Klasszikus

Fuvola egyedül, fuvola csembalóval

2004.06.18. 00:00
Ajánlom
Június 11-én, pénteken, a Bach-hét negyedik napján a 73 éves Sebestyén János játszott a Deák téri evangélikus templomban, három nappal korábban a 23 éves Szalai Antal. Az ifjú hegedűs-titán (remélhetőleg) még nincs pályája zenitjén, a honi csembalisták doyenje (sajnos) már nincs. Ezzel együtt az est főszereplőjét, Gyöngyössy Zoltánt – a kortárs zenei interpretáció egyik legjelentősebb alakját – hallatlan érzékenységgel kísérte Bach fuvolaszonátáiban.

Műsorukat gondosan állították össze, a fuvolaszonátákat néhány csembaló-mű, illetve a szóló fuvola-partita övezte. Nem csak a két előadó s a két hangszer, de a művek is beszélgetett tehát egymással, bár e beszélgetés nem volt egyenrangú: a középpontban ezúttal a fuvola állt. A fuvola-szonáták közül Bach talán leghagyományosabb, „legbarokkabb” műveit, a csembaló-kíséretes darabokat választották, de a fuvola mutatkozott jelentősebbnek a szonáták között elhangzott művekben is. A csembaló-fantáziák, melyek Sebestyén János átgondolt és értő, bár nem mindig tökéletes előadásában szólaltak meg, szinte jelentéktelennek mutatkoztak a koncert csúcspontja, az a-moll fuvola-partita mellett.

Megdöbbentő ez a négytételes darab: az egyetlen szólam megszólaltatására képes vékonyka hangszer, vékonyka hangjával, egyetlen emberi tüdő segítségével képes nem csak egy hatalmas teret, de a saját maga által kiszabott nem kis időt is hiánytalanul kitölteni. Bach, aki fia – Philipp Emanuel – leírása szerint bármilyen gazdag zenei anyaghoz úgy volt képes egy újabb szólamot hozzáadni, hogy a zenei egyensúly nem borult föl, itt mintha a másik véglettel kísérletezne: hogyan jelenhet meg a harmonikus polifónia egyetlen hangszeren, hogyan rejthető egyetlen dallamvonalba több látens szólam.

Az így kialakuló folyamatos mozgásra épülő, komplex – bár egyszólamú – zenei szövet ráadásul kötve van a játékos levegővételéhez. Az általam hallott előadások szinte mindegyikében vért izzadnak a fuvolisták, hogy a fiziológiai légzés ne kerüljön ellentmondásba a zenei lélegzéssel. Nem így Gyöngyössy Zoltán. Az általa vérfagyasztó virtuozitással alkalmazott körlégzésnek köszönhetően egyszerre értelmes egésszé állt össze minden zenei egység, előadásában mégsem a játékát mindvégig uraló tudatosság fogott meg, hanem a tudatosság mögött rejlő spontaneitás. Ahogy elhiteti a hallgatóval, hogy nem vesz levegőt, úgy képes elhitetni, hogy minden hang éppen ott és akkor születik meg.

Fuvolájából ráadásul varázslatos színeket képes előcsalni: a koncert végén eljátszották az Esz-dúr obligát-csembalós fuvola-szonáta híres Siciliano-tételét, s ez a megrázóan szép fuvola-dallam olyan puhán és visszafogottan szólalt meg, hogy már csak ezért a fuvolahangért is érdemes volt elmenni a koncertre.

(2004. június 11. 19:00 Deák téri evangélikus templom. 15. Bach-hét, Gyöngyössy Zoltán (fuvola) és Sebestyén János (csembaló) kamaraestje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Medve ölte meg a 44 éves Julien Gauthier francia zeneszerzőt

Julien Gauthier a természet hangjait rögzítette készülő művéhez, amikor egy medve támadt rá Kanadában.
Klasszikus életrajz

Magyarul is megjelenik Fischer Ádám életrajzi könyve

A karmester 70. születésnapjára jelenik meg Oplatka András életrajzi könyve szeptember elején. Természetesen német nyelven is kiadják.
Klasszikus kritika

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.