Klasszikus

Gyász helyett öröm

2017.02.10. 09:15
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok február 4-i koncertje méltó emlékezés volt Kocsis Zoltánra. Lefelé hajló dallamok helyett pezsgő, életteli zenét hallgattunk a Kodály Központban.

A koncert előtt Juhász Előd sajátos stílusában beszélt Kocsis Zoltánról, illetve a karmester hatvanötödik születésnapjára tervezett Utolsó beszélgetés című könyvről. (Kocsis állította össze a hangversenyt, és ő vezényelt volna.) Miután Juhász Előd enyhén kudarcos kísérletet tett arra, hogy kiejtse Saint-Saëns szimfonikus költeményének címét, a Phaétont, a zenekar Bogányi Tibor dirigens vezetésével bele is kezdett a műbe.

Bogányi Tibor és a Pannon Filharmonikusok

Bogányi Tibor és a Pannon Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Bublik Róbert)

A Phaéton története egy görög monda: hogy a címszereplő elejét vegye a találgatásoknak, miszerint ő csakugyan Hélios fia lenne, megkéri apját, hogy hadd hajtson egy napon át a napszekerén. Hélios beleegyezik, de Phaéton túl közel engedi a Napot a Földhöz (ami a mondában rögtön meg is magyarázza, miért száraz a Szahara és miért barnák az etiópok), Zeus kénytelen közbeavatkozni. Villámjával halálra sújtja az ifjút, akit a Eridanos folyó nimfái siratnak.

Saint-Saënst neoklasszicista zeneszerzőként játszani nemcsak helyes, hanem izgalmas interpretációt eredményez, Bogányi Tibor és zenekara azonban egyaránt eleget tettek a klasszikus és a romantikus stílus követelményeinek. A szimfonikus költemény ritmikus, lóvágtát imitáló részei feszesek, eleinte mértéktartással, majd fokozódó féktelenséggel szóltak, a lassabb részek pedig érzelmesen, melankolikusan. Egyedül a mélyvonósok szólamaiban éreztem némi merevséget a zárószakaszban – a zenekar egyébként energikusan és szépen játszott.

Az „Egyiptomi” zongoraverseny szólistája Balog József volt, akit a legjobb romantikus zongoraművészek emel színes és gondolatgazdag előadásmódja. Az első, Allegro animato tételben rögtön kiviláglik, hogy Balognak milyen érzéke van a zenei építkezéshez. Van egy páratlan egyszerűségű téma, melyet Saint-Saëns ördöngös futamokká variál: Balog képes a virtuóz futamokat is egy egyszerű téma könnyedségével előadni, az egyszerűbb futamokat pedig expresszivitással súlyossá tenni.

Legnagyobb erénye, hogy nem a technikai nehézség határozza meg a zenei gondolatot, hanem technikás játékát a teljes egészében a forma és az arányok szolgálatába állítja.

A tétel második fele a concerto legizgalmasabb szakasza: egy egzotikus, lassú téma elemeire bomlik, majd a vonósokon éled újra. Balog kiválóan játssza az impresszionizmust előlegező Lisztet, és most kiválóan játssza az impresszionizmust előlegező Saint-Saënst is.

Balog József

Balog József (Fotó/Forrás: Bublik Róbert)

Az Andante egy núbiai dallamon alapul, egyébként nem könnyed egzotikum, hanem expresszív hangvétel jellemzi a tételt, Balog József pedig megmutatja, hányféleképpen tud megszólaltatni egy zongorát: Saint-Saëns most csapongó, eklektikus, de sosem széttartó. A záró Molto allegro a virtuozitás színhelye, dörgő, egyre sebesedő motívumokkal indul a tétel, melyet helyenként a fafúvó könnyedebb futamai szakítanak félbe. Balog egyenesen felugrott a zongorától a zárófutam után – igazi virtuózt hallhattunk, aki a legteljesebb mértékben képes kontrollálni a hangszerét. A zongoraművész ráadásként Mozart C-dúr zongoraszonátájának (K330) Andante cantabile tételét adta elő – lassan és énekelve.

Beethoven Pastorale-szimfóniája személyes kedvencem, nagy örömet szerzett hát a Pannon Filharmonikusok ezzel a kiváló előadással. Leginkább erre a műre vonatkozott a koncert címe is: Ihlető természet. Nem könnyű darab, áttetsző, kristálytiszta hangzása ugyanis a legkisebb hibát is megmutatja. Az első tétel klasszikus mértéktartással, bár a tételt záró szakaszban kevéssé feszes dinamikával szólt. De hogy micsoda finomság volt a második tétel, a patakparti jelenet dallamaiban, öröm volt hallgatni. Szép, éneklő hangon szólt a fagott, pontosan és bájosan a hegedűk, két fuvola futott össze félrefújt hangon, de van, hogy a hiba sem zavaró.A Scherzo tétel a nagybőgőkön és a csellókon nyugodott, akik élénk, mozgékony alapot szolgáltattak a zenekar számára. A viharjelenet elementáris erővel szólt, az ötödik tétel pedig feltette a szimfóniára a koronát: kiegyensúlyozott, szép hangzással szólt a zenekar.

A vihar elvonult, az állatok és az emberek megkönnyebbülve bújnak elő a napsütésre.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.