Klasszikus

György Ádám: "Befogadni a váratlan impulzusokat"

2015.01.21. 13:07
Ajánlom
Napjaink egyik kiemelkedő Liszt-játékosaként tartják számon, koncertjein rendszeresen improvizál. 2008-ban a Carnige Hallban telt házas koncerttel debütált, a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság varsói megnyitóján Chopin Vihar-etüdjét játszotta élő közvetítésben. Február 14-én visszatér egykori iskolájába: a Zeneakadémián ad koncertet. INTERJÚ

- Meg tudja határozni azt a mérföldkövet a pályája szempontjából, ahonnan ismertté kezdett válni a neve külföldön?

- Az ismertség sosem volt szempont számomra, így igazából nem is tudok erre a kérdésre válaszolni. Fiatal művészek szeretnek "áttörésben" gondolkodni, egy művész kiteljesedése általában inkább hosszabb folyamat. A Carnegie Hall nagytermében szólókoncerteket adni csodálatos érzés, de sokszor a kisebb termekben adott hangversenyek jelenetek olyan élményt, amiből sokáig tudok épülni.

- Az Egy nap New Yorkban című videóban a New York-i Grand Central Terminalban játszik, reprezentálván azt, hogy "a zene nem ismer határokat". Hogyan vették fel ezt a kisfilmet?

- Ben Niles keresett meg az alapötlettel. Ő rendezte a Note By Note című díjnyertes dokumentumfilmet, ami a Steinway zongora elkészülésének folyamatát mutatja be, a technikai részletekkel és az emberi történetekkel együtt. A New Yorkban játszódó rövidfilmemet együtt álmodtuk meg. Ha már ott dolgozhattunk a klippen, én mindenképpen szerettem volna a New York-i barátaimnak kedveskedni egy koncerttel a Grand Central Terminálban. Sikerült elérnünk, hogy a koncert nyilvános legyen, így a zártkörű forgatás előtti koncertet is felvettük. A klip végül ezekből az anyagokból készült.

- Milyen különleges helyszíneken játszott életében?

- Izgalmas fellépésem volt Teheránban és Iszfáhánban, ahol egy egészen csodálatos kultúrában játszhattam Liszt műveit, de volt alkalmam a legnagyobb indonéz hindu templomegyüttesben, a Prambanan-ban is zongorázni. Ottawában mínusz 35 fokban érkeztem a fellépésemre, a szingapúri Espanade koncertem és a New York TED konferencián való fellépésem között pedig alig telt el 36 óra, ebből 24 utazással. A mauríciuszi koncert előtti hangolást sosem fogom elfelejteni, ahol egy hangolónak álcázott úriemberrel hangoltuk két órán át a hangszert, körülbelül ennyit csúszott a koncert kezdése. Medanba a Steinway zongoragyár repülővel szállított hangszert, mert Indonéziának azon a részén nem volt megfelelő zongora a koncert megrendezéséhez.

- Mindennek köze van ahhoz a spontaneitáshoz, ami abban is kifejeződik, hogy rendszeresen improvizál a koncerteken?

- Biztosan. Elvégre mindenhol nekem kell alkalmazkodni a körülményekhez. Az utazásaim során tapasztalt meghökkentő élményeim megtanítanak befogadni és elfogadni a váratlan impulzusokat. Ez az improvizáció alapja. Ahhoz pedig, hogy ezek az improvizációk jól sikerüljenek, harmóniában kell lennünk önmagunkkal.

- A mostani budapesti koncertnek is lesznek improvizatív részei? Milyen műsort hallhat a közönség Öntől ezen az estén?

- Az Egy Nap New Yorkban című darabbal indul a koncert, ebben lesznek improvizatív elemek, majd Liszt h-moll szonátája következik. A két megközelítőleg félórás darab után Liszt Rigoletto Parafrázisa, La Campanellája és II. Magyar rapszódiája hangzik majd el. A nyolcvan perces koncerten nem lesz szünet.

- A lengyel EB megnyitójának milyen szakmai hozadékai voltak az Ön számára?

- Azt hiszem, hogy mindenki megértette az előadás lényegét. A klasszikus zene népszerűsítése volt a cél egy igen szokatlan környezetben. Chopin egyik legnehezebb etüdjét (Vihar etüd) bejátszás nélkül háromszáz millió ember előtt játszani számomra nagy kihívás volt, azt hiszem, ezt is értékelte a szakma.

- Láthatóan foglalkoztatatja Önt a gyermekek zenei nevelése, hiszen a barátai a nevével fémjelzett alapítványt hoztak létre, itthon pedig nyaranta a György Ádám Kastélyakadémián tart nemzetközi workshopokat volt tanáraival. Gyermekkorában Önnek is része volt hasonló lelki, szakmai pártfogásban?

- Nagyon sok támogatást kaptam családomtól, mestereimtől és barátaimtól lelki és szakmai fejlődésem során. Ezt a szellemiséget örökíti tovább a Kastélyakadémia.

- Napjaink egyik legjobb Liszt-játékosaként tartják számon. Miért ilyen erős ez a kötelék a zeneszerző irányában?

- Számomra Liszt fogalmazza meg legérthetőbben a világról alkotott gondolatait a zene nyelvén. 

- Rendszeresen jelentet meg CD-ket, most is dolgozik valamilyen anyagon?

- Kedvenc Haydn szonátáimon dolgozom a következő lemezemre, a The Carnegie Hall Concert pedig a hetekben kerül a boltokba. 

- Az improvizációkból gyakran lesznek kész, rögzített kompozíciók?

- Igen. Mondhatnánk azt is, hogy a komponálás egyik formája az improvizáció. Nem tartom magam zeneszerzőnek, de nagyon szeretem a gondolataimat a hangszer mellett megfogalmazni. Ha van néhány jó gondolat, akkor ezt le is írom és tovább dolgozom rajta. Sokszor évekig.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus

„Minél kevesebb szó hangzik el egy próbán, az annál eredményesebb”

Két fiatal zongoraművész, Balog Alexandra és Berecz Mihály lép fel a dörgicsei Landhausban, a Klassz a pARTon fesztiválon. A július 22-i koncert előtt arról kérdeztük őket, milyen együtt játszani, számít-e, hogy egy generációból valók, a közös iskola, és van-e missziója a klasszikus zenének.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.
Klasszikus interjú

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Klasszikus hír

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus videó

Itt a titokzatos, első dal iamyank új lemezéről

A titokzatos Sarah megszületése vezeti fel az iamyank Live Ensemble új, július 28-án érkező stúdióalbumát és annak lemezbemutatóját. Ehhez a dalhoz készült a most megjelent videó. Mutatjuk.