Klasszikus

Gyenyisz Kozsukin: Prokofjev szőke copfos nagykövete

2010.11.26. 10:31
Ajánlom
November 26-án a Nemzeti Filharmonikusok szólistájaként lép a Müpa színpadára a huszonéves zongoristageneráció ígéretes tehetsége, a legnagyobb orosz pianisták utódjaként emlegetett Gyenyisz Kozsukin. A szőke, copfos művésszel a koncert előtti napon a Nemzeti Filharmonikusok próbatermében beszélgettünk – spanyolul.

- Hogy szólitanak szerte a világban? Itt Magyarországon magyar fonetika szerint átírjuk a cirill betűs neveket, de gondolom, Spanyolországban az angol átírással sem igen tudnak mit kezdeni...

- Kissé problémás a helyzet: oroszul „Jenyisz Kazsukin"-nak ejtik a nevemet, de spanyolul „Denisz Koszukin"-nak hívnak, ami szörnyű, de a nemzetközi változat sem hasonlít jobban. Nincs mit tenni, együtt kell élni ezzel.

- A neved helyesírásától és kiejtésétől függetlenül azért orosznak érzed magad?

- Orosz vagyok és mindig is az maradok, annak ellenére, hogy több mint tíz éve nem Oroszországban élek. A sok Spanyolországban töltött év utána Olaszországban, Németországban laktam, most éppen Belgiumban tartózkodom.

- Miért éppen Spanyolországba költöztél annak idején?

- Nagyon egyszerű oknál fogva: mindenképpen Dmitrij Bashkirevnél szerettem volna tanulni. Még kisfiúként, 14 évesen ismert meg és hívott meg magához. Akkor még senki sem sejtette, mennyi ideig fogok Madridban maradni. S bár egy ideje már nem Spanyolországban élek, nagyon sok szál köt oda: minden barátom ott él, és most már a testvérem is az Escuela Superior de Música Reina Sofíán tanul.

- Bár jó néhány neves magyar művésztanár jár Madridba mesterkurzusokat tartani, valójában nagyon keveset tudunk a Reina Sofíában folyó munkáról. Milyen ez az iskola?

- 1991-ben alapították az intézményt Zsófia királyné személyes támogatásával. Eleinte egyfajta továbbképzési centrumként működött, diplomások számára tartottak mesterkurzusokat a legjobb tanárkiválóságok. Nagyon kicsi volt az egész, sőt, amikor én odakerültem, még nem is Madridban zajlott az okatátás, hanem egy közeli alvóvárosban. Néhány családi ház szolgált kollégiumként, volt egy közös ebédlőnk, de a zongorák például a házakhoz tartozó garázsokban voltak elhelyezve. A Reina Sofía azóta óriásira nőtt, és Madrid központjában, az Opera és a Királyi Palota tőszomszédságában húztak fel számára egy vadonatúj, minden jóval ellátott épületet. A kezdeti internátus-szerű zongoristaiskolából igazi zeneakadémia lett, a zongora mellett hegedű, brácsa, cselló, kürt, fafúvós és ének tanszékkel és persze rengeteg hallgatóval. Madrid különlegessége továbbá, hogy a kamarazene-oktatásnak rendkívül nagy figyelmet szentelnek. Nekem Gulyás Márta volt hét éven át a kamarazene tanárom - nagyon élveztem a közös munkát.

- Kocsis Zoltánt hogyan ismerted meg?

- Kocsis zongora mesterkurzust jött tartani, amelyen az iskola összes zongorista növendéke játszott. Én éppen azt a Prokofjev-zongoraversenyt játszottam neki, amit most Budapesten közösen adunk elő. A mesterkurzust követően kapcsolatban maradtunk, voltam zenekari koncertjein, és egyszer csak megérkezett a felkérés. Mondanom sem kell, rendkívüli öröm számomra, hogy eleget tehetek a meghívásnak.

- Úgy tudom, kitüntetéssel végeztél Madridban, és az oklevelet személyesen Zsófia királynétól vehetted át.

- Nem egészen így van, ugyanis az Escuela Superior (szó szerint: főiskola) nem igazi zeneakadémia, így diplomát sem bocsáthat ki. Viszont a tanári kar és az igazgatótanács minden évben megválasztja tanszékenként a legkiválóbb növendéket és kamaracsoportot. Egyszer zongoristaként, kétszer pedig kamaraegyüttesemmel, a Cervantes Trióval vehettem át ezt a megtisztelő címet.

