Klasszikus

Gaudeamus

2010.02.17. 13:40
Ajánlom
Mi a közös az Akadémiai ünnepi nyitányban, Lutosławski nemesen keserű Csellóversenyében és Schubert "Nagy” C-dúr szimfóniájában? Meglehet, talán éppen csak annyi, hogy hétfő este mindhárom mű felhangzott a Concerto Budapest remek bérleti koncertjén.

Kell ennél több? - kérdezte beharangozójában a Fidelio ajánlója. Merőben szubjektív válaszunk: aligha. A friss nevű, s a névcserével szimbolikusan történetének újabb, nyilvánvalóan nehézségektől fenyegetett szakaszába lépő szimfonikus együttes kiegyensúlyozott teljesítménye, minőségi összjátéka ugyanis alkalmasint még a tematikus koncertprogram intézményének elkötelezett híveit is elismerésre késztette.    

A hangverseny első számaként megszólaltatott Brahms-mű, a boroszlói egyetem díszdoktori címét megháláló Akadémiai ünnepi nyitány a klasszikus koncertrepertoár különleges darabja. Egy németes humorú 19. századi szimfonikus alkotás, amely mindazonáltal egyetlen percre sem válik sem nehézkessé, sem vaskossá, sem vértelenné - ritka kincs, s egyszersmind méltó a közkedveltségre. A diákdalokat (többek között a Gaudeamus igiturt és az egyetemi Burschenschaft-ivászatok másik korabeli kedvencét, a Was kommt dort von der Höh' kezdetű nótát) feldolgozó nyitány ezúttal sem tévesztett hatást: Keller András és zenekara a méltóságteljes felrakás mögül nyelvét öltögető bursikóz derű avatott közvetítőjének bizonyult.

Az egyetemi életre rámosolygó Akadémiai ünnepi nyitányt követően Perényi Miklós, a Zeneakadémia Vonós tanszékének egyetemi tanára lépett a koncertdobogóra, hogy megszólaltassa a reménytelenség 20. századi lengyel remekművét, Witold Lutoslawski Csellóversenyét a hatvanas-hetvenes évek fordulójáról, a dermesztő kelet-európai pangás korai éveiből. A hatalmas kontraszt előzetesen inkább riasztónak, semmint érdekfeszítően izgalmasnak tűnt: a stiláris, hangulati, s ha tetszik, lételméleti távolság közömbösítésére kevésnek ígérkezett a két számot egymástól elválasztó taps- és technikai szünet.

A kétely úgyszólván Perényi Miklós első vonómozdítására, rögvest a d-hang dacos repetálására felépített nyitótétel kezdetén semmivé foszlott, s mi csak találgathattunk, hogy e hatást vajon már a koncertdarabnak, vagy inkább a szerényen nagy gordonkás karizmájának köszönhettük. Utóbb nem is sikerült e két tényezőt világosan elkülönítenünk egymástól, hiszen a szólista a szabadulási és kapcsolatteremtési kísérletek nyomasztó kudarcát, a szuverén egyéniség mindinkább reményvesztett erőfeszítéseit jelenetező Lutoslawski-versenymű előadása során valósággal a vesztett ügyek diadalmas bajnokának tetszett. A zenekar dicséretére vált, hogy az emberellenes rend és a visszautasítás megszemélyesítőjeként Perényi méltó partnerének bizonyult, s e sikerben döntő része volt a bölcsen a szólójátékoshoz igazodó, együttesét világos és határozott jelzésekkel irányító Kellernek. A szuggesztív előadás utat talált a Romantikus-bérlet közönségéhez, mely a Perényitől kikövetelt ráadást, az ugyancsak Lutoslawski által komponált Sacher variációkat is zajos lelkesedéssel, a kortárs művekkel szemben táplált hagyományos tartózkodást mellőzve fogadta.

Túl hosszú és túl nehéz - hangzott a Bécsi Zenebarátok Társaságának korabeli elutasító véleménye Schubert utolsó, oly sokat vitatott számozású szimfóniájáról. A hosszúságot ma már - túl Bruckner és Mahler szimfóniáin - nem igazolja a koncerttermi tapasztalat, ám a nehézséget gyakorta igen: a Nagy C-dúr szimfónia az ingatag nívójú zenekarok egyik nagy buktatója. A Concerto Budapest jól vette az akadályt: a tételindulások mindannyiszor ritka koncertrációval, erős légkörteremtő erővel nyűgöztek - az első tétel kibontakozó fensége igen szép kürtszólóval, a második lebegő kiegyenlítettségével, a harmadik hökkentő lendületével, a zárótétel sistergős rohamával. S ha a hangzásarányok olykor - túlnyomórészt a szimfónia második felében - meg is billentek kissé, Keller András és együttese erős, érvényes interpretációval töltötte ki koncertjének második félidejét is.  

Concerto Budapest
2010. február 15. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Perényi Miklós (cselló)
Vez.: Keller András


Brahms: Akadémiai ünnepi nyitány, op. 80
Lutoslawski: Csellóverseny
Schubert: "Nagy" C-dúr szimfónia, D. 944 Nr. 9

Romantikus-bérlet

www.telekomzenekar.hu
www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Klasszikus

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bfz

A hajóbaleset áldozataira emlékezett a Fesztiválzenekar Koreában – VIDEÓ

Szöulban Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar egy koreai dalt adott elő a Hableány tragédiájára emlékezve.
Klasszikus sopron

Kórusok veszik birtokba Sopron belvárosát

A régizenétől a gospelig kalauzol a Soproni Kórusünnep, amelyet július 6-án rendeznek meg összesen 14, osztrák és magyar kórussal.
Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.