Klasszikus

Fuvola egyedül, fuvola csembalóval

2004.06.18. 00:00
Ajánlom
Június 11-én, pénteken, a Bach-hét negyedik napján a 73 éves Sebestyén János játszott a Deák téri evangélikus templomban, három nappal korábban a 23 éves Szalai Antal. Az ifjú hegedűs-titán (remélhetőleg) még nincs pályája zenitjén, a honi csembalisták doyenje (sajnos) már nincs. Ezzel együtt az est főszereplőjét, Gyöngyössy Zoltánt – a kortárs zenei interpretáció egyik legjelentősebb alakját – hallatlan érzékenységgel kísérte Bach fuvolaszonátáiban.

Műsorukat gondosan állították össze, a fuvolaszonátákat néhány csembaló-mű, illetve a szóló fuvola-partita övezte. Nem csak a két előadó s a két hangszer, de a művek is beszélgetett tehát egymással, bár e beszélgetés nem volt egyenrangú: a középpontban ezúttal a fuvola állt. A fuvola-szonáták közül Bach talán leghagyományosabb, „legbarokkabb” műveit, a csembaló-kíséretes darabokat választották, de a fuvola mutatkozott jelentősebbnek a szonáták között elhangzott művekben is. A csembaló-fantáziák, melyek Sebestyén János átgondolt és értő, bár nem mindig tökéletes előadásában szólaltak meg, szinte jelentéktelennek mutatkoztak a koncert csúcspontja, az a-moll fuvola-partita mellett.

Megdöbbentő ez a négytételes darab: az egyetlen szólam megszólaltatására képes vékonyka hangszer, vékonyka hangjával, egyetlen emberi tüdő segítségével képes nem csak egy hatalmas teret, de a saját maga által kiszabott nem kis időt is hiánytalanul kitölteni. Bach, aki fia – Philipp Emanuel – leírása szerint bármilyen gazdag zenei anyaghoz úgy volt képes egy újabb szólamot hozzáadni, hogy a zenei egyensúly nem borult föl, itt mintha a másik véglettel kísérletezne: hogyan jelenhet meg a harmonikus polifónia egyetlen hangszeren, hogyan rejthető egyetlen dallamvonalba több látens szólam.

Az így kialakuló folyamatos mozgásra épülő, komplex – bár egyszólamú – zenei szövet ráadásul kötve van a játékos levegővételéhez. Az általam hallott előadások szinte mindegyikében vért izzadnak a fuvolisták, hogy a fiziológiai légzés ne kerüljön ellentmondásba a zenei lélegzéssel. Nem így Gyöngyössy Zoltán. Az általa vérfagyasztó virtuozitással alkalmazott körlégzésnek köszönhetően egyszerre értelmes egésszé állt össze minden zenei egység, előadásában mégsem a játékát mindvégig uraló tudatosság fogott meg, hanem a tudatosság mögött rejlő spontaneitás. Ahogy elhiteti a hallgatóval, hogy nem vesz levegőt, úgy képes elhitetni, hogy minden hang éppen ott és akkor születik meg.

Fuvolájából ráadásul varázslatos színeket képes előcsalni: a koncert végén eljátszották az Esz-dúr obligát-csembalós fuvola-szonáta híres Siciliano-tételét, s ez a megrázóan szép fuvola-dallam olyan puhán és visszafogottan szólalt meg, hogy már csak ezért a fuvolahangért is érdemes volt elmenni a koncertre.

(2004. június 11. 19:00 Deák téri evangélikus templom. 15. Bach-hét, Gyöngyössy Zoltán (fuvola) és Sebestyén János (csembaló) kamaraestje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.