Klasszikus

Francia kapcsolat

2014.11.26. 06:58
Ajánlom
A párizsi zenei élet pezsgése kihagyhatatlannak bizonyult az elmúlt két évszázad során, ha merész, új ötletekre vágyott a műértő publikum. Nem volt ez másképpen, ha Dukas, Ravel, Prokofjev vagy épp Saint-Saëns egy-egy bemutatójára gondolunk. Ebből a világból kaptunk péntek este egy jól eltalált ízekkel teli menüsort a Pannon Filharmonikusok és Andrej Gavrilov tolmácsolásában. KRITIKA

Dukas két alkotása nyitotta az estét, a Fanfár és a La Péri című táncköltemény. A néhány perces nyitódarab címéhez méltóan a fúvósokon szólalt meg, s időnként meglepően borsos akkordokat szegeztek a fülünkhöz a zenészek. A rezek hangja sokszínűen árnyalt volt, a forték nemcsak hangosak, hanem fényesek tudtak lenni, szép, gömbölyű pianókkal és pontos együttlélegzéssel is megajándékoztak bennünket; gikszerek sehol, Bogányi Tibor egyértelműen és precízen fejezte ki elképzeléseit. A La Péri a Fanfár után azonnal kezdődött, nyitóképe a szerző A bűvészinas c. közkedvelt szimfonikus scherzójának másolata: egy halk pizzicatót követően divisi akkordok szólalnak meg a fátyolos hangú vonósokon. Tiszta, transzparens hangzások következtek, megcsodálhattuk a hatalmas zenekar könnyed és világos kezelését, azonfelül fontos szólisztikus játékoknak örülhettünk a brácsa-angolkürt keringőtémában, a hárfák és a xilofon párosában; majd egy pillanatra a hat évvel a La Péri előtt bemutatott Salome Hétfátyoltáncának straussi hangzásai is felrémlettek. A tánc sodró mozgása időnként az impresszionizmus jól ismert zenekari képeibe vegyült: a hárfa suhanása, a fafúvók briliáns futamai, a hosszan kitartott lágy kürtakkordok nagyon szépen érvényesültek, szinte szó szerint betöltötték a csodás akusztikájú termet. Mindezeket élvezetes, pontos előadásban hallhattuk.

Ezek után hirtelen, mint aki a puha szőnyeg után recsegős deszkákon lépked, szólalt meg Prokofjev - a bemutatón nagy vihart kavart -, 1912-es keltezésű I. zongoraversenye. Andrej Gavrilov egyénisége már színpadra lépésekor betöltötte a teret; leülve a zongorához, némi derültséget keltve leszedte a kottatartót és kihurcolta a teremből. Utólag visszagondolva, talán azért tette, mert még nagyobb hangerőt próbált kicsalni a Steinway-hangszerből. Az első pillanattól az utolsóig ugyanis valamiféle metafizikai méretű elánnal szántotta fel a billentyűzetet, olyan testbeszéddel társítva a zongorajátékot, hogy valóban nem lehetett senki másra figyelni a teremben, csak Gavrilovra. Egészen rendkívüli bemutatót láthattunk abból, milyen az, ha valaki ezer fokon izzik, és ebbe a szenvedélyes áramlatba kíván minket is belevonni. A mágus köpenye ezen az estén azonban imitt-amott kilyukadt, szó szerint is: sok lyukas futamot, hiányzó hangot, elkent belső szólamot vehettünk észre, és a különben igencsak precíz zenekarral sem mindig találta meg a zongorista a tempókat.

Prokofjev összetéveszthetetlen szarkazmusa, áttetsző hangzása pedig rendkívüli módon igényelné a pontos megvalósítást. Még a lassú rész melódiájába is költözött valamilyen remegés, harapósság. Kicsit kevésbé pregnánsan szólalt meg Ravel közkedvelt, balkézre írott zongoraversenye a szünet után: a mű kezdetének két pianissimo nagybőgője eleinte beleveszett a szűnni nem akaró köhögések zajába, csak a kontrafagott vartyogása ébresztett rá némelyeket a muzsika jelenlétére. A jól ismert jazzes epizód erőteljes, itt szinte villámként lecsapó akkordsora azonban valóban felébresztett mindenkit, emellett azonban révületbe ejtő gyönyörűséggel, szabadon szárnyalva szólalt meg az egyetlen tételbe ágyazott lassú szakasz melódiája, finom billentéssel, ezernyi színárnyalattal. Gavrilov legszebb percei voltak ezek. Megérdemelt volt most a nagy taps, de ezúttal a ráadás(ok) elmaradt(ak). A műsor végén Saint-Saëns Haláltánca pedig egy kicsit visszarepített bennünket a romantikus szimfonikus költemények világába. Az 1874-ben komponált darab a legelsők között kísérletezik a xilofon hangjával, és az elhangolt elsőhegedű boszorkánytánca is kitűnő invencióra vall, jelen esetben pedig a megvalósítás is igen szépen sikerült.

Bogányi Tibor pontosan és koncepciózusan vázolta fel zenekarával ennek a nagyszerű alkotásnak a színeit és tematikus viszonyait. A teljesen megérdemelt tapsvihart a Pannon Filharmonikusok Saint-Saëns Bacchanáliájával köszönték meg, ráadásként. Igényes, jól összeállított programot hallhattunk, remek előadásban; a dirigens alapos munkát végzett, s igen hálás együttes ez a csapat, rugalmas, nem fásult, nem modoros, akik a tapsrend alatt is mosolyognak és egymásnak gratulálnak. Jó volt látni és hallani.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Plusz

A kultúra fogalmát a lehető legtágabban értelmezi a kultúráért és innovációért felelős miniszterjelölt

Csák János a kinevezése előtti meghallgatáson elmondta, az új minisztérium maga is innovációnak tekinthető. A miniszterjelölt kinevezését a bizottság 1 ellenszavazat és 1 tartózkodás mellett 11 szavazattal támogatta.
Könyv

Visszatér a Városmajorba a Margó Fesztivál

Június 9-12. között, az Ünnepi Könyvhéttel egy időben, a Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált, ahol többek közt Nádas Péterrel, Tóth Krisztinával, Romsics Ignáccal, Bereményi Gézával, Péterfy Borival, Zoltán Gáborral és az Alkalmáté Truppal is találkozhatunk.
Vizuál

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Vizuál

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Egyházzenei Fesztivált rendez a Haydneum

A tavaly őszi Nyitófesztivál után egyházi műveket mutat be a közönségnek a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, köztük kevéssé ismert, de magyar kötődésű szerzők darabjait.
Klasszikus kritika

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Klasszikus gyász

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.
Klasszikus hír

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.