Klasszikus

Fricsay Mendelssohnja

2004.08.12. 00:00
Ajánlom
Fricsay Ferenc az elmúlt évtizedben kezdett visszakerülni a Deutsche Grammophon katalógusába, s így a köztudatba is. Eddig nagyobbára kései, sztereó felvételeivel ismerkedhettünk. A Fricsay-diszkográfia egyelőre messze nem teljes, a tíz évvel ezelőtti 10+1 CD-s doboz anyagának jelentős része nem kapható, nemrég jelent meg viszont egy életmű-doboz, mely szintén csak keresztmetszetet ad Fricsay munkásságából, de itthon sose lehetett kapni pl. a karmester Mozart-szimfóniáit, a Beethovenek közül meg folyton csak az Eroica kapható. A kiadó olcsó sorozatának archív alosztályában most egy korai Mendelssohn-lemez jelent meg, amelynek zenei anyaga, előadói minősége és ára is arra enged következtetni, hogy bolond, aki kihagyja.

A Szentivánéji álom kísérőzene részletei ugyan a lemezrögzítés kezdete óta slágernek számítanak – gondoljunk pl. arra, csupán Toscaninivel hány Scherzo vagy Intermezzo jelent meg –, a teljes (vagy közel teljes) kísérőzenéből annál kevesebb a korai felvétel (általában Mendelssohn nem volt valami népszerű, leszámítva a Hegedűversenyt, melyet boldog-boldogtalan előadott). Így Fricsay 1950-es felvétele tekinthető szinte úttörőnek is (Toscanini két felvétele mögött). De ha nem lenne az, akkor is érdemes lenne odafigyelni rá, ugyanis azt érezhetjük, amit a legnagyobbaknál: hogy ezt így kell csinálni. Ezúttal nem zavaró a német szöveg, nem zavaró Rita Streich (Maria Stader mellett Fricsay kedvence – érdekes, mennyire szerette ezeket a ma már „csipogónak” nevezhető hangokat) és Diana Eustrati. A nyitány jókedve végig megmarad, a kórustétel könnyed, a nászinduló robusztus, maestoso (kiderül, milyen jó zene ez), az egész előadás szellemes, színes, életigenlő, egyszerre könnyed és erőteljes.

A Hegedűverseny olyan, mint Brahms Haydn-variációi: egyikből sem ismerek rossz előadást. Igaz, kiugróan jót is csak keveset (Heifetz–Munch és –Toscanini, Menuhin–Furtwängler). Nem dől ugyan össze tőle a világ, de a darab úgy jó, ahogy van – és ebben megerősít Schneiderhan és Fricsay 1956-os felvétele. Schneiderhant ma is elsősorban kamarazenészként tartom nagyra (gondoljunk a Kempff-fel közös Beethoven-szonátákra, illetve az Edwin Fischer–Schneiderhan–Mainardi trióra), szólistaként inkább derék közepes. Ettől még szép a Furtwänglerrel felvett Beethoven-hegedűversenye (ha nem is annyira, mint a Menuhinok, bár erről Furtwängler is tehet), és íme, a Mendelssohn is. Fricsay viszont kiváló kísérő (ld. Bartók zongoraversenyeit Andával, hegedűversenyét Varga Tiborral vagy az egészen kiugróan jó Csajkovszkijt Menuhinnal). Neki nem kell nagy szólista, az erős közepessel is képes remeket alkotni.

Van tehát 70 perc zenénk, a két mű még hangnemben is illik egymáshoz, akár egy fenékkel végighallgathatjuk tehát, bele se fáradunk. És akkor talán megértjük, e sorok írója miért jön lázba, ha meglát egy új Fricsay-lemezt.

(Mendelssohn: Szentivánéji álom kísérőzene, op. 61; e-moll hegedűverseny, op. 64; km.: Diana Eustrati, Rita Streich (ének), RIAS Kamarakórus, Berlini Filharmonikus Zenekar; Wolfgang Schneiderhan (hegedű), Berlini Rádió Szimfonikus Zenekara; vez.: Fricsay Ferenc – Deutsche Grammophon Eloquence–Dokumente 4775028)

(A szerző az EMI munkatársa)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Medve ölte meg a 44 éves Julien Gauthier francia zeneszerzőt

Julien Gauthier a természet hangjait rögzítette készülő művéhez, amikor egy medve támadt rá Kanadában.
Klasszikus életrajz

Magyarul is megjelenik Fischer Ádám életrajzi könyve

A karmester 70. születésnapjára jelenik meg Oplatka András életrajzi könyve szeptember elején. Természetesen német nyelven is kiadják.
Klasszikus kritika

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.