Klasszikus

„Ha jó operát akarok hallani, Eszterházára megyek”

2004.09.06. 00:00
Ajánlom
A címként idézett mondat állítólag Mária Teréziától származik, aki pontosan 231 évvel előttem, 1773. szeptember 1-jén tekintette meg Eszterházán Haydn L’infedeltà delusa (Aki hűtlen, pórul jár) című vígoperáját. Sajnos az eszterházai operaház ma már nem áll (bár újjáépítését tervbe vették), így Haydn művét az Esterházy-kastély zenetermében, koncertszerű előadásban hallhattuk.

A kétfelvonásos „burletta per musica” cselekménye nem túl szofisztikált. Adott egy szerelmespár (Sandrina és Nanni), de a lány apja (Filippo) másvalakit szán gyermeke férjének (Nenciót). Nanni nővére, Vespina már régóta Nenciót szereti, így amikor a testvérpár tudomást szerez a házassági tervről, bosszút esküsznek Filippo gazda ellen. Ezután következik a komédia: Vespina különféle álruhákba bújik, sikerül összeugrasztania a leendő férjet és apóst, majd pedig egy ál-esküvő koronázza meg cselvetéseinek sorát. A végén persze a szerelmesek – legyőzve az akadályokat – egymáséi lehetnek: Sandrina Nannival, Vespina Nencióval lép frigyre.

A librettó tehát nem túl mélyenszántó, viszont annál szórakoztatóbb, ráadásul kiváló terepet nyújt az énekeseknek színészi-komédiási képességeik csillogtatására is. Színjátszásban pedig – a koncertszerű előadás dacára – nem volt hiány. Ez talán annak is köszönhető, hogy az előadógárda hasonló felállásban már több alkalommal énekelte a művet színpadon – magam 2001 tavaszán láttam a produkciót az Operaházban. Az akkori szereposztáshoz képest két új énekes lépett föl most: a Sandrinát alakító Kiss Noémi és a Filippo szerepét éneklő Drucker Péter. A többiek (Csereklyei Andrea, Timothy Bentch és Kovács István) azonosak a három évvel ezelőtti és a mostani előadásban, mint ahogy a karmester, Vashegyi György és együttese, az Orfeo Zenekar is.

De lássuk először az énekeseket! A legtöbb áriát – átöltözéses szerepe miatt – a Vespinát alakító énekesnő kapja Haydntól. Csereklyei Andrea valósággal lubickolt a szerepben: bravúrosan adta a köhögő öregasszony, a német-olasz makaróninyelven beszélő szolga és az ál-márki szerepét is. Hangjának a fenti álarcokhoz igazított színezése azonban soha nem ment magának az éneklésnek a rovására: produkcióját mindvégig tiszta intonáció, kiegyenlített énekhang jellemezte. A jóval passzívabb másik női szereplőt alakító Kiss Noémi is tisztán, pontosan énekelt, de nem olyan átütő erővel, mint Csereklyei – ez persze talán Sandrina szerepéből is következik. Drucker Péter vokális teljesítménye kissé elhalványult a többieké mellett: hangját nem eléggé kiegyenlítettnek és sokszor préseltnek hallottam. Ezeket a hiányosságait azonban remek színjátszással ellensúlyozta, amit a közönség lelkesen honorált. Kovács Istvánt már régóta az egyik legszebb hangú magyar basszusnak tartom; ezúttal is kiváló teljesítményt nyújtott. Számomra ezen az estén azonban Timothy Bentch produkciója volt a legemlékezetesebb. Nem csak kultúrált, telt hangzású, ugyanakkor puha tenorja és pontos intonációja miatt (ezek a pozitívumok Kovácsról is elmondhatók), de előadói jelenléte okán is, amit egyszerűen úgy tudnék megfogalmazni: áriái alatt lehetetlen nem őrá figyelni. Ez annál is érdekesebb, minthogy színészi játék tekintetében talán éppen ő volt a legvisszafogottabb.

A zenekar és a karmester munkáját is csak dicséret illeti. Vashegyi György – gyakorlott opera-dirigensként – az énekeseknek minden segítséget megadva, kiforrott koncepciójú, lendületes és szellemes előadást irányított. A zenekar – különösen a vonóskar – jó formában, nagy kifejező erővel játszott. Külön ki kell emelnem Gyöngyösi Levente virtuózan kivitelezett, szellemes continuójátékát, amellyel a recitativókban az énekesek egyenrangú partnerévé emelkedett. És még valami: ritkán látni azt, hogy zenekari tagok annyira „együtt lélegeznek” a produkcióval, mint az Orfeo Zenekar muzsikusai. A secco recitativók alatt sem vonták ki magukat az előadásból, egy-egy komikus helyzeten, a continuoszólam egy-egy szellemes fordulatán ők is elmosolyodtak. Látszott, hogy szeretik, amit csinálnak. És ez nem csekélység!

Szóval, ha jó operát akarnak hallani, menjenek Eszterházára!

(2004. szeptember 1. VII. „Haydn Eszterházán” Fesztivál; Fertőd, Esterházy-kastély – Haydn: L’infedeltà delusa; km.:Csereklyei Andrea, Kiss Noémi, Timothy Bentch, Drucker Péter, Kovács István (ének), Orfeo Zenekar; vez.: Vashegyi György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.