Klasszikus

Gyógyító táltoshangok

2003.08.08. 00:00
Ajánlom
Az énekesnő Kanalas Éva azon előadók közé tartozik, akiket a sikeres nemzetközi fellépések miatt az utóbbi évben alig hallhattunk itthon. A telet a Moszkvai Drámai Művészetek Iskolájában töltötte, ahol a moszkvai közönség előtt lépett fel, és ellátogatott az Urálon túli nyelvrokonaink közé is. A Kanalas Éva produkcióira jellemző kultikus hangzásvilágot annak is köszönheti, hogy népdalgyűjtő útjai során megfordult már Erdélyben, Moldvában, Szerbiában is. Főként azokat a vidékeket kereste fel, ahonnan a magyarok ősei egykor elindulhattak a Kárpát-medence felé. Az Ob és a Jenyiszej forrásánál, az Altaj hegységben, Tuvában, később Baskíriában gyűjtögette az ott élők dalait, és előszeretettel énekli a moldvai csángók balladáit is. Nem csupán a díszítésmódokat, azok technikai megoldásait tanulmányozta, hanem azt az alkotási folyamatot, amely az énekesben a pillanat hatása alatt dallamok és szövegek megszületéséhez vezet.

Tavaly Szíriában és Jordániában énekelt, ahol az arab világ elkendőzött aszszonyai és szigorú szemű férfijai a koncert alatt tapsolva kísérték az énekeket. „Jelenleg több ezer magyar népdalt ismerek. Keserveseket, balladákat, katonaénekeket, szerelmes dalokat, párosítókat, halotti énekeket, siratókat, a gyermekdalokat, mondókákat, archaikus imádságokat is beleértve.” Ám szinte mindenütt ugyanazt tapasztalta: akármerre járt a világban, Komiföldön vagy Törökországban, akármilyen népekkel találkozott, tatárokkal vagy üzbégekkel, minden nemzet párhuzamos vagy rokon dallamot énekelt a népdalainkra.

Az Altaj hegység zugaiban rejtőző ősi világkép és a mindenben megnyilvánuló, gazdag improvizációs hajlam őt is arra sarkallta, hogy kísérletezni kezdjen a hangjával. „Különböző légzéstechnikákat használtam, amit például a szibériai sámánok és a kanadai eszkimók is használnak rituális éneklés közben.” Ekkor kezdte el a hangját hangszerként használni, illetve egy olyan énekstílus megteremtésén fáradozni, mely nem ismer nyelvi korlátokat. Amit bárhol a világon megérthetnek, hiszen az emberi hang, a beszéd előtti kommunikáció, a közös ősnyelv mindenkiben ott rejtőzik. A kísérletezésben nagy segítségére volt Somogyi István színházi rendező. Az ő sámándobolása mellett törtek fel belőle a már dallammá fogalmazott hangok improvizációja.

A folyamat következő állomásaként alapította meg 1999-ben az Ojanna Hangszínházat. Ennek lényege, hogy olyan rituális közeget hoz létre, ahol az éneket a pillanat szüli, s a megszólaltatott „dallamok” az artikulálatlan beszédtől a táltosi éneklésen keresztül a magyar népdalokig ívelnek. „A magyar népdalok, archaikus imádságok, gyógyító rigmusok, gyermekmondókák egykor nem különválasztva, hanem egyként működtették a magyar hagyományt, műveltséget, és mindenkor alkalmazkodtak az őket körülvevő világhoz” – teszi hozzá Kanalas Éva. A megidézett hangi világ az ember elfelejtett emlékeit, legelrejtettebb értékeit hozza felszínre, sőt akár gyógyíthat is. Ugyanakkor az előadások egységes képet adnak arról a kultúráról is, amely a Kárpát-medence lakosainak létét erősítette és erősíti most is. A különleges hatásokkal operáló hangok és dallamok az Ojanna társulat által készített 99-es albumon, az Erdei liturgián is hallhatóak.

Ma este héttől az Ojanna Hangszínház a Nyitott Műhelyben koncertezik. A produkció hangjait ezúttal Kanalas Éva (ének, sámándob) mellett Keresztes Nagy Árpád (koboz), Benkő Róbert (bőgő) és László Ildikó (ének, hangok) adják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.