Klasszikus

Fűben-fában muzsika – Vadászati gálakoncert a Müpában

2021.09.28. 14:25
Ajánlom
Ember és természet viszonyának zenetörténeti áttekintését hallgathatták végig, akik ellátogattak az „Egy a Természettel” – Vadászati és Természeti Világkiállítás gálakoncertjére, mely a barokktól a 21. századig vonultatott fel természeti és vadászati témájú zeneműveket.

A körülvevő világot magukba fogadó és alkotásaikban feldolgozó művészek mindig is bőségesen merítettek a környezetükben látott szépségekből – de vajon szükségszerű, hogy a természettel akár hivatásszerűen, akár hobbiból foglalkozó emberek a művészi feldolgozások felé is forduljanak? Az „Egy a Természettel” – Vadászati és Természeti Világkiállítást kulturális programok is kísérik, a szeptember 26-i gálakoncerten a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar és Farkas Róbert karmester vezette végig a közönséget a témába vágó zeneművek hosszú során.

Mupa2021_EgyaTermeszettel_FarkasRobert_c_PosztosJanos-154332.jpg

Farkas Róbert (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

A sokszínű műsor a barokktól máig vonultatta fel a darabokat. Ez utóbbi időpontmegjelölést szó szerint is vehetjük, hiszen a koncert legelső száma kortárs ősbemutató volt, Dubrovay László Vadász szimfóniá ja a világkiállítás alkalmából készült. Az inkább szimfonikus költeménynek beillő mű változatos hanghatásokkal, szinte képszerűen festette le a vadászat eseményeit,

a rézfúvósok vadászkürtöt imitáló megszólalásai után puskalövéseket hallhattunk a nagybőgőszólamban, a zenekar pedig patakopogást és különböző állathangokat is utánzott.

A mű nagyrészében igen közönségbarát muzsika szólt, romantikus idealizmussal mutatta be a hallgatóságnak a természetben örömét lelő embert.

A továbbiakban felhangzó darabokat két típusba lehetett sorolni. A vadászatról szóló zeneművek szinte önálló műfajt alkottak, erős ritmikájuk, dinamizmusuk, jellegzetes hangszerhasználatuk (rézfúvósdominancia, amelyhez az újabb műveknél az ütősök is csatlakoztak) élesen kirajzolta a kapcsolódási pontokat. A másik csoportot a természetábrázoló zeneművek alkották,

míg a vadászat során az ember alakítja a környezetét, ezekben inkább a csendes szemlélődésnek jutott szerep, a csobogó víz, a tavasz, az erdő hangjai sokkal harmonikusabb kapcsolatról tanúskodtak,

amelyet még a vad nyári vihar sem tört meg, Vivaldi A négy évszak című versenyművének kiemelt részletében (melynek hegedűszólistája Pusker Júlia volt).

Mupa2021_EgyaTermeszettel_PuskerJulia_c_PosztosJanos-154734.jpg

Pusker Júlia (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

A hangulatos zsánerképek közepette néhány olyan mű is elhangzott, melyben a vadászatnak dramaturgiai szerepe van. Jean-Philippe Rameau Magyarországon az utóbbi évtizedekben legtöbbször játszott (két különböző rendezésben is színpadra állított) operája, az Hippolyte et Aricie Dianához fohászkodó vadászkórusa visszautal a mitológiai történetre: Hippolütosz (az operában végül isteni közbeavatkozással elkerült) tragédiáját éppen az okozza, hogy csak az istennőnek hajlandó hódolni, Amornak pedig nem mutat be áldozatot. Ezért szükségszerű, hogy az ifjú egy vadászat során haljon meg.

Weber A bűvös vadász című operájának Vadászkórusa pedig kiválóan festi meg azt a szigorú szabályok szerint működő zárt férfitársaságot,

amelyben a főszereplő, Max úgy érzi, csak a természetfeletti segítségével képes boldogulni. A koncerten mindkét részlet a Nemzeti Énekkar kiváló tolmácsolásában hangzott el.

