Klasszikus

Francia klasszikusokat játszik a Nemzeti Filharmonikusok Julien Chauvinnel

2025.01.14. 10:55
Ajánlom
Mit komponáltak Haydn és Mozart kortársai Párizsban? Erre ad választ január 21-én a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Zeneakadémián, világhírű francia vendége, Julien Chauvin hegedűművész-karmester társaságában.

Ha klasszikus zenéről beszélünk, általában bécsi klasszikára gondolunk. De hát Haydnnal, Mozarttal és Beethovennel egy időben más alkotók is írtak hangjegyeket a kottapapírra Európa egymástól távoli pontjain! Például Itáliában, Angliában vagy Franciaországban.

Ezen a hangversenyen Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) és Joseph Haydn (1732–1809) egy-egy remekműve a két tájékozódási pont. Előbbi esetében a tizenkilenc éves zeneszerző ékesszólón dinamikus saroktételek között varázslatosan költői Adagiót bemutató G-dúr hegedűversenye (K. 216) alkalmasint még nem is bécsi, hanem „salzburgi klasszikus”, hiszen e mű keletkezésének idején, 1775-ben a város csodagyerek-szülötte még az ottani hercegérsek, Hieronymus von Colloredo alkalmazásában állt.

Némiképp hasonló a helyzet a másik „bécsi” remekművel, Haydn lenyűgözően részletgazdag és meglepetéselemekben bővelkedő G-dúr („Katona”) szimfóniájával – a századikkal a szimfóniák sorában –, amely a zeneszerző második londoni útján, 1794. március 31-én szólalt meg először, és amely a második tétel és a finálé trombitafanfárjairól és ütőhangszeres effektusairól kapta harcias melléknevét.

Ebből is látható, hogy a bécsi klasszika nem minden remekművét írták vagy mutatták be Bécsben,

fontosabb, hogy a stílus reprezentánsai azt a gondolkodásmódot, ízlést és arányérzéket képviselték, amely a 18. század második felének és a 19. század első két évtizedének császárvárosát jellemezte.

20250121_ZAK_JulienChauvin035Cmarcoborggreve-105810.jpg

Julien Chauvin (Fotó/Forrás: Marco Borggreve / Nemzeti Filharmonikusok)

A „másik világot”, a franciát ezen az estén Luigi Cherubini (1760–1842), Henri-Joseph Rigel (1741–1799) és Francois-Joseph Gossec (1734–1827) zenéje képviseli. Mindenekelőtt érdemes rámutatni a tényre – és ez a régi korok európai zenéjének olvasztótégely-jellegét illusztrálja –, hogy eredetileg Cherubini olasznak, Rigel németnek született, ugyanakkor mindketten Franciaországban töltötték alkotó életük nagy részét, műveik legtöbbjét ott hozva létre. Gosseckel kiegészülve mindhárman más és más műfajokban adnak ízelítőt a kor francia zenéjéből: Cherubinitől (akit Beethoven a kor legnagyobb komponistájának tartott, Rossini pedig operaszerzőként magasztalt) két nyitányt hallunk, Rigel a szimfónia műfajában mutatkozik be, a tősgyökeres francia Gossec pedig – a Mazsola és Tádé című, egykor népszerű televíziós bábfilmsorozat zenéjeként ismertté vált D-dúr gavotte alkotója – hazája jellegzetes műfajával, egy balettszvittel teszi le névjegyét. Ezeket a műveket meghallgatva

a közönség szavak nélkül is érezni fogja, miben más a klasszika korának bécsi és francia zenéje, miben térnek el a franciák hangsúlyai és gesztusai az osztrák földön honos kifejezőeszközöktől,

s miben rejlik a francia zene egyik legfontosabb ismertetőjegye, az oly sokat emlegetett elegancia.

A koncert sorsát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar menedzsmentje a legilletékesebb kezekbe tette: a kiváló francia hegedűművész és karmester, az 1979-es születésű Julien Chauvin, számos régizenei együttes alapítója és vezetője a historikus elődói gyakorlat nemzetközi sikereket arató kiválósága, aki ezen a hangversenyen karmesterként és hangszeres szólistaként egyaránt megmutatja tudását.

További részletek itt érhetők el. >>>

Fejléckép: Julien Chauvin (fotó/forrás: Franck Juery / Nemzeti Filharmonikusok)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.