Klasszikus

Ha ez igaz, nem lehet egyszerű Daniel Barenboim mellett dolgozni

2019.02.11. 00:05
Ajánlom
Nagyszerű zenész és igazi humanista. De akkor miért félnek tőle az emberek? Daniel Barenboim pótolhatatlan, de ez neki a legnehezebb.

Úgy látszik, az új évezredben egyre nyíltabban beszélünk arról, hogy az úgynevezett nagy emberektől sem fogadható el akármi. Nem kell köztörvényes Harvey Weinsteinnek lenni ahhoz, hogy a közönség elriadjon néhány befutott művésztől, közszereplőtől. Elég ha, konyhanyelven szólva, szörnyű ember az illető.

Erre következtethetünk a VAN Magazine 2019. február 6-i cikke alapján is, amely „A titán árnyéka” címet viseli, és Daniel Barenboim karmesterről és zongoraművészről „rántja le a leplet”. Olyan tényekkel, amiket zenészkörökben eddig is tudtunk, de komoly figyelmet, újságírói figyelmet még nem kaptak.

Zenészkörökben Barenboim a temperamentumáról hírhedt

– írja a cikk. – „Feldühödik, ha egy hegedűs forgatja a szemét, vagy egy énekes rosszkor hajol meg, vagy egy kiszemelt szólista épp szabadságon van. Volt már, hogy összeszidott egy zenészt, mert nem koncentrált eléggé, amikor valaki a közeli családjából aznap hunyt el. Inzultált egy doktort, aki azt mondta, hogy az influenzás zenésznek nem kellene fellépnie. Legalább kétszer előfordult, hogy szemtanúk előtt megragadta és megrázta a stábtagjait dühében.”

Daniel_Barenboim_-_1958-144543.jpg

Daniel Barenboim 1958-ban, 16 évesen

Barenboim diplomata, közszereplő, az emberi jogok harcosa. Egykori csodagyerek, akit nem más, mint Wilhelm Furtwängler fedezett fel. Mindent elért, amit ebben a szakmában lehet, népszerűségét könyvekkel, tévés szereplésekkel és a YouTube-on erősíti.

Emberként sem könnyű, ha valaki ennyire pótolhatatlan. A berlini Staatsoperben, ahol életre szóló kinevezése van a zeneigazgatóként, gyakorlatilag érinthetetlenné vált a személye. „Senki nem akarja nélküle csinálni” – nyilatkozta egy korábbi munkatárs. Barenboim pedig állandóan átlép határokat, csak mert senki nem állítja meg. „Soha nem találkoztam senkivel, aki ilyen hamar, milliszekundumok alatt képes ilyen dühös lenni” – számolt be róla az alapítványa korábbi dolgozója. A VAN riportja szerint a művész kiválósága megkérdőjelezhetetlen, de kegyetlensége, diktatórikus magatartása ijesztő.

A Barenboim környezetében készült interjúk rávilágítanak arra, mi történhet, ha túl sok hatalom egyesül valakinek a kezében.

Barenboim a 90-es évek elején került Berlinbe, ahol az Operaház zenekar gyors fellendülésnek indult. Az új zeneigazgató megemelte a fizetéseket, igaz, ő maga a város legjobban fizetett közalkalmazottjává vált. „Ő a kulcs. Akárhova el lehet adni a zenekart az ő nevével” – nyilatkozta egy korábbi dolgozó. „Barenboim bármit megtehet. Azután a művészeti vezető megnézi, hogy az ő ötleteinek maradt-e hely.”

GettyImages-545492998-150406.jpg

A Barenboim Akadémia megnyitását megelőző sajtótájékoztatón (Fotó/Forrás: Carsten Koall/Getty Images Hungary)

Ha valaki nem ért egyet vele, otthagyja. „Mindig azt mondom, hogy ez a félelem légköre” – számol be egy mostani Staatsoper dolgozó. Van, hogy fizikai agresszió is történik, de a HR-osztály ezzel aligha foglalkozik. Általános, hogy Barenboim semmibe veszi azokat, akik nem kiváló muzsikusok – vagy nem muzsikusok. Perfekcionizmusa mögött a beszámolók szerint nagyfokú kényszeresség rejlik, és előfordul, hogy a beosztottak szándékosan hibáznak olyan dolgokban, amiket aztán helyre lehet hozni. Így egy rossz helyre tett szék arrébb helyezésével le lehet csillapítani a dührohamát.

A beszámolók persze nem hagyják figyelmen kívül karmesteri, zongoraművészi kiválóságát.

