Klasszikus

„Ha jó operát akarok hallani, Eszterházára megyek”

2004.09.06. 00:00
Ajánlom
A címként idézett mondat állítólag Mária Teréziától származik, aki pontosan 231 évvel előttem, 1773. szeptember 1-jén tekintette meg Eszterházán Haydn L’infedeltà delusa (Aki hűtlen, pórul jár) című vígoperáját. Sajnos az eszterházai operaház ma már nem áll (bár újjáépítését tervbe vették), így Haydn művét az Esterházy-kastély zenetermében, koncertszerű előadásban hallhattuk.

A kétfelvonásos „burletta per musica” cselekménye nem túl szofisztikált. Adott egy szerelmespár (Sandrina és Nanni), de a lány apja (Filippo) másvalakit szán gyermeke férjének (Nenciót). Nanni nővére, Vespina már régóta Nenciót szereti, így amikor a testvérpár tudomást szerez a házassági tervről, bosszút esküsznek Filippo gazda ellen. Ezután következik a komédia: Vespina különféle álruhákba bújik, sikerül összeugrasztania a leendő férjet és apóst, majd pedig egy ál-esküvő koronázza meg cselvetéseinek sorát. A végén persze a szerelmesek – legyőzve az akadályokat – egymáséi lehetnek: Sandrina Nannival, Vespina Nencióval lép frigyre.

A librettó tehát nem túl mélyenszántó, viszont annál szórakoztatóbb, ráadásul kiváló terepet nyújt az énekeseknek színészi-komédiási képességeik csillogtatására is. Színjátszásban pedig – a koncertszerű előadás dacára – nem volt hiány. Ez talán annak is köszönhető, hogy az előadógárda hasonló felállásban már több alkalommal énekelte a művet színpadon – magam 2001 tavaszán láttam a produkciót az Operaházban. Az akkori szereposztáshoz képest két új énekes lépett föl most: a Sandrinát alakító Kiss Noémi és a Filippo szerepét éneklő Drucker Péter. A többiek (Csereklyei Andrea, Timothy Bentch és Kovács István) azonosak a három évvel ezelőtti és a mostani előadásban, mint ahogy a karmester, Vashegyi György és együttese, az Orfeo Zenekar is.

De lássuk először az énekeseket! A legtöbb áriát – átöltözéses szerepe miatt – a Vespinát alakító énekesnő kapja Haydntól. Csereklyei Andrea valósággal lubickolt a szerepben: bravúrosan adta a köhögő öregasszony, a német-olasz makaróninyelven beszélő szolga és az ál-márki szerepét is. Hangjának a fenti álarcokhoz igazított színezése azonban soha nem ment magának az éneklésnek a rovására: produkcióját mindvégig tiszta intonáció, kiegyenlített énekhang jellemezte. A jóval passzívabb másik női szereplőt alakító Kiss Noémi is tisztán, pontosan énekelt, de nem olyan átütő erővel, mint Csereklyei – ez persze talán Sandrina szerepéből is következik. Drucker Péter vokális teljesítménye kissé elhalványult a többieké mellett: hangját nem eléggé kiegyenlítettnek és sokszor préseltnek hallottam. Ezeket a hiányosságait azonban remek színjátszással ellensúlyozta, amit a közönség lelkesen honorált. Kovács Istvánt már régóta az egyik legszebb hangú magyar basszusnak tartom; ezúttal is kiváló teljesítményt nyújtott. Számomra ezen az estén azonban Timothy Bentch produkciója volt a legemlékezetesebb. Nem csak kultúrált, telt hangzású, ugyanakkor puha tenorja és pontos intonációja miatt (ezek a pozitívumok Kovácsról is elmondhatók), de előadói jelenléte okán is, amit egyszerűen úgy tudnék megfogalmazni: áriái alatt lehetetlen nem őrá figyelni. Ez annál is érdekesebb, minthogy színészi játék tekintetében talán éppen ő volt a legvisszafogottabb.

A zenekar és a karmester munkáját is csak dicséret illeti. Vashegyi György – gyakorlott opera-dirigensként – az énekeseknek minden segítséget megadva, kiforrott koncepciójú, lendületes és szellemes előadást irányított. A zenekar – különösen a vonóskar – jó formában, nagy kifejező erővel játszott. Külön ki kell emelnem Gyöngyösi Levente virtuózan kivitelezett, szellemes continuójátékát, amellyel a recitativókban az énekesek egyenrangú partnerévé emelkedett. És még valami: ritkán látni azt, hogy zenekari tagok annyira „együtt lélegeznek” a produkcióval, mint az Orfeo Zenekar muzsikusai. A secco recitativók alatt sem vonták ki magukat az előadásból, egy-egy komikus helyzeten, a continuoszólam egy-egy szellemes fordulatán ők is elmosolyodtak. Látszott, hogy szeretik, amit csinálnak. És ez nem csekélység!

Szóval, ha jó operát akarnak hallani, menjenek Eszterházára!

(2004. szeptember 1. VII. „Haydn Eszterházán” Fesztivál; Fertőd, Esterházy-kastély – Haydn: L’infedeltà delusa; km.:Csereklyei Andrea, Kiss Noémi, Timothy Bentch, Drucker Péter, Kovács István (ének), Orfeo Zenekar; vez.: Vashegyi György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.