Klasszikus

Gáz és diadal

2004.03.26. 00:00
Ajánlom
Ahogyan csúnya nőkre szokás azt mondani, hogy érdekes, úgy adott érdekes koncertet a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a kongresszusi központban. Érdekes műsorválasztással, mert Wagner és a korai Schönberg közé beillesztettek – igaz, kényszerűségből, hogy legyen ideje Marton Évának a két nehéz énekszám között pihenni – egy kis Berliozt. És pont a Gyász és diadal szimfóniát, ami tényleg Berlioz, de nem éppen a legjobb formájában.

A darab állami megrendelésre készült, az 1830-as forradalom áldozatainak áthantolásához, és ez valahogy meg is látszik rajta. Gigászi halottas menettel kezdődik, csinnadrattával végződik, közben meg szózatot mond a harsona a halottak fölött. A helyzetet súlyosbította, hogy dobpergésre egy csapat klarinétos masírozott be a mű kezdete előtt, fehér blúzban, helyre kis kalpagokban, amitől az egész produkciónak lett valami „év vége a zeneiskolában” jellege. A darab idegen elemként vágta ketté a koncertet, hogy miért kellett éppen most előadni, azt valaki biztosan tudja, de a hangverseny alapján nehéz lenne megmondani.

Sokkal-sokkal izgalmasabb volt viszont a két énekes szám. Nemcsak azért, mert tombol a romantika Wagnernél és az ifjú Schönbergnél egyaránt, nemcsak azért, mert jó Mahlert hallgatni akkor is, ha Schönberg írta, de pusztán az interpretáció miatt is. Egyszerűen mondva, Schönberget Marton Éva agyonverte, Wagnert megdicsőítette. Talán ezért játszották el közben a Berliozt: haláltól apoteózisig tartott a koncert.

Az az igazság, hogy voltam főpróbán is, így tudom, hogy a Nemzeti Filharmonikusok legszebb formájukat hozták Schönberg Hat dal op. 8 című művének kíséretében. Érzékenyen, tisztán, kifejezően és nagyon szépen játszotta a zenekar, csak ebből a hangversenyen szinte semmit nem lehetett észrevenni. Felelősként pedig nehéz lenne másra mutogatni, mint Marton Évára. Hangja mélyebb fekvésben szinte elfogy, nem is mindig tiszta a szólama, és Schönberg zenéjének puszta megszólaltatása (bár ez még szabályos, romantikus zene) annyira lefoglalta az energiáit, hogy a tulajdonképpeni interpretációra már nem maradt ereje.

Nyilván elfogultság, tisztelet és hasonlók dolga, hogy ki mire emlékszik ebből a koncertből. Aki akar, gondoljon arra, hogy Marton eltemette Schönberget. Nekem az este arról szólt, hogy ebből a reménytelen helyzetből is föl lehet állni. Az istenek alkonya zárójelenete – mit is mondjak? – nem az este megkoronázása volt, mert nem volt mit megkoronázni. Akkor hát maga volt a korona, csak úgy, a levegőben, és angyalok tartották. Karmester angyal, énekes angyal és zenekari tag angyalok. Hogy honnét indult és hol végződött a darab értelmezése: Kocsis Zoltán és a zenekar interpretációját vette át Marton Éva, vagy őt kísérte a zenekar, azt nehéz lenne pontosan megmondani. Valószínűleg mindkét formájában érvényes lenne az állítás. A zenekar gyönyörűen és erővel játszott, de nem torzult, nem vált harsánnyá, nem nyomta el az énekest, Marton Évából pedig áradt az erő, meg persze a hang is. Ha valaki mostanában nem találja őt, ne is keresse. Lángok közé robogott, lóháton.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.