Klasszikus

Gedda az Olajfák hegyén

2004.02.20. 00:00
Ajánlom
Egy barátom szerint a Mátrix III azért fárasztó, mert író és rendező a film majd’ minden mondatáról megpróbálja elhitetni velünk: az emberiség történetének legfontosabb gondolatát dörgi épp fülünkbe a Dolby Surround. Beethoven Leonóráival, a Fidélióval, illetve a Krisztus az Olajfák hegyén c. oratóriumával kapcsolatban ugyanez az érzésem.

Manapság nem könnyű olyan műveket hallgatni, melyben heroikus mondatok váltakoznak patetikusokkal. De Beethoven szinte mániákusan kereste újra és újra a hősies témákat, s ennek talán nem csak művész-alkati, de terápiás oka is volt: gyógyíthatatlan süketségének diagnosztizálása után – az öngyilkosság gondolatát elvetve – a szenvedve győzedelmeskedő alakokban keresett mintát és kapaszkodót. „Aki boldogtalan, vigasztalódjék azzal, hogy bennem sorsának osztályosára talál, társára, aki minden természeti akadály ellenére mégis minden tőle telhetőt megtett, hogy az igazi művészek és az igaz emberek sorába emelkedjék” – írta 1802-ben a Heiligenstadti végrendeletben.

A szenvedő Megváltó megrajzolásánál ideálisabb feladatot el sem lehet képzelni a (viszonylag fiatal) Beethoven számára. A hagyományos passió helyett azonban egy leginkább drámai jelenetnek nevezhető mű született a bonni mester és Franz Xaver Huber librettista keze alatt: a Krisztus az Olajfák hegyén. Felejtsük el a megszokott elbeszélő jelleget: a szövegben – olykor elég terjengősen és giccsesen – minden a belső drámáról szól, s ennek megfelelően a mű nagy részét Jézus gyötrődő monológjai, imái, illetve az őt megerősíteni érkező Szeráffal közös jelenetei alkotják. Bár jóval az 1803-as nagyböjti bemutató után maga Beethoven is utalt a szöveg (és halványan az egész mű) gyengeségeire, kétségtelen, hogy a bibliai történet újszerű megközelítésmódjának lehetősége megmozgatta fantáziáját. Csak két példa a hangszerelési bravúrok közül: a Leiden (szenvedés) szó első megjelenését hét, szólóban felhangzó, hátborzongató üstdobütés követi, az Atya ítéletét hirdető Szeráf szavait pedig ünnepélyes mélyréz harmóniák teszik megmásíthatatlanná.

Az EMI-nál nemrég megjelent 1970-es felvétel Nicolai Gedda Krisztus-alakítása nélkül inkább a felejthető kategóriába tartozna. Gedda hangja azonban olyan elképesztő érzékenységgel követi a címszereplő lelkének rezdüléseit, hogy az az érzésem: nincs az a nehézkes vagy bárgyú szappanopera-szöveg, amiből ne tudna élő, hiteles drámát varázsolni. Az ő generációja még tudta, hogy az intenzitás és a parttalan bömbölés inkább fordítottan, mintsem egyenesen arányos. Így az inkább piano-mezzoforte szinten mozgó, makulátlanul intonáló és artikuláló énekes ritka hangi kitárulkozásai sokkal nagyobb erővel hatnak ránk.

Sajnos a Szeráfot éneklő Cristina Deutekom a nyugodt méltóságteljesség megtestesítője helyett inkább egy önnön fontosságába beleszédült, kissé hisztérikus hírnökként tűnik fel; a kétségkívül hangpróbáló koloratúrák előadásakor minduntalan felhangzó lü-lü-lü-zés pedig annyira nevetséges, hogy a hallgató teljesen kizökken a Geddától kapott áhítatos hangulatból.

Végtelenül sajnálom, de az angyal-, katona- illetve tanítvány-kar megjelenítésére szerződtetett Philharmonischer Chor der Stadt Bonn, ill. a Chor des Theaters der Stadt Bonn teljesítménye inkább hasonlít a helyi gimnázium szülői munkaközösségének tagjaiból alakult alkalmi együttesére, mint hivatásos énekkaréra. Először is: életemet és véremet négy egyenletes, nem összerángatott negyedért vagy egy tiszta tercért! A női szekció még hagyján, de a tenor és a basszus kezdetleges hangképzése, heterogén hangzása, a névsor szerint elhangzó záró mássalhangzók, az összemosott szótagok annyira kiábrándítóak, hogy őszintén szólva a harmadik meghallgatás során már zsigerből ugrottam át a kórustételeket.

Mindent egybevetve, a felvételnek megvannak a maga keresztjei, de garantálom: Gedda miatt bőven érdemes meghallgatni ezt a Wangenheim által dirigált lemezt. Mához egy hétre úgyis hamvazószerda.

(Beethoven: Krisztus az olajfák hegyén – Gedda, Wangenheim; EMI 7243 5 85686 2 2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.