Klasszikus

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

2017.05.17. 09:17
Ajánlom
Gidon Kremer február 27-én lett 70 éves, együttese, a Kremerata Baltica pedig idén 20 esztendős. Május 19-én a Concerto Budapesttel együtt ünneplik a születésnapot, ennek kapcsán kérdeztük a világhírű hegedűművészt.

- Nem először dolgozik együtt Keller Andrással. Közel két évtizede hívta meg először a Lockenhausi Fesztiválra, amit további meghívások, közös projektek követtek. Mesélne a kapcsolatukról?

- András nagyon közeli barátom, rokon lelkek vagyunk, olyan ő, mint egy testvér, és nagyon jól megértjük egymást, akár a repertoárról, akár az előadásokról beszélünk. Nemcsak Lockenhausba hívtam meg, hanem mindig boldog vagyok, ha invitálhatom a Kremeratával együtt dolgozni, mivel a zenészek csodálják őt:

elkötelezettsége példaértékű, hatalmas tudása van, és el tud mondani a muzsikusoknak olyan dolgokat is, amiket én nem.

Mindig keresem a lehetőséget az együttműködésre.

- Sok zeneszerzővel dolgozott együtt. Vannak legemlékezetesebb pillanatok, történetek?

- Van jó néhány szép emlékem, de kész történeteim, amiket most elmondhatnék, nem igazán. Persze vannak pillanatok, de hogyan tudnám elmondani néhány szóban, hogy mit jelentett eljátszani egy több mint negyvenperces darabot (La lontananza nostalgica utopica futura), amit Luigi Nono hetvenként órával (!) a premier előtt fejezett be? Ez nemcsak Mozart korában történt meg, hanem velem is: nagyon izgalmas volt, egyben hatalmas kihívás, hiszen ő írta az egyik szobában a darabot, és oldalanként hozta át hozzám a szomszéd szobába, hogy gyakorolhassam. Ez egyike azon emlékeknek, amelyeket magammal hordozok, hiszen Nono nagyon kedves barátom volt, ahogyan Arvo Pärt, Szofija Gubajdulina, Leonyid Gyeszatnyikov, Victor Kissine, Giya Kancheli és még sokan mások is. Mindegyikükkel kapcsolatban lenne elmesélhető történetem, de mindet elmondani lehetetlen volna.

Gidon Kremer

Gidon Kremer (Fotó/Forrás: Roberto Serra - Iguana Press / Getty Images Hungary)

- Úgy tűnik, egyre kevesebb fiatal jár klasszikus zenei koncertekre, nem beszélve a kortárs zenei hangversenyekről. Ön hogyan látja ezt?

- Ez valóban a fiatalok drámája, de nem az a baj, hogy nem mennek koncertekre, hanem az, hogy rossz koncertekre járnak. Azt keresik, ami igazán vonzó, ami vizuálisan izgalmas, ami olyan, mint a gyorséttermi kaja, és úgy gondolják, hogy ez nagy dolog. Azon előadók között, akiket követnek a popzenében – amit nem áll szándékomban degradálni –, vannak igazán csodálatos személyiségek, de sajnos sok olyan művész van, aki nem igazán vállalja a felelősséget azért, amit csinál, és mégis sokan követik őket. Ahogyan Artur Schnabel is szavakba öntötte:

sajnos az emberek a rossz koncertek után is tapsolnak.

Mindezzel csak azt szeretném hangsúlyozni, hogy attól még, hogy valaki képes megtölteni egy stadiont, nem azt jelenti, hogy az a művész a legmagasabb minőséget képviseli. Lehetnek illúzióink, de napjainkban gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége.

- A Kremerata Baltica idén húszéves. Hogyan emlékszik vissza a kezdetekre?

- Tisztelettel és szeretettel gondolok mindazokra, akik ma alkotják a Kremerata Balticát, de azokra is, akik a múltban játszottak velünk. Természetesen az együttes lecserélődött, mindössze négy tag maradt, akivel a kezdetektől együtt dolgozom. Persze az élet megy tovább, és semmi sem marad ugyanolyan, ami normális, és megpróbálok nem nosztalgiával visszagondolni a kezdetekre, próbálom nem megkönnyezni azokat, akik már nem játszanak velünk, hiszen megtalálták a helyüket más pozíciókban, családot alapítottak, és ez így van jól. De nagyon büszke vagyok arra, hogy a Kremerata még mindig létezik, többé-kevésbé stabilan, hiszen olyanok vagyunk, mint egy család: az emberek szeretik egymást, a muzsikusok széles látókörűek, és hatalmas repertoárt sajátítottunk el az évek során – nagyjából ötszáz művet eljátszottunk. Együttműködtünk számos kiváló muzsikussal, akiket most lehetetlen lenne felsorolni, hiszen sok szólista és karmester gazdagította a Kremerata előadói stílusát. Kívánom, hogy még nagyon hosszú élete legyen az együttesnek, és jövője legyen akkor is, amikor én már nem leszek.

Gidon Kremer, Keller András és a Concerto Budapest

Gidon Kremer, Keller András és a Concerto Budapest (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

- Tavaly már együttműködött a Concerto Budapest és a Kremerata Baltica. Ennyire gyümölcsözőnek bizonyult a közös munka, hogy idén is egy színpadon láthatjuk a két együttest?

- Nagyon nagyra értékelem, amit András a zenekarával csinál, és amint mondtam, hálás vagyok mindazért, amit ő a Kremerata Balticának adott. A jövőben olyan programokat akarunk létrehozni, amelyek kihívást jelentenek a Kremeratának: nagyzenekarral olyan darabokat játszani, amiket azelőtt nem. Vannak hasonlóságok a Concerto Budapest és a Kremerata Baltica között, és

az erők egyesítése nagyon élvezetes munka.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.