Klasszikus

Gyaluforgácsok Beethoven műhelyéből

2004.08.07. 00:00
Ajánlom
Negyvenhat éve tartó szép hagyomány, hogy a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – leánykori nevén Magyar Állami Hangversenyzenekar, vagyis ÁHZ – nyáresti koncerteket ad Martonvásáron, a Brunszvik-kastély parkjában. Ehhez még a rendszerváltás körüli bizonytalanság éveiben, a zenekar válságos periódusaiban is ragaszkodtak, a fénykorban pedig különbuszok vitték a lelkes zenebarátokat a fővárostól alig harminc kilométerre található Fejér megyei településre.

Az impozáns kastély a hatalmas ősparkkal kétségkívül ideális szabadtéri koncerthelyszín, ráadásul ez a hely maga az élő (zene)történelem. Köztudott, hogy a bécsi klasszika nagymestere, Ludwig van Beethoven – az arisztokrata Brunszvik-család vendégeként – gyakran vendégeskedett itt, s gyengéd szálak fűzték a leveleiben "halhatatlan kedvesként" emlegetett Brunszvik-lányhoz, Jozefához. Ennek ismeretében az is természetes, hogy a kastélyparkban túlnyomórészt Beethoven-kompozíciók szólalnak meg: az együttes mai zeneigazgatója, Kocsis Zoltán is folytatja, amit Ferencsik János 1958-ban megteremtett.

Azaz csak részben folytatja. Kocsisnak a nemzeti filharmonikusok élén végzett, hat éve tartó munkája szakadatlan reformok sorozata – ő ezt minőségjavító programnak hívja –, s ennek a folyamatnak egyik legfontosabb eleme a repertoár gyökeres átalakítása. Az "aranykor", a hatvanas-hetvenes évek ÁHZ-ja a jól bevált nyitány-versenymű-szimfónia struktúrán, a kockázatmentes zenekari alaprepertoáron szocializálódott, s később sem nagyon akarta tudomásul venni, hogy megváltoztak a körülmények és az elvárások. A Ferencsik halála utáni, csaknem másfél évtizedes interregnum, a karizmatikus (de ugyanakkor szigorú és következetes) vezető hiánya is rosszat tett, sőt már-már a zenekar létét, jövőjét kérdőjelezte meg. Ilyen startpozícióból indult el a kocsisi minőségjavító program, s ezért lett olyan fájdalmas, amilyen. Ez azonban már a múlt: a zeneigazgató és lelkiekben is megfiatalodott csapata nyugati mércével is izgalmas, változatos repertoárt épített fel; bátran kockáztat, és többnyire nyer – de ha kell, veszíteni is tud. Mindezt úgy érték el, hogy közben az NFZ "nemzeti alapintézmény" mivoltából adódó kötelezettségeinek és régi közönsége elvárásainak is szinte maradéktalanul képes megfelelni.

A három idei martonvásári Beethoven-est programjában is volt kockázat, nem is kevés. A középső hangverseny bombabiztos IX. szimfóniáját olyan – méltán és méltatlanul elfeledett – ritkaságok foglalták keretbe, mint a Házavatás-nyitány, az István király teljes kísérőzenéje, az Athén romjai részletei, továbbá kisebb-nagyobb vokális művek zenekari kísérettel. Én az utolsó koncertet hallottam, melyen a standard repertoáron ugyan kívül eső, de mégiscsak ismert és szerethető IV. szimfóniához csupa ismeretlen opus társult: a Tremate empi, tremate című tercett; a Goethe-versre írt Bundeslied; a Germania című, egy korabeli Singspielhez hozzácsapott alkalmi kompozíció, valamint a josephstadti színház nyitására írt Házavatás kórustétele. Érdekes és kellemes zenék, de ha valódi beethoveni magaslatokat várunk tőlük, bizonyára csalódnunk kell. Kocsis és jól kézben tartott, megbízhatóan muzsikáló zenekara – valamint a Nemzeti Énekkar és négy, korrekten felkészült énekes szólista, Csereklyei Andrea, Fekete Attila, Lisztes László és Gábor Géza – előadásában éppen az volt a jó, hogy nem akarták másnak, többnek láttatni ezeket a gyaluforgácsokat, mint amilyenek valójában. A helyszín nyilvánvaló akusztikai fogyatékosságai, a közelben zakatoló vonat, a fölöttünk elzúgó helikopter, a friss vérre áhítozó szúnyogok hada sem szegte kedvét a publikumnak: hangulatos, madárfüttyös este, már-már igazi örömkoncert kerekedett Martonvásáron.

Beethoven-est a martonvásári Brunszvik-kastély parkjában
Nemzeti Filharmonikusok,
Nemzeti Énekkar
karmester: Kocsis Zoltán

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?