Klasszikus

Fricsay Ferenc emléktáblát kapott Berlinben

2018.09.09. 12:45
Ajánlom
Szeptember 6-án avatták fel azt az emléktáblát Berlinben, amely Fricsay Ferenc magyar karmesterre emlékezik, aki 1948-52 között élt és dolgozott a német fővárosban.

A szeptember 6-i emléktábla avatáson, a Pücklerstraßén részt vett Thorsten Wöhlert kultúráért felelős államtitkár, Dietmar Schwarz, a berlini opera intendánsa, valamint Alexander Steinbeis, a Német Szimfonikus Zenekar (DSO) zeneigazgatója.

41006965_10156580607277394_1821298486939746304_n-115426.jpg

Fricsay Ferenc emléktáblája Berlinben (Fotó/Forrás: Deutsches Symphonie-Orchester Berlin / Facebook)

Fricsay Ferenc 1914-ben született, a Zeneakadémián Bartóktól, Kodálytól, Weinertől és Dohnányitól tanult, később a Szegedi Filharmonikus Egyesület karmesterévé nevezték ki. 1936-39 között operaelőadásokat dirigált a Szegedi Városi Színházban, de '44-től bujkálni kényszerült. A háború után rövid ideig Budapesten folytatta, de miután '47-ben nagy sikert aratott van Einem Danton halála című művével a Salzburgi Ünnepi Játékokon, Berlinbe igazolt. A Deutsche Oper, illetve a RIAS Szimfonikus Zenekar vezető karmestere lett, miközben exkluzív lemezszerződést kötött a Deutsche Gramophone-nal. 1954-55-ben Amerikában, Houstonban vállalt állást, 1956-58 között Münchenben, életének utolsó évében pedig Berlinbe tért vissza. 1961-ben Bázelben halt meg.

Hangfelvételei máig etalonnak számítanak, sokan az övét tartják a legjobb Fidelio-felvételnek, de Mozart-operafelvételei és Bartók-felvételei is ragyogóak.

Itthon több emléktábla is őrzi a nevét. Egykori szegedi lakóházát bronz emkékplakett jelöli, a Szegedi Tudományegyetemen bronz mellszobra is található. 2014-ben a Nemzeti Filharmonikusok állított emléktáblát Budapesten, egykori, II. kerületi lakhelyén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?