Klasszikus

Gluck for President

2005.05.24. 00:00
Ajánlom
Ha engem kérdeznének, csak olyan embert neveznék ki az opera igazgatójának, aki garantálja, hogy Gluckot is fognak játszani a színházban. Mert sok mindenkinek vagyunk adósai, már ami a hazai operajátszást illeti, de senkinek sem annyival, mint éppen Glucknak.

Majdnem nevetséges, hogy miközben a vén Christoph Willibald benne van a tankönyvekben mint a nagy újító, közben fogalmunk sincs, hogy mit újított meg. A barokk operát? Azt, ami végre-valahára kezd újra divatba jönni? Állítsuk át újra az agyunkat, és hallgassunk úgy Händelt és Rameau-t, hogy ezek tulajdonképpen reformálásra szoruló fehér parókás csotrogányok? Schneider urat idézve: "Soha. Érted, mama? Soha."

Persze nem ez a baj. Hanem hogy Gluck zenetörténeti szerepe teljesen mellékes ahhoz képest, hogy milyen életmű maradt utána. Hogy valahányszor az ember egy Gluck-operával találkozik, döbbenten hallgatja. Nemcsak azért, mert olyan elképesztő áriákat ismer meg, amelyek eddig hiányoztak a passzív zenei szókincséből, most meg nem lehet szabadulni tőlük, hanem mert az antik hősöknek csak a neve marad görög, de amiről beszélnek, az olasz, francia, német és főleg magyar. Az a játszma, amit Páris és Heléna az álruhás Ámor közreműködésével játszik, bármelyik szappanopera témája lehetne. Vagy, hogy színvonalban félreértés ne essék, az Anna Karenináé. Szeretlek. Engedj. De szeretlek. Férjem van. Őt szereted? Tisztelem. De én szeretlek. És így tovább, bele a boldogságba és a szörnyűségbe, szerelembe és összeomlásba, trójai háborúba. Ehhez képest a Páris és Heléna lemezére úgy csodálkozik rá még a tájékozott zenebolond is, hogy jé, ez van? Nem is hallottam róla.

Kérdés, hogy ez mire elég. Arra igen, hogy azt mondjuk, ó, micsoda énekesnők. Magdalena Kozena, aki most sem hangvarázs, csak éppen ott van, minden pillanatban. Nem valami túlfeszített intenzitással, de nagyon muzikálisan, okosan és minden pillanatban érvényesen. És a gyönyörű hangú, könnyedén és természetesen éneklő Carolyn Sampson, aki jövő pénteken Budapesten lép föl, és aki miatt Ámor első felvonásbeli áriája még ennek a gyönyörű lemeznek is kiemelkedő pillanata. Meg a Paul McCreesh vezette Gabrieli Consort. Talán a tánctételek lehetnének kicsit könnyedebbek, de cserébe olyan erő van a zenekarban, olyan szépen szól minden, és valóban meg is szólal minden, semmi nem fed semmit, a kürttől még hallani a vonósokat, és mindannyian az énekeseket segítik.

De mire elég? Gluck rehabilitációjához nyilván kevés, ahhoz élő zene kell, rendes előadások, hogy lássuk, nem csak a boldog lelkek táncából áll az életmű. Magamból indulok ki. Egy hét után tudom, hogy most már velem marad Ámor áriája, a nyitány, Páris és Heléna kettőse, meg az a majdnem semmit nem érő tudás, hogy Gluck a XVIII. századi opera harmadik csúcspontja, Mozart és Händel között. Mi a következő lépés? Térden állva könyörögni operaigazgatók előtt, hogy uram, segítsen, ne maradjon ez a kevesek titka? Aláírásgyűjtés? Gluck for President?

(Gluck: Paride ed Elena - Deutsche Grammophon, 2005)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Klasszikus ajánló

Vidovszky László-est a Zeneakadémián

Vidovszky László korai munkásságát mutatja be az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, abszurd hanghatásokat felvonultató zenemű, kamaraopera és filmvetítés is szerepel a programban.
Klasszikus ajánló

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Klasszikus beszámoló

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.