Mupa2021_EgyaTermeszettel_c_PosztosJanos3-154919.jpg

Nemzeti Énekkar (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

A műsor elsődlegesen a szélesebb közönségréteget vette célba, így számos, gyakran felcsendülő slágerszámot is meghallgathattunk. Hömpölygött a Moldva Smetana szimfonikus költeményéből, a lómotívum keltette kapcsolódás miatt (vagy a benne szereplő, átvitt értelmű vadászat okán) A walkürök lovaglása is elhangzott Richard Wagner operájából ), Szvétek László igen jó kedéllyel fogott bele Marci bácsi dalába Kodály Háry János ából,

ifjabb Johann Strauss Vadászaton című polkájában pedig egy igazi vadász is színpadra lépett, hogy a kottában feltüntetett lövés elhangozhasson (természetesen vaktölténnyel).

A Nemzeti Filharmonikusok és a koncert programjához nevével is illő karmester, Farkas Róbert változatos stílusokban mutathatta meg magát – majd a zenekari művek után két szólózongora-darabra került sor, Balázs János közreműködésével. Liszt Ferenc Erdőzsongását, ezt a mélázó karakterű természetzenét

egy igazi különlegesség követte: egy újabb kortárs darab, Eötvös Péter A kefelábú pillangók tánca.

Az izgalmas hanghatásokkal, meglepő dallamvezetéssel (ha egyáltalán dallamnak nevezhetjük ezt a furán, valóban „lepkeszerűen” csapongó szólamot), szabályos és szabálytalan egymásra játszatásával teletűzdelt zongoraszóló a közvetlen érzéki hatáson túl is feltárta a közönség előtt a „lepkeség” mibenlétét.

A koncert zárószámában ember és természet ismét egymásra talált, ifjabb Johann Strauss táncművében, a Kék Duna-keringőben a méltóságosan hullámzó folyam és az emberi mozgás, a keringő ritmusa simult egymásba, szépen jelképezve a koncert, sőt alighanem az egész világkiállítás üzenetét: élhetünk harmóniában a természettel.

Fejléckép: Nemzeti Filharmonikus Zenekar (fotó: Posztós János / Müpa)

Kulturális programsorozat a természet és a vadászat jegyében

Kapcsolódó

Kulturális programsorozat a természet és a vadászat jegyében

A Magyar Mezőgazdasági Múzeum új kiállításának megnyitójával közösen tartották meg az „Egy a Természettel” kulturális fesztivál sajtótájékoztatóját. A programsorozat a szeptember 25. és október 14. között zajló Vadászati és Természeti Világkiállítás kísérőrendezvénye.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Jazz/World

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Színház

Hatott az összefogás: 80 milliós támogatást ad a minisztérium Gobbi Hilda nyaralójának helyreállítására

Alkotóházként újul meg Gobbi Hilda visegrádi villája, a Kulturális és Innovációs Minisztérium döntése alapján 80 millió forintos támogatásban részesül az épületet tulajdonló alapítvány.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Újabb világsztár tart kurzust fiatal magyar tehetségeknek a Concerto Mesteriskola keretében

Február 11-én a klasszikus zenei élet egyik kiválósága, Pierre-Laurent Aimard a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében kiemelkedően tehetséges magyar zongoraművész-növendékek számára.
Klasszikus ajánló

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Klasszikus kritika

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Klasszikus ajánló

Cseh ínyencségeket tálal februári műsorán a Budapesti Fesztiválzenekar

Közép-Európa gazdag zenei öröksége áll a Budapesti Fesztiválzenekar közelgő hangversenyének középpontjában, amelynek február 15-én, 16-án és 17-én a Müpa ad otthont. Az esemény három kiemelkedő cseh zeneszerző műveit mutatja be.
Klasszikus ajánló

Hangot a télnek – február 22-én rendezik meg a Kórusok Téli Éjszakáját

A már hagyománnyá vált eseménynek a Magyar Zene Háza az otthont, amelyet az ország minden tájáról érkező énekkarok töltenek meg. Az egynapos minifesztivál idén nyolcadik alkalommal megrendezett téli kiadását is a Csíkszerda kórus önkéntesei szervezik.