy Lászlóról szóló film az Urániában

Alysa Nahmias sokszorosan díjnyertes amerikai dokumentumfilmje a 125 éve született világhírű művész és tanár, Moholy-Nagy László életútját és örökségét mutatja be, azt az újító szellemű, a modern technikai lehetőségeket integráló művészi gondolkodást, amely máig inspirálja az alkotókat.
Zenés színház

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Itt a bejelentés, amitől minden Mozart-rajongó kibukik

A koronavírus járvány okozta gazdasági nehézségek nem kímélték Ausztria egyik ismert cégét, a Salzburg Schokoladét sem, amely többek között a Mozart-golyókat is gyártja. A grödigi székhelyű vállalat hétfőn jelentett fizetésképtelenséget – írta meg a Napi.hu.
Klasszikus ajánló

Vitorlázás és komolyzene – mi a közös?

A MÁV Szimfonikus Zenekar új, rendhagyó, beszélgetéssel egybekötött koncertsorozatának első vendége Berecz Zsombor vitorlázó lesz.
Klasszikus ajánló

Királyi muzsika – Boldoczki Gábor a Capella Gabettával ad koncertet

A nemzetközi hírű trombitaművész és a Magyarországon már többször fellépő régizenei együttes Versailles című estjükön francia barokk utazásra hívják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Klasszikus ajánló

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.