Klasszikus

Gryllus Samu és Márkos Albert estje a Trafóban

2006.03.19. 00:00
Ajánlom
Gryllus Samu és Márkos Albert egy-egy új darabját mutatják be a Trafó Szerzői Estek című sorozatának III. részében március 25-én 20 órától.

A két zeneszerző egy esten való szereplése több okból is indokolt: a jelenlegi budapesti zenei életben hasonló pozíciót töltenek be annak ellenére, hogy ellentétes irányból érkeztek: Gryllus Samu a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszaka elvégzése után kezdett kortárs zeneszerzői tanulmányokba (Bécsi Zeneakadémia), Márkos Albert pedig klasszikus tanulmányok után kezdett improvizatív zenét játszani. Közös viszont bennük, hogy mindketten gyakorló zenészek, zeneszerzőként jellemző rájuk a színházzal és általában véve a társművészetekkel való gyakori együttműködés és az iróniával átitatott „komoly-zenei" hozzáállás.

Gryllus Samu: Kollmi Szuzi – Koncertszínház

A Kollmi Szuzi egy koncertszínházi darab, amelynek előadói – egyetlen színművész kivételével – zenészek, akik hangszeres tudásuk mellett saját emberi gesztusaikat tudatosan kompozíciós elemként alkalmazzák. Az így kialakuló hangszeres és emberi viszonyaik összessége alkotja a darab dramaturgiáját.

„Az előadás dramaturgiáját ismerő közösség célja, hogy a szövevényes emberi és zenei viszonyokat zenei és emberi eszközeikkel mindenki számára nyilvánvalóvá tegyék, és így a közönséget a dramaturgia által vezetve juttassák az előadás végéig. Zeneszerzők és előadók évszázados, sőt évezredes öndefiniálásának csődje a nemek és a hű társakat jelentő hangszerek teljes összekavarodása. Az instrukciók mindent elkendőző cinikus papírfecniei csak fokozzák a zavart. Kollmi Szuzi személyében a legjobbkor érkezik a segítség...“ (Gryllus Samu)

Márkos Albert: Pék Tamás

A Pék Tamás című darab Tom Bass amerikai költő magyar nyelven írt versén, Danyi Zoltán és Ivan Ahmetyev szövegein, valamint azon lehetőségen alapul, hogy a tudatot, a gondolkozás érzékszervét a tudomány nem „látja”, egy zenemű viszont alkalmas lehet arra, hogy láthatóvá tegye azt számunkra.

„Ez Tom Bass barátom egyik beceneve. A Pék Tamás című darab Tom Bass szövegére épül. A darabba beépítettem Danyi Zoltán és Ivan Ahmetyev szövegeit is. Eljátszottam azzal a gondolattal, hogy a gondolkozás ugyanolyan érzék, mint a hallás, látás, ízlelés, tapintás és szaglás. Vannak, akik nem játszanak ezzel, hanem tényleg úgy gondolják, hogy hat érzékünk és ennek megfelelően hat érzékszervünk van. (…) Ez a Tom Pék című zenedarab olyan akar lenni, mint a gondolatok csapongása és megnyugvása. A gondolatok letapogatják a környezetet, a szemlélőt térbe és időbe helyezik. Régi és új gondolatok futkároznak, ötvöződnek és eltűnnek.“ (Márkos Albert)

Gryllus Samu 1976-ban született. 2001-ben diplomázott a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-basszusgitár szakán, 2000 óta a bécsi Zeneakadémia zeneszerzés, valamint alkalmazott zene és média zeneszerzés szakán tanul Michael Jarrell és Klaus Peter Sattler tanítványaként. Ismertebb munkái a Trafóban bemutatott A kárhozat kertje (H.U.D.I Társulat) és a Hukkle című mozifilm zenéje.

Márkos Albert csellista, zeneszerző 1967-ben született Kolozsváron. Tanulmányait a Kolozsvári Zeneakadémián és a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán kezdte, ám nem fejezte be. Improvizatív, kortárs, elektro-akusztikus zenét játszik és alkalmazott zenét ír. Rendszeresen ír zenét színházi előadások számára, az ő nevéhez fűződik például a Hóhérok hava (Katona József Színház), a Macskalápon (Nemzeti Színház) és a Phaidra (Krétakör Színház) zenéje.

(2006. március 25. 20:00 Trafó – Kortárs Művészetek Háza; Gryllus Samu és Márkos Albert szerzői estje; jegyár: 1500 Ft, diákoknak 1100 Ft, a Trafó bérlet érvényes)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.