Klasszikus

Göllesz Zoltán: "Több missziónk is van"

2012.10.16. 07:43
Ajánlom
Göllesz Zoltánt munkájának természetéből adódóan a közönség soraiból kevesebben ismerhetik, de akik emberként közel kerülhettek hozzá, nagy szeretettel vannak iránta. A Nádor Teremmel egybeforrott rendezvényszervezőt, sokszáz koncert "láthatatlan emberét" kérdeztük.

- Hogyan kezdődött az életedben a zene és a koncertszervezés?

- Gyermekkorom egyik meghatározó élménye volt, amikor vasárnap délelőttönként édesapámmal - aki egyébként a Gyógypedagógiai Főiskola tanszékvezetője volt - a Zeneakadémiát látogattuk, ahol egy Lukin László nevű úriember érdekeseket mondott, és gyerekek számára is élvezetes zenéket hallhattunk. Ezek után zenei tagozatos általánosba jártam, de nem lettem zenész, végül logopédusként diplomáztam. A főiskolai évekből sem maradt ki a zene, külön engedéllyel Kulturális integráció címen adtam le a szakdolgozatom - ami azért láthatóan nem a tanult témakörbe vág. Érdekelt, hogy miként lehetne a speciális igényűek (pl.: siketek, látássérültek, mozgáskorlátozottak) számára elérhetőbbé tenni a kultúrát. Ilyen megoldások lehetnek például az akadálymentes nézőtéri helyek, ha a könyvtárak postán is kölcsönöznének, vagy a különlegesen narrált előadások a látássérültek számára.

- Mindennek a későbbiekben lett valamilyen eredménye?

- Ahogy vesszük. A szakdolgozat kibővített verziója végül megjelent könyv formájában és talán használt is valamit, de a mai napig rengeteg a megoldatlan kérdés a téma körül.

- Ennek a gondolatmenetnek része a Vakok Iskolájában található Nádor Terem koncertteremmé avanzsálása is?

- A Nádor Terem célja ennél sokkalta sokoldalúbb. Természetesen mindig is cél marad a diákok számára igényes műsort teremteni, de ehhez az évi több mint 130 koncert már kifejezetten nagy merítés. Ha van "missziónk", akkor az a fiatal tehetségek, a kortárs és a barokk korhű előadások segítése és nem utolsó sorban a közönség igényeinek emelése.

- Ez négy igencsak különböző terület...

- Nem egyszer megesett már, hogy a terembérlet elengedésén felül a Nádor Terem költségvetése mínuszban zárt egy tehetséges fiatal művész bemutatása kedvéért. Úgy gondolom, alapvető fontosságú, hogy tisztességes honoráriumot ajánljak fel egy akár kevésbé ismert művésznek is, mert a megbecsülés hiánya erodálja a szakmát. Ez persze nem mindig térül meg, de erre is van pár ötletem. Tavaly indítottam el a clubconcert.hu rendszerét. Itt meghatározzuk a művésszel közösen, hogy mennyi az előadás bekerülési költsége, majd ha a közönség száma eléri a fedezeti pontot, akkor minden egyes további eladott jeggyel az összes jegy ára csökken. Tehát ha 100.000 forint kell a produkcióhoz, akkor 100 ember 1000-1000 forintért, 200 ember 500-500 forintért jöhet be. Ebből látszik, hogy nem az extraprofit, hanem a hangverseny megvalósítása a cél.

- Működik ez a rendszer?

- Én nagyon hiszek ebben a szisztémában, de még nem sikerült elérni az áttörést. Örülnék, ha minél több helyszín venné használatba, de erre eddig még nem került sor.

- Kikből áll a Nádor Terem törzsközönsége?

- Egyik nagy szívfájdalmam, hogy erre a kérdésre nem tudok válaszolni. Szinte minden koncerten más és más arcok jelennek meg, az előadó függvényében. Az viszont általánosan elmondható, hogy megöregedett a közönség. Hiányzik a fiatalok "koncertre nevelése".  A színházakba "beterelt" osztályokról rengeteg rémtörténet kering, ahogyan tönkretesznek egy előadást a beszólásaikkal vagy hangoskodással. Az énektanár és a szülő sem tanítja meg, hogyan kellene egy koncerten viselkedni, sőt, hogyan kellene egy koncertet élvezni. Ha a szülő egyáltalán fogékony a komolyzenére, akkor is nagyon gyakori a "felhívom a babysittert és elmegyek én, a gyerek nélkül" mentalitás.

- Mi erre a megoldás?

- Ha tudnám, nem itt tartanék. A Kakaókoncertek, a Megérthető zene és a hasonló közönségépítő programok feltétlenül szükségesek. Magam is próbálkoztam Con sordino címmel olyan hangversenysorozattal, amely előadásainak végén beszélgetni lehetett a zenészekkel - bár ez már a felnőttebb közönség művelését célozta.

- Említetted a barokkot...

- Tréfásan szólva a barokk stílusnak ma reneszánsza van. 2009-ben szerettem volna Händel halálának 250. évfordulójára egy tíz koncertes minifesztivált szervezni, amely miniszteri támogatással meg is valósult. Ennek sikere vetette fel a Magyar Händel Társaság megalapításának gondolatát. 2011 áprilisában első jelentősebb vállalkozásunk volt a Fasori Református Templomban Händel első oratóriumának, az Il trionfo del Tempo e del Disinganno előadása. Ez év április 8-án, húsvét vasárnap a második oratórium került sorra, a La Resurrezione a Kassai téri templomban a mű 1708-as, április 8-i, húsvét vasárnapi "premierjének" évfordulóján. A "Feltámadás" karmestere Németh Pál volt, aki saját együttesét, a Savaria Barokk Zenekart vezényelte. Minden szólista megérdemelné itt a méltatást, de mégis külön megemlíteném Szigetvári Dávidot, aki nemrég a lipcsei Bach-verseny első díjasa volt, Tomás Šelc-et Szlovákiából, aki pedig a II. Nemzetközi Händel énekverseny és kurzus első helyezettje volt Egerben, ott ismertem meg és hívtam Lucifer szerepére. Neki köszönhetően az előadás Pozsonyban is elhangzik hamarosan. Jelenleg az október 20-i hangversenyre készülünk, amelyen Pálúr János és a két éve alakult, fiatalos felfogásban játszó Anima Musicae szólaltja meg Händel orgonaversenyeit és concerto grossóit a Fasori Református Templomban. Úgy gondolom, a ma embere számára is rengeteg csodát tartogat ez a kor. Ezért tartom különösen örömtelinek, hogy immár a Zeneakadémián is elindult a régizenei tanszék és egyre többen mélyülnek el a historikus előadásmódban.

- Mit kívánhatnék neked mondjuk 2015-re?

- Sok kamarakoncertet! A nagy szimfonikusok még talán boldogulnak valahogy, de a kamarazene egyre jobban teret veszít, pedig a kamaramuzsika sokkal intimebb, közelibb műfaj. A Nádor Teremben kifejezetten szeretem, hogy sokszor az előadás után megállítják a művészt a folyosón vagy "rátörnek" az öltözőben. Akkor, amikor TV-ben, rádióban és interneten egyaránt nyakló nélkül bárki bármit közzétehet, a kultúra felhígul, mert bárki művésznek tekintheti magát. Nagy jelentősége van tehát az igazi értéket képviselő zenékkel és muzsikusokkal való személyes találkozásnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus magazin

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.