Klasszikus

Ha ez igaz, nem lehet egyszerű Daniel Barenboim mellett dolgozni

2019.02.11. 00:05
Ajánlom
Nagyszerű zenész és igazi humanista. De akkor miért félnek tőle az emberek? Daniel Barenboim pótolhatatlan, de ez neki a legnehezebb.

Úgy látszik, az új évezredben egyre nyíltabban beszélünk arról, hogy az úgynevezett nagy emberektől sem fogadható el akármi. Nem kell köztörvényes Harvey Weinsteinnek lenni ahhoz, hogy a közönség elriadjon néhány befutott művésztől, közszereplőtől. Elég ha, konyhanyelven szólva, szörnyű ember az illető.

Erre következtethetünk a VAN Magazine 2019. február 6-i cikke alapján is, amely „A titán árnyéka” címet viseli, és Daniel Barenboim karmesterről és zongoraművészről „rántja le a leplet”. Olyan tényekkel, amiket zenészkörökben eddig is tudtunk, de komoly figyelmet, újságírói figyelmet még nem kaptak.

Zenészkörökben Barenboim a temperamentumáról hírhedt

– írja a cikk. – „Feldühödik, ha egy hegedűs forgatja a szemét, vagy egy énekes rosszkor hajol meg, vagy egy kiszemelt szólista épp szabadságon van. Volt már, hogy összeszidott egy zenészt, mert nem koncentrált eléggé, amikor valaki a közeli családjából aznap hunyt el. Inzultált egy doktort, aki azt mondta, hogy az influenzás zenésznek nem kellene fellépnie. Legalább kétszer előfordult, hogy szemtanúk előtt megragadta és megrázta a stábtagjait dühében.”

Daniel_Barenboim_-_1958-144543.jpg

Daniel Barenboim 1958-ban, 16 évesen

Barenboim diplomata, közszereplő, az emberi jogok harcosa. Egykori csodagyerek, akit nem más, mint Wilhelm Furtwängler fedezett fel. Mindent elért, amit ebben a szakmában lehet, népszerűségét könyvekkel, tévés szereplésekkel és a YouTube-on erősíti.

Emberként sem könnyű, ha valaki ennyire pótolhatatlan. A berlini Staatsoperben, ahol életre szóló kinevezése van a zeneigazgatóként, gyakorlatilag érinthetetlenné vált a személye. „Senki nem akarja nélküle csinálni” – nyilatkozta egy korábbi munkatárs. Barenboim pedig állandóan átlép határokat, csak mert senki nem állítja meg. „Soha nem találkoztam senkivel, aki ilyen hamar, milliszekundumok alatt képes ilyen dühös lenni” – számolt be róla az alapítványa korábbi dolgozója. A VAN riportja szerint a művész kiválósága megkérdőjelezhetetlen, de kegyetlensége, diktatórikus magatartása ijesztő.

A Barenboim környezetében készült interjúk rávilágítanak arra, mi történhet, ha túl sok hatalom egyesül valakinek a kezében.

Barenboim a 90-es évek elején került Berlinbe, ahol az Operaház zenekar gyors fellendülésnek indult. Az új zeneigazgató megemelte a fizetéseket, igaz, ő maga a város legjobban fizetett közalkalmazottjává vált. „Ő a kulcs. Akárhova el lehet adni a zenekart az ő nevével” – nyilatkozta egy korábbi dolgozó. „Barenboim bármit megtehet. Azután a művészeti vezető megnézi, hogy az ő ötleteinek maradt-e hely.”

GettyImages-545492998-150406.jpg

A Barenboim Akadémia megnyitását megelőző sajtótájékoztatón (Fotó/Forrás: Carsten Koall/Getty Images Hungary)

Ha valaki nem ért egyet vele, otthagyja. „Mindig azt mondom, hogy ez a félelem légköre” – számol be egy mostani Staatsoper dolgozó. Van, hogy fizikai agresszió is történik, de a HR-osztály ezzel aligha foglalkozik. Általános, hogy Barenboim semmibe veszi azokat, akik nem kiváló muzsikusok – vagy nem muzsikusok. Perfekcionizmusa mögött a beszámolók szerint nagyfokú kényszeresség rejlik, és előfordul, hogy a beosztottak szándékosan hibáznak olyan dolgokban, amiket aztán helyre lehet hozni. Így egy rossz helyre tett szék arrébb helyezésével le lehet csillapítani a dührohamát.

