Klasszikus

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

2017.05.17. 09:17
Ajánlom
Gidon Kremer február 27-én lett 70 éves, együttese, a Kremerata Baltica pedig idén 20 esztendős. Május 19-én a Concerto Budapesttel együtt ünneplik a születésnapot, ennek kapcsán kérdeztük a világhírű hegedűművészt.

- Nem először dolgozik együtt Keller Andrással. Közel két évtizede hívta meg először a Lockenhausi Fesztiválra, amit további meghívások, közös projektek követtek. Mesélne a kapcsolatukról?

- András nagyon közeli barátom, rokon lelkek vagyunk, olyan ő, mint egy testvér, és nagyon jól megértjük egymást, akár a repertoárról, akár az előadásokról beszélünk. Nemcsak Lockenhausba hívtam meg, hanem mindig boldog vagyok, ha invitálhatom a Kremeratával együtt dolgozni, mivel a zenészek csodálják őt:

elkötelezettsége példaértékű, hatalmas tudása van, és el tud mondani a muzsikusoknak olyan dolgokat is, amiket én nem.

Mindig keresem a lehetőséget az együttműködésre.

- Sok zeneszerzővel dolgozott együtt. Vannak legemlékezetesebb pillanatok, történetek?

- Van jó néhány szép emlékem, de kész történeteim, amiket most elmondhatnék, nem igazán. Persze vannak pillanatok, de hogyan tudnám elmondani néhány szóban, hogy mit jelentett eljátszani egy több mint negyvenperces darabot (La lontananza nostalgica utopica futura), amit Luigi Nono hetvenként órával (!) a premier előtt fejezett be? Ez nemcsak Mozart korában történt meg, hanem velem is: nagyon izgalmas volt, egyben hatalmas kihívás, hiszen ő írta az egyik szobában a darabot, és oldalanként hozta át hozzám a szomszéd szobába, hogy gyakorolhassam. Ez egyike azon emlékeknek, amelyeket magammal hordozok, hiszen Nono nagyon kedves barátom volt, ahogyan Arvo Pärt, Szofija Gubajdulina, Leonyid Gyeszatnyikov, Victor Kissine, Giya Kancheli és még sokan mások is. Mindegyikükkel kapcsolatban lenne elmesélhető történetem, de mindet elmondani lehetetlen volna.

Gidon Kremer

Gidon Kremer (Fotó/Forrás: Roberto Serra - Iguana Press / Getty Images Hungary)

- Úgy tűnik, egyre kevesebb fiatal jár klasszikus zenei koncertekre, nem beszélve a kortárs zenei hangversenyekről. Ön hogyan látja ezt?

- Ez valóban a fiatalok drámája, de nem az a baj, hogy nem mennek koncertekre, hanem az, hogy rossz koncertekre járnak. Azt keresik, ami igazán vonzó, ami vizuálisan izgalmas, ami olyan, mint a gyorséttermi kaja, és úgy gondolják, hogy ez nagy dolog. Azon előadók között, akiket követnek a popzenében – amit nem áll szándékomban degradálni –, vannak igazán csodálatos személyiségek, de sajnos sok olyan művész van, aki nem igazán vállalja a felelősséget azért, amit csinál, és mégis sokan követik őket. Ahogyan Artur Schnabel is szavakba öntötte:

sajnos az emberek a rossz koncertek után is tapsolnak.

Mindezzel csak azt szeretném hangsúlyozni, hogy attól még, hogy valaki képes megtölteni egy stadiont, nem azt jelenti, hogy az a művész a legmagasabb minőséget képviseli. Lehetnek illúzióink, de napjainkban gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége.

- A Kremerata Baltica idén húszéves. Hogyan emlékszik vissza a kezdetekre?

- Tisztelettel és szeretettel gondolok mindazokra, akik ma alkotják a Kremerata Balticát, de azokra is, akik a múltban játszottak velünk. Természetesen az együttes lecserélődött, mindössze négy tag maradt, akivel a kezdetektől együtt dolgozom. Persze az élet megy tovább, és semmi sem marad ugyanolyan, ami normális, és megpróbálok nem nosztalgiával visszagondolni a kezdetekre, próbálom nem megkönnyezni azokat, akik már nem játszanak velünk, hiszen megtalálták a helyüket más pozíciókban, családot alapítottak, és ez így van jól. De nagyon büszke vagyok arra, hogy a Kremerata még mindig létezik, többé-kevésbé stabilan, hiszen olyanok vagyunk, mint egy család: az emberek szeretik egymást, a muzsikusok széles látókörűek, és hatalmas repertoárt sajátítottunk el az évek során – nagyjából ötszáz művet eljátszottunk. Együttműködtünk számos kiváló muzsikussal, akiket most lehetetlen lenne felsorolni, hiszen sok szólista és karmester gazdagította a Kremerata előadói stílusát. Kívánom, hogy még nagyon hosszú élete legyen az együttesnek, és jövője legyen akkor is, amikor én már nem leszek.

Gidon Kremer, Keller András és a Concerto Budapest

Gidon Kremer, Keller András és a Concerto Budapest (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

- Tavaly már együttműködött a Concerto Budapest és a Kremerata Baltica. Ennyire gyümölcsözőnek bizonyult a közös munka, hogy idén is egy színpadon láthatjuk a két együttest?

- Nagyon nagyra értékelem, amit András a zenekarával csinál, és amint mondtam, hálás vagyok mindazért, amit ő a Kremerata Balticának adott. A jövőben olyan programokat akarunk létrehozni, amelyek kihívást jelentenek a Kremeratának: nagyzenekarral olyan darabokat játszani, amiket azelőtt nem. Vannak hasonlóságok a Concerto Budapest és a Kremerata Baltica között, és

az erők egyesítése nagyon élvezetes munka.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.