Klasszikus

Grencsó és a Csodaautó

2003.09.13. 00:00
Ajánlom
Minden tizedik jegyvásárló ajándék CD-t kap Kalandos világ, kedélyes múlt, színgazdag álomképek – Grencsó István új lemezzel jelentkezett. A bemutatót szombat este a Trafóban tartják, az erre az alkalomra jelentősen kibővült Kollektívával. Ráadásul – kísérleti jelleggel – minden tizedik jegyvásárló ajándékba megkapja az aktuális CD-t.

Grencsó István kétségkívül a magyar dzsessz egyik legprogresszívebb egyénisége. Jószerével sosem tudni, mivel rukkol elő legközelebb. Nemcsak a stílusok, de a különböző zenei korszakok között is meglepő könnyedséggel és magabiztossággal vándorol: egykor a kortárs avantgárd dzsessz irányából indult, a kilencvenes évek végén a századelő dzsessz-, illetve a negyvenes-ötvenes évek filmvilágát idézte meg, később a legfrissebb popzenékhez nyúlt, ezzel megmutatva a jövő dzsesszének egyik lehetséges irányát is.

Mint mondja, ő mindenhol ugyanazt játssza, csak az aktuális környezet adja meg annak végső formáját. De nemcsak a zenei szövet, hanem az azt megszólaltató formáció is állandóan más és más. A Grencsó Kollektívában eleinte kényszerű volt az állandó váltás, ma már viszont tudatosan cseréli a muzsikustársakat. Ahogy ő fogalmazta, „nagyon jó ez a folyamatos mozgás, hogy a Kollektíva hol kibővül, hol beszűkül. Ez az állandó frissülés nem engedi megsavanyodni, megposhadni a zenét. Ezek a kívülről érkező és részben beépülő ötletek, impulzusok elevenen tartják az egészet.”

A rajongók és a tisztelők persze nem mindig tudják ezeket a kalandozásokat követni, de Grencsó szerint majd utolérik, majd megszeretik őket, idővel a helyükre kerülnek az albumok. Ez a sokszínűség persze a lemezkiadásnak sem tesz jót, de egyébként is annyira kis példányszámban adnak el CD-ket, hogy már csak ezért is felesleges ezen gondolkodni.

A Dream Car Grencsó sorrendben tizedik albuma alapvetően egy gyerekdiafilm „képsoraira” épül: két álmodozó kisfiú beül a Meseautóba és képzeletben bejárja a világot. Miként a képek, úgy a hozzá kapcsolódó tételek is kellően sokszínűek, az egymástól viszonylag távol eső zenei világok (dzsessz, kortárs, rap) itt könnyedén váltanak át egymásba, érnek össze, szervesülnek eggyé. E látszólagos eklektika a hajszálra ötvenperces műben meglepő egységet alkot, mindenből épp annyi van benne, amennyi kell, remek ellenpontokkal és hangszerelői bravúrokkal. Több vonatkozásban időutazás: nemcsak a bevágott nyolcvanas évekbeli reklámok idézik a múltat, hanem sok esetben a zenei megoldások is. Miként Végső Zoltán fogalmazta meg az ajánlóba, a Meseautó „újkori avantgárd retro-mise, ahol dzsessztónusok keverednek középkori szakrális momentumokkal és kompromisszummentes alkotói szándékkal”.

Bár Grencsó István a lemezanyagot augusztus közepén Ravazdon már egyszer bemutatta, ott valójában csak minimálváltozatát hallhatták az érdeklődők: az erre az alkalomra átszerkesztett, átkevert, rövidített zenére játszott rá élőben, plusz Bata Rita improvizált hozzá táncokat. A szombati bemutatón azonban várhatóan teljes lesz a csapat, a Grencsó– Benkő–Jeszenszky alaptrió mellett Hajnóczy Csaba, Kenderesi Gabi, Szemző Tibor és a Voces énekegyüttes lép színpadra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.