- A sokadik nagy nemzetközi versenyt nyerted nemrég, de nem hiányzik egy orosz zongorista gyűjteményből egy orosz versenygyőzelem?

- A jövő évi Csajkovszkij-versenyre gondolsz? Valóban sok orosz zongorista a Csajkovszkijt követően robban be a nemzetközi koncertéletbe, de az én helyzetem más, már csak azért is, mert nem Oroszországban tanultam. Őszintén szólva, e pillanatban nem gondolom, hogy hiányozna egy orosz díj.

- Apropó versenyek és koncertek: sohasem volt problémád hosszú szőke copfod miatt?

- A hajam miatt? (Nevet.) Négy évvel ezelőtt, a Leeds-i verseny idején - amikor ráadásul sokkal hosszabb volt a hajam - megjelent rólam mindenféle a sajtóban, és némely zsűritagon is látszott, hogy kikerekedik a szeme; de szerintem már hozzászoktak a stílusomhoz, és egy ideig nem is szeretnék változtatni rajta.

- Karriered mostani szakaszában, mindösze huszonnégy évesen már magad alakíthatod a repertoárodat?

- Sok esetben a zenekarok egy konkrét zongoraversenyt kérnek, amit aztán megtanulok. Amíg fiatal az ember, minél több felkérést el kell vállalni; de az évek elteltével magától leszűkül a repertoár. Ha történetesen Chopin- vagy Liszt-év van, akkor a szólóestekre úgy érkeznek a felkérések, hogy az éppen ünnepelt szerzőtől is hangozzék el mű. Ezzel együtt a modern zene áll hozzám legközelebb, például Ligetié, akinek a műveivel sokat szeretnék a közeljövőben foglalkozni.

- Prokofjev második zongoraversenyét játszva figyelt fel rád Kocsis Zoltán, ezzel nyertél az Erzsébet királynő versenyen és most is ezt játszod. Mindez a véletelen műve?

- Amikor először hallottam még 12-13 évesen zenetörténet órán ezt a művet, már akkor beleszerettem. Azonnal eldöntöttem, hogy meg kell tanulnom. Titokban megszereztem a kottát, és otthon nekiestem a zongorának. Persze akkor még kifogott rajtam a darab, de nem tettem le az álomról, hogy egyszer eljátszom. Azóta sikerült megtanulni (nevet), és a szívemhez legközelebb álló darabok egyike lett. A repertoáromon szereplő orosz zongoraversenyek közül pedig egyértelműen ez a kedvencem.

- Utolsó kérdés: hogy „ízlik" a Müpa?

- Hihetetlen! Mindenekelőtt a méreteivel nyűgözött le és azzal, hogy milyen könnyű eltévedni benne (nevet). A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremet csak a koncert napján próbálhatom ki - már alig várom!

2010. november 26. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertje

Km.: Gyenyisz Kozsukin (zongora)
Vez.: Kocsis Zoltán


Prokofjev: II. zongoraverseny, g-moll, op. 16
Csajkovszkij: VI., h-moll "Patetikus" szimfónia, op. 74

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Tánc

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Fidelio Tours

Egy polgári életforma szellemi lenyomatai - Baján kalandozik a Partitúra

„Ahogy a Duna-parton, a leszakadó, agyagos parton látod, hogy mikor van áradás, mikor van agyagos lerakódás, ebben a házban is így, 150-200 esztendő óta hol fellobbant az olajmécs, hol elhalványult, majd újratöltődött…” Ifj. Éber Sándor írta ezt a családi házukról. Bajai festőművész dinasztia az övék. Ma az Éber-emlékházban őrzik id. Éber Sándor és két gyermeke, Sándor és Anna hagyatékát: festményeken, rajzokon, szobrokon kívül a család hely- és irodalomtörténeti dokumentumait, és bácskai, sárközi néprajzi, népművészeti tárgyakat is. Itt is forgatott a Partitúra stábja. A bajai műsor október 24-én, szombaton, a szokásos időben, 14.30-kor látható a Duna tévén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.