Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

2019.11.16. 16:05
Ajánlom
... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In The Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.

Huszonhét éve alakultak, amikor II. Erzsébet angol királynő Budapestre látogatott. Úgy tudták a magyar szervezők, hogy a királynő szereti a rézfúvós zenét, így az egyetem legjobb rézfúvósaiból kvintettet verbuváltak – ők lettek a Brass In The Five: Simai László, Monoki Attila, Soós Péter, Koppányi Béla és Takács Tibor.

Azóta sok minden történt: Eötvös Péter, Lehotka Gábor, Gregor József, Kincses Veronika, Vajda Gergely egyaránt dolgozott az együttessel, a kvintett részt vett az UMZE alapításában, illetve a Filharmóniai Társaság ifjúságnevelő koncertsorozataiban is. 2000-ben Artisjus-díjban részesültek, és turnéztak Pekingben, Rómában, Párizsban és Berlinben is.

Én pedig párszáz 10-14 éves iskolással ülök egy nézőtéren a Müpa Fesztiválszínházában, és újra rácsodálkozom arra, mennyi mindent lehet egy rézfúvós hangszerrel kezdeni.

IraE__nyRIO_04-142055.jpg

Brass in Five

Lehet, hogy Richard Strauss okkal mondta, hogy a rezesekre nem szabad bátorítóan nézni, mert akkor még vadabbul fújják, de ezekben a hangszerekben – trombita, kürt, harsona és tuba – megannyi lehetőség van. Például lehetőség arra, hogy nevessünk, mert az Irány Rió! című előadáson lehet. A történetben néhány utcazenészt hoz össze a sors, akik elhatározzák, hogy világjárással próbálnak szerencsét, és felkerekednek Rióba. Ülnek repülőn, rozoga gépkocsin, táncolnak osztrák és brazil táncokat, énekelnek O sole mio-t, rezes hangszereiket pedig a lehető legtöbb módon hasznosítják. Van, hogy a harsonából kerékpumpa lesz, máskor a tubából mozdonykémény. Olyan könnyedén utánozzák a repülőgép zúgását, az elhaladó autó zaját, hogy az ember hajlamos elfelejteni, milyen kiváló hangszertudás kell ehhez.

A gyerekek pedig – mert kíváncsi vagyok az ő reakciójukra is – csodálkozással, csodálattal és nevetve figyelik, mi történik a színpadon.

„Amióta letértünk a hagyományosnak mondható koncertezés útjáról, azóta teljesen más, katartikus sikerélmények részesei lehetünk, akár gyerekeknek, akár felnőtt közönségnek játszunk” – mondja Takács Tibor, az együttes tubaművésze.

Hogyan találtátok ki, hogy nektek gyerekek előtt kell fellépnetek? – kérdezem. Hiszen nem mindenkinek van ehhez érzéke.

Talán saját gyermekeink születése késztetett bennünket erre. A gyerekek figyelmét egyre nehezebb lekötni, a mai rohanó világban kell valami különleges, hogy valóban közel kerülhessünk hozzájuk

– felel. „Így váltottunk; nyitottunk a színház világa felé, és megtartva a zenei igényességünket, valami teljesen mást, újszerűt sikerült megalkotnunk.”

IraE__nyRIO_03-142056.jpg

Brass in Five

Még nem ejtettem róla szót, de az Irány Rió! című előadás hatodik közreműködője Méhes Csaba. Ő nem zenész, hanem pantomimművész. „Csabát mi nem tartjuk vendégművésznek, ő az együttesünk életének részévé vált az elmúlt 15 évben. Vele közös előadásokat játszunk, mondhatni új együttes született.” Valóban a pantomimművész harsány személyisége az, ami fűszer ebben az előadásban. Úgy halandzsázik, mint Menő Manó, úgy kacsázik, mint Chaplin, és merít a bohócművészetből és a klasszikus kabaréból is. Sokan a Fővárosi Nagycirkuszból ismerhetik. „Rengeteget tanultunk tőle” – mondja Takács Tibor. – „Színpadi jelenlétet, színészi játékot… és valószínűleg mi is sok mindent ragasztottunk rá a zeneiségünkből.” Mint hozzáteszi, már négy előadásuk van együtt.

Szerencsések azok a gyerekek, akik így ismerkedhetnek meg a szimfonikus zenekar hangszereivel. Zenét élőben hallani mindig zsigeri, semmihez sem hasonlítható élmény, s most éppen olyan generációk nőnek fel, amelyek talán azt hihetik, ugyanolyan zene az is, ami a tablet, a mobiltelefon hangszóróján szivárog. Pedig dehogyis. Mennyivel izgalmasabb, ha a zene a szemünk előtt, a fülünk hallatára képződik.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A jóra hivatott zeneszerző – 200 éve született César Franck

1822. december 10-én, Liège-ben született az a komponista, akit elsősorban nem nagy számú művéről, hanem néhány közkedvelt, mégis az emberi lélek mélyére hatoló alkotásáról ismerünk. Élete során volt zongoravirtuóz, orgonista, tanár, saját kora meg nem teljesen értett alkotója – César Franckra emlékezünk.
Klasszikus interjú

„Pályakezdő szerzőként gondolok magamra” – Beszélgetés Csalog Gáborral

Csalog Gábort sokáig zongoristaként ismerte a közönség, az elmúlt bő egy évtizedben azonban saját kompozícióit is gyakran lehetett hallani. December 10-én, a BMC-ben, az UMZE Kamaraegyüttes koncertjén előadóként is közreműködik, miközben két új művének ősbemutatójára is ekkor kerül sor.
Klasszikus hír

Adventi ajándékkoncerteket ad Keller András és a Concerto Budapest

Idősotthonokban és kórházakban, összesen nyolc helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 9. és 16. között. A friss Prima Primissima díjas Keller András és a zenekar muzsikusai önkéntes felajánlásukkal az ünnepváró időszakot teszik örömtelibbé a Mozart Planet szellemében.
Klasszikus gyász

Elhunyt Weszely Ernő harmonikaművész

Életének 69. évében, december 3-án váratlanul elhunyt Weszely Ernő eMeRTon díjas zongora- és harmonikaművész – adta hírül a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége.
Klasszikus interjú

„A csellóhoz tizenhét éves házasság fűz” – Beszélgetés Hartmann Domonkossal

A budapesti és a bécsi Zeneakadémián is tanul, közben sorra nyeri a kamarazenei versenyeket a Duo Domo nevű formáció tagjaként. Hartmann Domonkos idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjban részesült, ebből az alkalomból nemzetközi tapasztalatairól, a sokszínű repertoár fontosságáról és a versenyek pszichológiájáról is beszélgettünk.