Klasszikus

György Ádám: "Befogadni a váratlan impulzusokat"

2015.01.21. 13:07
Ajánlom
Napjaink egyik kiemelkedő Liszt-játékosaként tartják számon, koncertjein rendszeresen improvizál. 2008-ban a Carnige Hallban telt házas koncerttel debütált, a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság varsói megnyitóján Chopin Vihar-etüdjét játszotta élő közvetítésben. Február 14-én visszatér egykori iskolájába: a Zeneakadémián ad koncertet. INTERJÚ

- Meg tudja határozni azt a mérföldkövet a pályája szempontjából, ahonnan ismertté kezdett válni a neve külföldön?

- Az ismertség sosem volt szempont számomra, így igazából nem is tudok erre a kérdésre válaszolni. Fiatal művészek szeretnek "áttörésben" gondolkodni, egy művész kiteljesedése általában inkább hosszabb folyamat. A Carnegie Hall nagytermében szólókoncerteket adni csodálatos érzés, de sokszor a kisebb termekben adott hangversenyek jelenetek olyan élményt, amiből sokáig tudok épülni.

- Az Egy nap New Yorkban című videóban a New York-i Grand Central Terminalban játszik, reprezentálván azt, hogy "a zene nem ismer határokat". Hogyan vették fel ezt a kisfilmet?

- Ben Niles keresett meg az alapötlettel. Ő rendezte a Note By Note című díjnyertes dokumentumfilmet, ami a Steinway zongora elkészülésének folyamatát mutatja be, a technikai részletekkel és az emberi történetekkel együtt. A New Yorkban játszódó rövidfilmemet együtt álmodtuk meg. Ha már ott dolgozhattunk a klippen, én mindenképpen szerettem volna a New York-i barátaimnak kedveskedni egy koncerttel a Grand Central Terminálban. Sikerült elérnünk, hogy a koncert nyilvános legyen, így a zártkörű forgatás előtti koncertet is felvettük. A klip végül ezekből az anyagokból készült.

- Milyen különleges helyszíneken játszott életében?

- Izgalmas fellépésem volt Teheránban és Iszfáhánban, ahol egy egészen csodálatos kultúrában játszhattam Liszt műveit, de volt alkalmam a legnagyobb indonéz hindu templomegyüttesben, a Prambanan-ban is zongorázni. Ottawában mínusz 35 fokban érkeztem a fellépésemre, a szingapúri Espanade koncertem és a New York TED konferencián való fellépésem között pedig alig telt el 36 óra, ebből 24 utazással. A mauríciuszi koncert előtti hangolást sosem fogom elfelejteni, ahol egy hangolónak álcázott úriemberrel hangoltuk két órán át a hangszert, körülbelül ennyit csúszott a koncert kezdése. Medanba a Steinway zongoragyár repülővel szállított hangszert, mert Indonéziának azon a részén nem volt megfelelő zongora a koncert megrendezéséhez.

- Mindennek köze van ahhoz a spontaneitáshoz, ami abban is kifejeződik, hogy rendszeresen improvizál a koncerteken?

- Biztosan. Elvégre mindenhol nekem kell alkalmazkodni a körülményekhez. Az utazásaim során tapasztalt meghökkentő élményeim megtanítanak befogadni és elfogadni a váratlan impulzusokat. Ez az improvizáció alapja. Ahhoz pedig, hogy ezek az improvizációk jól sikerüljenek, harmóniában kell lennünk önmagunkkal.

- A mostani budapesti koncertnek is lesznek improvizatív részei? Milyen műsort hallhat a közönség Öntől ezen az estén?

- Az Egy Nap New Yorkban című darabbal indul a koncert, ebben lesznek improvizatív elemek, majd Liszt h-moll szonátája következik. A két megközelítőleg félórás darab után Liszt Rigoletto Parafrázisa, La Campanellája és II. Magyar rapszódiája hangzik majd el. A nyolcvan perces koncerten nem lesz szünet.

- A lengyel EB megnyitójának milyen szakmai hozadékai voltak az Ön számára?

- Azt hiszem, hogy mindenki megértette az előadás lényegét. A klasszikus zene népszerűsítése volt a cél egy igen szokatlan környezetben. Chopin egyik legnehezebb etüdjét (Vihar etüd) bejátszás nélkül háromszáz millió ember előtt játszani számomra nagy kihívás volt, azt hiszem, ezt is értékelte a szakma.

- Láthatóan foglalkoztatatja Önt a gyermekek zenei nevelése, hiszen a barátai a nevével fémjelzett alapítványt hoztak létre, itthon pedig nyaranta a György Ádám Kastélyakadémián tart nemzetközi workshopokat volt tanáraival. Gyermekkorában Önnek is része volt hasonló lelki, szakmai pártfogásban?

- Nagyon sok támogatást kaptam családomtól, mestereimtől és barátaimtól lelki és szakmai fejlődésem során. Ezt a szellemiséget örökíti tovább a Kastélyakadémia.

- Napjaink egyik legjobb Liszt-játékosaként tartják számon. Miért ilyen erős ez a kötelék a zeneszerző irányában?

- Számomra Liszt fogalmazza meg legérthetőbben a világról alkotott gondolatait a zene nyelvén. 

- Rendszeresen jelentet meg CD-ket, most is dolgozik valamilyen anyagon?

- Kedvenc Haydn szonátáimon dolgozom a következő lemezemre, a The Carnegie Hall Concert pedig a hetekben kerül a boltokba. 

- Az improvizációkból gyakran lesznek kész, rögzített kompozíciók?

- Igen. Mondhatnánk azt is, hogy a komponálás egyik formája az improvizáció. Nem tartom magam zeneszerzőnek, de nagyon szeretem a gondolataimat a hangszer mellett megfogalmazni. Ha van néhány jó gondolat, akkor ezt le is írom és tovább dolgozom rajta. Sokszor évekig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Könyv

Az író, akinek első kisregénye miatt sajtóper indult

Dolgozott textilkereskedésben, volt bélyegkereskedő és nyelvtanár is.1894. október 18-án született Déry Tibor, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője. 
Vizuál

Juliette Binoche, Bill Murray, Edward Norton új filmjeivel kezdődik a Titanic Fesztivál

Sztárparádéval nyílik meg október 21-én, hétfőn a 26. Titanic Filmfesztivál, amelynek két helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház és a budapesti Francia Intézet lesz.
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Klasszikus fidelio klasszik

A legjobb filmzenék a Sportarénában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának október 19-én következő adásában Hollerung Gábor beszámol a Budafoki Dohnányi Zenekar legújabb filmzenei dobásairól. Ezen kívül interjú hallható Eötvös Józseffel, Farkas Józseffel és Hábetler Andrással.
Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus ajánló

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.
Klasszikus hegedű

Paganini ördög hegedűjének készítője, aki a monda szerint egy nő lelkét ejtette foglyul a hangszerbe

A kísérletező kedvű Guarneri hangszerei erősebb, vastagabb fából készültek, olykor teljesen különböznek egymástól formában, méretben, csak hangzásban nem: az mindegyiknél tökéletes. 1744. október 17-én halt meg Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri "del Gesu", minden idők egyik legnagyobb hegedűkészítője, Stradivari egyetlen méltó vetélytársa.