A beszámolók persze nem hagyják figyelmen kívül karmesteri, zongoraművészi kiválóságát.

Barenboim tele van energiával, gyors, precíz, és sokszor lebilincselő. Csajkovszkij IV. szimfóniájának próbája után mondta egy zenész: „Nincs olyan, hogy nem nyűgöz le, nem vonódsz be teljesen.” A Wagner-operákkal kapcsolatban pedig: „Beavatott Wagnerbe. A megközelítése teljesen természetes, mintha nem is egy gigantikus alkotásról beszélnénk.”

Habár a személyes munkában szörnyeteg, általánosságban elmondható, hogy Barenboim törődik a muzsikusokkal. A maga módján. Többször is megesett, hogy fizetésemelést harcolt ki nekik, és olyan is előfordult, hogy a Staatsoper felújításának költségeiben segített adománygyűjtéssel. Számára egy fontos: a produktum minden előtt.

GettyImages-114494474-150406.jpg

Daniel Barenboim a West-Eastern Divan Orchestra élén (Fotó/Forrás: Jakubaszek/Getty Images Hungary)

A karizmája nagyon hatásos a politikai manőverekben. A német államnak nem volt gond, hogy 21,4 millió euróval támogassa a Pierre Boulez Saal létrejöttét, ahol a Barenboim Akadémia is helyet kap. Volt olyan vélemény is, aki szerint Barenboim még annál is jobb politikus, mint amilyen zenész.

Kevés ember véleményét tartja nagyra – ilyen volt Pierre Boulez, illetve ilyen Zubin Mehta. Hatalmas motivációja van a zenélésre, még a saját egészségét sem félti. Boulezzel előfordult, hogy repedt bordával és törött vállal vezényelt koncertet, Barenboimra pedig egy ízben orvos vigyázott a pulpitus mellől, mert majdnem elájult, de nem akarta félbehagyni az előadást. Egy másik estén úgy vezényelt, hogy közben szemműtétre jegyezték elő a következő napok valamelyikére. Alig látta az Elektra kottáját, néha más ütemet ütött, rossz jelet adott a zenészeknek. Az előadás egy pontján a zenekar nagy része megállt, de Barenboim még ekkor sem szakította félbe az estét.

Tudja, hogy nem játszik jól Bartókot, mégis kínozza magát vele. Ugyanazt az elköteleződést, amit a zenészeitől elvár, magán is behajtja.

Barenboim 76 éves, a Staatsopernél mégsem gondolkodik senki azon, hogy mi lesz utána.

Nem számít, mennyire mérgesek rá az emberek, a legtöbben azt mondanák, hogy éljen százhúsz évig. Ő a Staatsoper magja. Egyszerre a probléma és a megoldás.

Daniel Barenboim esete azt mutatja meg, mi a kényszeres perfekcionizmus árnyoldala. Attól még szeretjük hallgatni? Persze. Hiszen szinte tökéletes.

A teljes írás a VAN oldalán olvasható.

Fejléckép: Daniel Barenboim szabadtéri koncerten a Staatsoper újranyitása előtt 2017-ben. Fotó: Omer Messinger/Getty Images Hungary.

A vezénylés 10 aranyszabálya Richard Strausstól

Kapcsolódó

A vezénylés 10 aranyszabálya Richard Strausstól

Karmesterként Richard Strauss mindig is pragmatikus volt: precíz, takarékos mozdulatokkal vezényelt, amelyet sokan furcsának tartottak olyan szenvedélyes művek esetében, mint a Salome vagy az Elektra. Elmondjuk, mik voltak a zeneszerző tanácsai, és mutatunk néhány karmestert, akik magasról tettek rájuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Színház

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Zenés színház

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus mti

Vajda Gergely a francia Ars Nova újzenei együttes rezidens művésze lett

Évente három-négy alkalommal vezényli majd az együttest, első közös koncertjükön pedig Kurtág György-művek hangzanak el.
Klasszikus ajánló

Medveczky Ádám lesz a 2022-es Újévi nyitány karnagya

A két évvel ezelőtt hagyományteremtő jelleggel, az MTVA, a Zeneakadémia és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek összefogásával indult együttműködés a jövő évben is folytatódik. A 2022-es Újévi nyitányt Medveczky Ádám Kossuth-díjas karnagy fogja dirigálni.
Klasszikus hír

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.