Klasszikus

Francia muzsikusok

2016.04.01. 17:06
Ajánlom
A Zeneakadémián több mint negyven éve tanító zongoraművész tanár, Baranyay László francia estet ad a Zeneakadémia Solti Termében. Április 27-i koncertjén a századforduló két nagy zeneszerzője, Debussy és Ravel művei mellé nagy elődeik, Couperin és Rameau billentyűs darabjait állítja.

„A 19-20. század fordulójának francia zenéjéhez középiskolás korom óta szorosan kötődöm, azóta szívesen hallgatom, játszom és tanítom Ravel és Debussy darabjait. Számomra nagy a különbség e két szerző között: Debussy színesebb, érzelmekben gazdagabb, Ravel szikárabb, de effektusokban hihetetlenül sokoldalú – mindkét mester zenéje rendkívül szerethető. Ravel egész ciklussal (Le tombeau de Couperin), Debussy pedig az Hommage à Rameau című művével tisztelgett a nagy francia barokk elődök emléke előtt, innen jött az ötlet, hogy egy este hangozzanak el a négy szerző alkotásai.”

Baranyay László

Baranyay László (Fotó/Forrás: Benkő Sándor)

Baranyay László megközelítése valóban indokolt, hiszen Debussy és Ravel zeneszerzői munkásságának egyik legnyilvánvalóbb kapcsolódása a francia zene gyökereihez való visszanyúlás. Debussy egyetlen operájában, a Pelléas és Mélisandeban Lully és Rameau recitativo-stílusát igazította a francia nyelvhez, amellyel úttörőként alkotta meg a wagnerihez hasonló francia énekbeszédet. Kései alkotói korszakában a klasszikus formák felé fordult, így a régi mesterekhez hasonlóan hatos sorozatban tervezte megjelentetni kamaraszonátáit. Bár a tervezett művek közül csak egy készült el egészében, fennmaradt a tervezett hat szonáta fedőlapja, ezzel a régies aláírással: „Claude Debussy, a francia muzsikus”. Az Images első kötetében megjelent Hommage à Rameau című művét abban az időben komponálta, amikor Rameau – akinek zenéjében a „francia zene” kvintesszenciáját találta meg Debussy – Les Fêtes de Polymnie kottájának kiadásán dolgozott.

Debussyhez hasonlóan Ravel is kedvelte a klasszikus, vagy éppen régies formákat, így a Le tombeau de Couperin című művének címében is egy régi műfaj, a tombeau szerepel, amely annyit tesz: egy mű valaki emlékére. E két darab köré épül az hangverseny műsora, amelyen Couperin és Rameau beszédes című billentyűs kompozícióin túl elhangzik még Debussy Pour le Piano és L'Isle joyeuse című alkotása is. A 17. századi művek előadásával kapcsolatban összekötve a régmúltat, közelebbi múltat és a jelent Baranyay a következőket mondta: „Szokás ma történeti hűségre hivatkozni, de néhány kiváló zongoristát hallva – Horowitz, Scarlatti vagy Szokolov Couperin- és Rameau-tolmácsolásaira gondolok – nem hiszem, hogy az eredetileg csembalóra készült alkotások zongorán előadva veszítenének szépségükből, sőt!”

A nagy magyar zongoraművészek különleges iskolázottságú alakja, a hetven éves Baranyay László a Zeneakadémián több mint négy évtizede tanít. Művészete a Bartók-vonalat egyesíti a nagy orosz zongorista hagyományokkal, hiszen annál az Ungár Imrénél végzett, aki a Bartókot is tanító Thomán István növendéke volt; Baranyay Moszkvában eltöltött három tanulóéve alatt pedig a szintén legendás Heinrich Neuhaus fiánál tanult, de a 20. század számos más művészóriásánál tökéletesítette tudását, például Sebők Györgynél, Fischer Annie-nál, Mihály Andrásnál, Anda Gézánál.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Ókovács Szilveszter azonnali hatállyal felmondta Kesselyák Gergely szerződését

A karmester-operarendező, aki korábban a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is volt, maga is pályázott az Opera élére, és a szakértői bizottság a legtöbb szavazattal támogatta. CIKKÜNK FRISSÜLT ÓKOVÁCS SZILVESZTER KÖZLEMÉNYÉVEL!
Színház

„Önök minden pályázatunkat elutasították” – Közös nyílt levelet írtak a független társulatok

A huszonöt színházi társulat levelét azoknak az „ismeretlen kurátoroknak” címezte, akik a közelmúltban nulla forint támogatást ítéltek meg nekik. A Rózsavölgyi Szalon is beszámolt arról, őket hogyan érintette a döntés. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház

Rost Andrea nem lép fel a Magyar Állami Operaházban a jövő évadban

Az énekesnő döntéséről tájékoztatta az intézmény főigazgatóját, Ókovács Szilvesztert, és az idén nyárra meghirdetett Varázsfuvola-előadásokból is kilép.
Klasszikus

A zeneélet kivételes művészei fogtak össze a magyar klasszikus zene helyzetének javítása érdekében

Hét Kossuth-díjas művész elnökségével megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége, melynek célja a klasszikus zene társadalmi elfogadottságának emelése, a magyar zene értékeinek megőrzése és fejlesztése egy átfogó stratégia megalkotásával.
Klasszikus

Száz év hét napban – a BMC Ligeti Fesztiválján jártunk

A Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából rendezett eseménysorozat csúcspontja a Budapest Music Centerben rendezett egyhetes fesztivál volt. Négy, igencsak különböző típusú koncerten jártunk

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A hangok mai építményei – Kedves Csanád a folytatódó FUGA-koncertekről

Szerencsésen alakult a FUGA – Budapesti Építészeti Központ koncertjeinek a sorsa, a kortárs zenét kedvelő közönség továbbra is ebben a különleges atmoszférában hallgathatja napjaink legizgalmasabb szerzőinek műveit.
Klasszikus hír

A zeneélet kivételes művészei fogtak össze a magyar klasszikus zene helyzetének javítása érdekében

Hét Kossuth-díjas művész elnökségével megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége, melynek célja a klasszikus zene társadalmi elfogadottságának emelése, a magyar zene értékeinek megőrzése és fejlesztése egy átfogó stratégia megalkotásával.
Klasszikus beszámoló

Száz év hét napban – a BMC Ligeti Fesztiválján jártunk

A Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából rendezett eseménysorozat csúcspontja a Budapest Music Centerben rendezett egyhetes fesztivál volt. Négy, igencsak különböző típusú koncerten jártunk
Klasszikus ajánló

Pénteken indul a Haydneum – Magyar Régizenei Központ nyár eleji fesztiválja a budapesti Egyetemi templomban

2023. június 9. és 17. között rendezi meg második Egyházzenei Fesztiválját a Haydneum – Magyar Régizenei Központ Budapesten, az Egyetemi templomban.
Klasszikus hír

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.