Klasszikus

Gyermek - Isten - Ember: Mozart

2013.11.28. 15:46
Ajánlom
Kevés alkotóművészről mondható el, hogy népszerűsége több mint kétszáz éven keresztül töretlen maradt, sőt egyre erősödött, míg egyenesen egyfajta kultusszá nőtte ki magát a huszadik század közepére. Az Óbudai Danubia Zenekar most induló háromrészes sorozata a klasszikus zene megunhatatlan szupersztárját, Mozartot igyekszik új megvilágításba helyezni a Budapest Music Center vadonatúj koncerttermében.

A három koncert három különböző Mozart-portrét igyekszik majd felvillantani arról az emberről, akinek különleges képességeiről már az a tény is sokat elárul, hogy alkotóéveiben kevesebb, mint átlagosan két hét alatt került ki új mű a kezei közül, ideértve a négy felvonásos operákat, miséket vagy zongoraversenyeket is. Emiatt a szédületes munkatempó miatt is elmélkedtek sokan arról, hogy Mozart valamiféle földöntúli lény lehetett, akinek maguk az angyalok vezették a kezét az ötsoros papíron - és tény, hogy egy zeneszerzőt sem ismerünk, akinek ennyire kevés (gyakorlatilag semmi) javítás szerepelne a kézirataiban.

A sorozat első koncertjére november 30-án 19 órakor kerül sor. Ezen az estén a gyermek Mozart művei kerülnek fókuszba, elhangzik többek között a legelső zongoraverseny is, melynek szólistája a mindössze tizenöt éves Balogh Ádám lesz. A legkorábbi zeneszerzői szárnypróbálgatások mellett helyet kapott a koncerten néhány olyan késői mű is, mint például a népszerű Hat német tánc (KV 571), vagy a híres Zenei tréfa (KV 522) menüett tétele, amelynek „elrontott" kürtmenetei tanúskodnak arról, hogy Mozart élete végére sem csontosodott igazán felnőtté, művészetében - és magánéletében is - jó értelemben vett gyermek maradt mindig.

December 21-én kerül sor a második koncertre, amelyen néhány ritkán játszott, varázslatos egyházi művel idézi meg az Óbudai Zenekar Amadé, a mélyen vallásos zeneszerző portréját. Őszinte és mély hitről tanúskodik már a gyermekkori (mindössze tizenkét évesen komponált) Grabmusik című gyászkantáta, ami megrendítő erővel jeleníti meg egy halott lélek bolyongásait, míg végül angyali segítséggel nyugalomra lel Krisztusban. Több kisebb oratorikus gyöngyszem mellett elhangzik még ezen a koncerten a nagyszabású Davide Penitente is, amely a népszerű c-moll mise olasz nyelvű átdolgozása. Az esten az Óbudai Danubia Zenekar számos vendégművésszel egészül ki, az Óbudai Kamarakórus és a Vass Lajos Kamarakórus mellett fellép majd Szakács Ildikó, Balga Gabriella, Szerdahelyi Pál és Megyesi Zoltán, akik a fiatal énekes generáció kiemelkedő tagjai.

A különleges sorozat zárókoncertje valódi zenei kuriózumokat tartogat az érdeklődőknek. Ez az este a Mozart életművében is központi helyet betöltő emberi hangról szól majd, méghozzá az elmúlt évtizedek egyik legígéretesebb hazai hangjának, Cser Krisztiánnak a közreműködésével. A szinte soha el nem hangzó, basszusra írt koncertáriák mellett a kulcsműnek számító Idomeneo című operából hangoznak majd el részletek ezen a hangversenyen, ahol Mozart érett művészetének legkülönlegesebb terméseivel találkozhat majd, aki jegyet vált erre a 2014. február 23-i estére.

A sorozat minden koncertjén Eckhardt Gábor kalauzolja majd Gyermek, Isten és Ember zenei világában a hallgatóságot, érdekes és értő kommentárjaival segítve a Mozart-jelenség mélyebb megértését mind a rutinos, mind a kezdő rajongók számára. A sorozat megálmodója és karmestere az Óbudai Danubia Zenekar frissen kinevezett művészeti vezetője, Hámori Máté.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus playlist

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus hír

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Klasszikus videó

Így dolgozik otthonról egy szimfonikus zenekar

A Rotterdami Filharmonikusok otthonról dolgoznak, és az internet segítségével adják elő együtt Beethoven IX. szimfóniáját.
Klasszikus interjú

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.