Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

2019.02.15. 15:55
Ajánlom
Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!

Tizenegy és fél státusszal rendelkezett az ELTE BTK Zenei Tanszéke, ami amúgy is kicsi, de még tovább kellett csökkenteni, miután a kormány 250 millió forintot von el tőlük – írja az érintett Facebook-oldala. A kétségbeesett bejegyzésből kiderül, hogy az elbocsátások folytán az egyetem „ellehetetleníti a tanszék működését mind tanári, mind hallgatói oldalról”.

A Zenei Tanszék hallgatói azt írják, „valóban nehezen illünk bele a »klasszikus« bölcsészettudományok közé”, de jelen vannak az OTDK (Országos Tudományos Diákköri Konferencia) művészeti szekciójában, több országban felléptek már, az egyetem jeles alkalmain, ünnepélyein is ott vannak. „Nélkülünk nincs kari ünnep, diplomaosztó, díszdoktoravatás, évnyitó, szoboravatás, kari karácsony és Pázmány-nap sem.”

Tudják, hogy az egyetem – pontosabban a bölcsészkar és a természettudományi kar – rossz helyzetbe került, de az őket érintő létszámleépítés súlyos következményekkel jár. Eddig tizenegy és fél státusszal bírt a tanszék, most már csak nyolc és felet tart fenn, ezzel pedig lehetetlenné válik a működésük. „Egy operaénekes nehezen tanítana zongorát vagy karvezetést, ahogyan egy zeneelméletet vagy partitúraolvasást oktató sem lesz képes átadni a tökéletes hangképzés titkait” – írják. Úgy vélik, hogy mindhárom elküldött oktatójuk „kiváló szakmai és emberi értelemben egyaránt”.

munka_a_zenei_tanszeken-153512.jpg

Oktatás az ELTE Zenei Tanszékén (Fotó/Forrás: ELTE Zenei Tanszék / Facebook)

Szót ejtenek az intézkedések emberi oldaláról is.

„Mi úgy látjuk, van értelme vállalni az ezzel járó nehézségeket, mert van értelme a XXI. századi Magyarországon ének-zene tanárnak, művészetközvetítőnek, kultúrával foglalkozó szakembernek tanulni és lenni.

Meg lehet kérdezni, hogy mi szükség van manapság énekoktatásra, erre is felelünk: semmi nem mutatja jobban a művészeti nevelés fontosságát, mint a mai hazai közhangulat, a mindennapi magyar valóság.

A művészetpedagógia nem egy jól mutató, idealista fejezet a NAT-ban, hanem valódi kulcs ahhoz, hogy a gyermek gyermek maradjon az ő világából eleinte még kilógó számok, történelmi adatok, tudományos leírások között. Sokan felnőttként is képesek szem elől téveszteni a művészet jelenlétének fontosságát: elfelejtik, hogy »a zene lelki táplálék, amely semmi mással nem pótolható«, hogy a zene a felnőttek részére is egy mentsvár lehet a hétköznapi stressz és munka világában” – olvasható a közleményben.

Végül a tanszék a nyilvánosság figyelmét kéri, hiszen az „elindíthat valamiféle pozitív változást”. Egyben szolidaritást vállalnak az összes, létszámleépítésben érintett egyetemi oktatóval és az általuk tanított hallgatókkal is.

Tanszék: Nem lehetetlenül el a munkánk

Frissítés: 2019. február 16. 9:00 A Zenei Tanszék részéről Bodnár Gábor tanszékvezető arról tájékoztatta a Fideliót, hogy működésük nem lehetetlenül el: „de, a három kolléga elküldése miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást. Mindenképp találunk azonban megoldást, leginkább óraadók jöhetnek szóba.” Erről szólóan közleményt is kiadtak.

A tanszékvezető semmiképpen nem szeretné, ha az a kép alakulna ki, hogy már nem tudják ellátni a feladatukat.

Cikkünk korábbi verziójában szintén tévesen szerepelt, hogy a Zenei Tanszéktől vonnak el 250 milliót, az igazság ezzel szemben, hogy a tanszék nem önálló gazdasági egység, az egész BTK gazdálkodik ennyivel kevesebb pénzből.

Az ELTE Zenei Tanszéke 1984-ben indult el a Tanárképző Főiskolai Karán, jelenleg a Bölcsészettudományi Kar önálló szervezeti egységeként a Trefort-kert „F” épületében zajlik az oktatás, ahol egy száz férőhelyes kamaraterem is létesült. A tanszék a hazai énektanár- és zenei művészetközvetítő-képzés meghatározó szereplője lett, hallgatóiból áll a Pro Musica vegyes- és női kar.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.
Klasszikus hír

Tóth-Vajna Zsombor kapta a Bach Mindenkinek Fesztivál díját

A fiatal billentyűs művész tegnap vette át az elismerést.
Klasszikus magazin

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Klasszikus magazin

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.