Klasszikus

Fuvola egyedül, fuvola csembalóval

2004.06.18. 00:00
Ajánlom
Június 11-én, pénteken, a Bach-hét negyedik napján a 73 éves Sebestyén János játszott a Deák téri evangélikus templomban, három nappal korábban a 23 éves Szalai Antal. Az ifjú hegedűs-titán (remélhetőleg) még nincs pályája zenitjén, a honi csembalisták doyenje (sajnos) már nincs. Ezzel együtt az est főszereplőjét, Gyöngyössy Zoltánt – a kortárs zenei interpretáció egyik legjelentősebb alakját – hallatlan érzékenységgel kísérte Bach fuvolaszonátáiban.

Műsorukat gondosan állították össze, a fuvolaszonátákat néhány csembaló-mű, illetve a szóló fuvola-partita övezte. Nem csak a két előadó s a két hangszer, de a művek is beszélgetett tehát egymással, bár e beszélgetés nem volt egyenrangú: a középpontban ezúttal a fuvola állt. A fuvola-szonáták közül Bach talán leghagyományosabb, „legbarokkabb” műveit, a csembaló-kíséretes darabokat választották, de a fuvola mutatkozott jelentősebbnek a szonáták között elhangzott művekben is. A csembaló-fantáziák, melyek Sebestyén János átgondolt és értő, bár nem mindig tökéletes előadásában szólaltak meg, szinte jelentéktelennek mutatkoztak a koncert csúcspontja, az a-moll fuvola-partita mellett.

Megdöbbentő ez a négytételes darab: az egyetlen szólam megszólaltatására képes vékonyka hangszer, vékonyka hangjával, egyetlen emberi tüdő segítségével képes nem csak egy hatalmas teret, de a saját maga által kiszabott nem kis időt is hiánytalanul kitölteni. Bach, aki fia – Philipp Emanuel – leírása szerint bármilyen gazdag zenei anyaghoz úgy volt képes egy újabb szólamot hozzáadni, hogy a zenei egyensúly nem borult föl, itt mintha a másik véglettel kísérletezne: hogyan jelenhet meg a harmonikus polifónia egyetlen hangszeren, hogyan rejthető egyetlen dallamvonalba több látens szólam.

Az így kialakuló folyamatos mozgásra épülő, komplex – bár egyszólamú – zenei szövet ráadásul kötve van a játékos levegővételéhez. Az általam hallott előadások szinte mindegyikében vért izzadnak a fuvolisták, hogy a fiziológiai légzés ne kerüljön ellentmondásba a zenei lélegzéssel. Nem így Gyöngyössy Zoltán. Az általa vérfagyasztó virtuozitással alkalmazott körlégzésnek köszönhetően egyszerre értelmes egésszé állt össze minden zenei egység, előadásában mégsem a játékát mindvégig uraló tudatosság fogott meg, hanem a tudatosság mögött rejlő spontaneitás. Ahogy elhiteti a hallgatóval, hogy nem vesz levegőt, úgy képes elhitetni, hogy minden hang éppen ott és akkor születik meg.

Fuvolájából ráadásul varázslatos színeket képes előcsalni: a koncert végén eljátszották az Esz-dúr obligát-csembalós fuvola-szonáta híres Siciliano-tételét, s ez a megrázóan szép fuvola-dallam olyan puhán és visszafogottan szólalt meg, hogy már csak ezért a fuvolahangért is érdemes volt elmenni a koncertre.

(2004. június 11. 19:00 Deák téri evangélikus templom. 15. Bach-hét, Gyöngyössy Zoltán (fuvola) és Sebestyén János (csembaló) kamaraestje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.
Klasszikus nagybőgő

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.