Barenboim tele van energiával, gyors, precíz, és sokszor lebilincselő. Csajkovszkij IV. szimfóniájának próbája után mondta egy zenész: „Nincs olyan, hogy nem nyűgöz le, nem vonódsz be teljesen.” A Wagner-operákkal kapcsolatban pedig: „Beavatott Wagnerbe. A megközelítése teljesen természetes, mintha nem is egy gigantikus alkotásról beszélnénk.”

Habár a személyes munkában szörnyeteg, általánosságban elmondható, hogy Barenboim törődik a muzsikusokkal. A maga módján. Többször is megesett, hogy fizetésemelést harcolt ki nekik, és olyan is előfordult, hogy a Staatsoper felújításának költségeiben segített adománygyűjtéssel. Számára egy fontos: a produktum minden előtt.

GettyImages-114494474-150406.jpg

Daniel Barenboim a West-Eastern Divan Orchestra élén (Fotó/Forrás: Jakubaszek/Getty Images Hungary)

A karizmája nagyon hatásos a politikai manőverekben. A német államnak nem volt gond, hogy 21,4 millió euróval támogassa a Pierre Boulez Saal létrejöttét, ahol a Barenboim Akadémia is helyet kap. Volt olyan vélemény is, aki szerint Barenboim még annál is jobb politikus, mint amilyen zenész.

Kevés ember véleményét tartja nagyra – ilyen volt Pierre Boulez, illetve ilyen Zubin Mehta. Hatalmas motivációja van a zenélésre, még a saját egészségét sem félti. Boulezzel előfordult, hogy repedt bordával és törött vállal vezényelt koncertet, Barenboimra pedig egy ízben orvos vigyázott a pulpitus mellől, mert majdnem elájult, de nem akarta félbehagyni az előadást. Egy másik estén úgy vezényelt, hogy közben szemműtétre jegyezték elő a következő napok valamelyikére. Alig látta az Elektra kottáját, néha más ütemet ütött, rossz jelet adott a zenészeknek. Az előadás egy pontján a zenekar nagy része megállt, de Barenboim még ekkor sem szakította félbe az estét.

Tudja, hogy nem játszik jól Bartókot, mégis kínozza magát vele. Ugyanazt az elköteleződést, amit a zenészeitől elvár, magán is behajtja.

Barenboim 76 éves, a Staatsopernél mégsem gondolkodik senki azon, hogy mi lesz utána.

Nem számít, mennyire mérgesek rá az emberek, a legtöbben azt mondanák, hogy éljen százhúsz évig. Ő a Staatsoper magja. Egyszerre a probléma és a megoldás.

Daniel Barenboim esete azt mutatja meg, mi a kényszeres perfekcionizmus árnyoldala. Attól még szeretjük hallgatni? Persze. Hiszen szinte tökéletes.

A teljes írás a VAN oldalán olvasható.

Fejléckép: Daniel Barenboim szabadtéri koncerten a Staatsoper újranyitása előtt 2017-ben. Fotó: Omer Messinger/Getty Images Hungary.

A vezénylés 10 aranyszabálya Richard Strausstól

Kapcsolódó

A vezénylés 10 aranyszabálya Richard Strausstól

Karmesterként Richard Strauss mindig is pragmatikus volt: precíz, takarékos mozdulatokkal vezényelt, amelyet sokan furcsának tartottak olyan szenvedélyes művek esetében, mint a Salome vagy az Elektra. Elmondjuk, mik voltak a zeneszerző tanácsai, és mutatunk néhány karmestert, akik magasról tettek rájuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Az SZFE szerint szabályt szegve zárhatták ki őket az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Uniójából

Az E:UTSE márciusban úgy határozott, hogy kizárja tagjai közül a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Döntésüket azzal indokolták, hogy a vezetőtestületben történt jelentős változások miatt az egyetem már nem tekinthető ugyanannak az intézménynek, melyet korábban felvettek. Az SZFE szerint a kizárás szabályellenes.
Vizuál

Ingyenesen látható Szomjas György kultikus filmje

Szerda éjfélig ingyenesen elérhető a FILMIO-n Szomjas György 1976-os filmje, a Talpuk alatt fütyül a szél. A Nemzeti Filmintézet ezzel az alkotással tiszteleg az április 7-én elhunyt rendezőlegenda előtt.
Klasszikus

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Jazz/World

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Vizuál

Múzeumi miniszteri biztos lesz L. Simon László

A Magyar Nemzeti Múzeum megújításáért és a múzeumi integrációért felelős miniszteri biztossá nevezi ki L. Simon Lászlót Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere – tudatta az MTI-vel az EMMI.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Klasszikus Film

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.
Klasszikus nekrológ

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Klasszikus ajánló

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.