Klasszikus

Franz Welser-Möst debütál a bécsi újévi koncerten

2010.12.31. 11:03
Ajánlom
Először vezényel Franz Welser-Möst, először forgatták a balettbetéteket a Laudon-palotában, és Jean Guillaume Bart koreográfus is itt teszi le névjegyét.

A Simplicius című Strauss-operett Lovas indulójával kezdi a Bécsi Filharmonikusok 2011-es újévi koncertjét Franz Welser-Möst. A Bécsi Operaház ősztől működő fő-zeneigazgatója a nagy elődök után most mutatkozik be ebben a szerepben. "Ez a zene sokat elárul a valódi osztrák mentalitásból" - nyilatkozta a karmester. A koncert első részében ifjabb Johann Strauss-keringők, -polkák, -négyesek szólalnak meg a Musikverein virágdíszbe öltöztetett arany termében, majd a második részben a Liszt-évhez kapcsolódva eljátsszák Liszt Ferenc első Mefisztó-keringőjét, Joseph Lanner egyik valcerét, Joseph Hellmesberger, idősebb Johann Strauss és Joseph Strauss egy-egy művét is. A zenekar tagjai a hagyományos szürke zsakettet viselik, a nézők pedig - remélhetően - megismerkedhetnek a zenész hölgyek új egyenruhájával, amely egy egyszerű szabású, Marlene Dietrich-stílusú fekete-szürke nadrágkosztüm.

A Bécsi Staatsoper balettegyüttese először táncol a Laudon-palotában, a koreográfiát ugyancsak először készíti a Párizsi Opera balettcsillaga, Jean Guillaume Bart, a kosztümöket azonban már ötödik alkalommal tervezi a táncosok számára Johan Engels.

Az eseményt közvetíti a Magyarországon is fogható ORF, az adón emellett sugároznak egy valcerritmusú újévi üzenetet, továbbá egy riportfilmet Franz Welser-Möstről, a koncert szünetében pedig a Bécsi Filharmonikusok turnéjáról készült filmet mutatják be, miközben az Ö1 rádió karmester művészszobájában vendégeskedik.

Az újévi koncertek 72 esztendős történetében a karmester előtt 14 híres dirigens állt a karmesteri dobogón. Clemens Krauss indította el 1939-ben a Strauss-koncerteket, tőle Josef Krips vette át a pálcát. Willi Boskovsky rekordot állított föl: csaknem negyedszázadon át vezényelte a zenekart hegedűvel a kezében, épp úgy, ahogyan egykor az idősebb és ifjabb Johann Strauss tette. Lorin Maazel 1980 és 1986 között dirigálta a koncerteket, 1994-ben, majd 1996-ban, 1999-ben és 2005-ben tért vissza egy-egy koncertre. Karajan azonban csupán egyszer, 1987-ben dirigálta az újévi hangversenyt. A fennmaradó alkalmakon Claudio Abbado, Carlos Kleiber, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Nikolaus Harnoncourt, Seiji Ozawa, Mariss Jansons, Georges Pretre és Daniel Barenboim osztoztak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Plusz

Kapszulák – Patti Smith Nap a Csokonaiban

Október 1-jén, a Patti Smith Napon a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház tereiben a zenét és a szabadságot körbejáró eseménysorozat veszi kezdetét, melynek keretében izgalmas performanszon, felolvasáson, beszélgetésen vehetünk részt és egy különleges, zenehallgató kapszulákból álló installációt is megtekinthetünk.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Könyv

„Irodalom nélkül nem volna civilizáció sem” – exkluzív interjú Sjónnal

„Bármikor, ha a világ jelentősen változik, azt legelőször az irodalomban lehet észrevenni” – fejtette ki lapunknak adott interjújában Sjón. A PesText Fesztiválon vendégeskedő író-költővel az irodalom jelentőségén túl az izlandi nyelv történetéről, a jó regény ismérveiről és filmes munkáiról beszélgettünk, de elárulta azt is, mire a legbüszkébb.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.
Klasszikus videó

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Klasszikus beszámoló

Mély hangok bűvöletében – Beszámoló az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Idén ismét megrendezték a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, az ötödik megmérettetés egy hete alatt a fiatal művészek zongora, majd zenekar kíséretével bizonyíthatták tehetségüket. Végignéztük a verseny szeptember 5-től 11-ig tartó élő fordulóit.
Klasszikus interjú

„Minden mű önmagában kerek egész” – Interjú Ránki Dezsővel

Bach azon zeneszerzők közé tartozik, akiknek a zenéjét különösen szívesen adja elő – mondja Ránki Dezső, aki a Concerto Budapest szeptember 24-i koncertjén a komponista két versenyművét játssza majd. A Kossuth-díjas zongoraművésszel ebből az alkalomból beszélgettünk.