Klasszikus

Gluck for President

2005.05.24. 00:00
Ajánlom
Ha engem kérdeznének, csak olyan embert neveznék ki az opera igazgatójának, aki garantálja, hogy Gluckot is fognak játszani a színházban. Mert sok mindenkinek vagyunk adósai, már ami a hazai operajátszást illeti, de senkinek sem annyival, mint éppen Glucknak.

Majdnem nevetséges, hogy miközben a vén Christoph Willibald benne van a tankönyvekben mint a nagy újító, közben fogalmunk sincs, hogy mit újított meg. A barokk operát? Azt, ami végre-valahára kezd újra divatba jönni? Állítsuk át újra az agyunkat, és hallgassunk úgy Händelt és Rameau-t, hogy ezek tulajdonképpen reformálásra szoruló fehér parókás csotrogányok? Schneider urat idézve: "Soha. Érted, mama? Soha."

Persze nem ez a baj. Hanem hogy Gluck zenetörténeti szerepe teljesen mellékes ahhoz képest, hogy milyen életmű maradt utána. Hogy valahányszor az ember egy Gluck-operával találkozik, döbbenten hallgatja. Nemcsak azért, mert olyan elképesztő áriákat ismer meg, amelyek eddig hiányoztak a passzív zenei szókincséből, most meg nem lehet szabadulni tőlük, hanem mert az antik hősöknek csak a neve marad görög, de amiről beszélnek, az olasz, francia, német és főleg magyar. Az a játszma, amit Páris és Heléna az álruhás Ámor közreműködésével játszik, bármelyik szappanopera témája lehetne. Vagy, hogy színvonalban félreértés ne essék, az Anna Karenináé. Szeretlek. Engedj. De szeretlek. Férjem van. Őt szereted? Tisztelem. De én szeretlek. És így tovább, bele a boldogságba és a szörnyűségbe, szerelembe és összeomlásba, trójai háborúba. Ehhez képest a Páris és Heléna lemezére úgy csodálkozik rá még a tájékozott zenebolond is, hogy jé, ez van? Nem is hallottam róla.

Kérdés, hogy ez mire elég. Arra igen, hogy azt mondjuk, ó, micsoda énekesnők. Magdalena Kozena, aki most sem hangvarázs, csak éppen ott van, minden pillanatban. Nem valami túlfeszített intenzitással, de nagyon muzikálisan, okosan és minden pillanatban érvényesen. És a gyönyörű hangú, könnyedén és természetesen éneklő Carolyn Sampson, aki jövő pénteken Budapesten lép föl, és aki miatt Ámor első felvonásbeli áriája még ennek a gyönyörű lemeznek is kiemelkedő pillanata. Meg a Paul McCreesh vezette Gabrieli Consort. Talán a tánctételek lehetnének kicsit könnyedebbek, de cserébe olyan erő van a zenekarban, olyan szépen szól minden, és valóban meg is szólal minden, semmi nem fed semmit, a kürttől még hallani a vonósokat, és mindannyian az énekeseket segítik.

De mire elég? Gluck rehabilitációjához nyilván kevés, ahhoz élő zene kell, rendes előadások, hogy lássuk, nem csak a boldog lelkek táncából áll az életmű. Magamból indulok ki. Egy hét után tudom, hogy most már velem marad Ámor áriája, a nyitány, Páris és Heléna kettőse, meg az a majdnem semmit nem érő tudás, hogy Gluck a XVIII. századi opera harmadik csúcspontja, Mozart és Händel között. Mi a következő lépés? Térden állva könyörögni operaigazgatók előtt, hogy uram, segítsen, ne maradjon ez a kevesek titka? Aláírásgyűjtés? Gluck for President?

(Gluck: Paride ed Elena - Deutsche Grammophon, 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus cselló

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Klasszikus hírek

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Klasszikus jótékonyság

Érdi Tamás látássérültek javára koncertezik a Zeneakadémián

Harminc éves a „Szól a szív” Alapítvány, amely számos alkalommal segítette a Vakok Iskoláját, amelynek Érdi Tamás egykor tanulója volt. Szeptember 18-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián, nem drága a belépőjegy, de jó célt szolgál.
Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.