Klasszikus

„Ha jó operát akarok hallani, Eszterházára megyek”

2004.09.06. 00:00
Ajánlom
A címként idézett mondat állítólag Mária Teréziától származik, aki pontosan 231 évvel előttem, 1773. szeptember 1-jén tekintette meg Eszterházán Haydn L’infedeltà delusa (Aki hűtlen, pórul jár) című vígoperáját. Sajnos az eszterházai operaház ma már nem áll (bár újjáépítését tervbe vették), így Haydn művét az Esterházy-kastély zenetermében, koncertszerű előadásban hallhattuk.

A kétfelvonásos „burletta per musica” cselekménye nem túl szofisztikált. Adott egy szerelmespár (Sandrina és Nanni), de a lány apja (Filippo) másvalakit szán gyermeke férjének (Nenciót). Nanni nővére, Vespina már régóta Nenciót szereti, így amikor a testvérpár tudomást szerez a házassági tervről, bosszút esküsznek Filippo gazda ellen. Ezután következik a komédia: Vespina különféle álruhákba bújik, sikerül összeugrasztania a leendő férjet és apóst, majd pedig egy ál-esküvő koronázza meg cselvetéseinek sorát. A végén persze a szerelmesek – legyőzve az akadályokat – egymáséi lehetnek: Sandrina Nannival, Vespina Nencióval lép frigyre.

A librettó tehát nem túl mélyenszántó, viszont annál szórakoztatóbb, ráadásul kiváló terepet nyújt az énekeseknek színészi-komédiási képességeik csillogtatására is. Színjátszásban pedig – a koncertszerű előadás dacára – nem volt hiány. Ez talán annak is köszönhető, hogy az előadógárda hasonló felállásban már több alkalommal énekelte a művet színpadon – magam 2001 tavaszán láttam a produkciót az Operaházban. Az akkori szereposztáshoz képest két új énekes lépett föl most: a Sandrinát alakító Kiss Noémi és a Filippo szerepét éneklő Drucker Péter. A többiek (Csereklyei Andrea, Timothy Bentch és Kovács István) azonosak a három évvel ezelőtti és a mostani előadásban, mint ahogy a karmester, Vashegyi György és együttese, az Orfeo Zenekar is.

De lássuk először az énekeseket! A legtöbb áriát – átöltözéses szerepe miatt – a Vespinát alakító énekesnő kapja Haydntól. Csereklyei Andrea valósággal lubickolt a szerepben: bravúrosan adta a köhögő öregasszony, a német-olasz makaróninyelven beszélő szolga és az ál-márki szerepét is. Hangjának a fenti álarcokhoz igazított színezése azonban soha nem ment magának az éneklésnek a rovására: produkcióját mindvégig tiszta intonáció, kiegyenlített énekhang jellemezte. A jóval passzívabb másik női szereplőt alakító Kiss Noémi is tisztán, pontosan énekelt, de nem olyan átütő erővel, mint Csereklyei – ez persze talán Sandrina szerepéből is következik. Drucker Péter vokális teljesítménye kissé elhalványult a többieké mellett: hangját nem eléggé kiegyenlítettnek és sokszor préseltnek hallottam. Ezeket a hiányosságait azonban remek színjátszással ellensúlyozta, amit a közönség lelkesen honorált. Kovács Istvánt már régóta az egyik legszebb hangú magyar basszusnak tartom; ezúttal is kiváló teljesítményt nyújtott. Számomra ezen az estén azonban Timothy Bentch produkciója volt a legemlékezetesebb. Nem csak kultúrált, telt hangzású, ugyanakkor puha tenorja és pontos intonációja miatt (ezek a pozitívumok Kovácsról is elmondhatók), de előadói jelenléte okán is, amit egyszerűen úgy tudnék megfogalmazni: áriái alatt lehetetlen nem őrá figyelni. Ez annál is érdekesebb, minthogy színészi játék tekintetében talán éppen ő volt a legvisszafogottabb.

A zenekar és a karmester munkáját is csak dicséret illeti. Vashegyi György – gyakorlott opera-dirigensként – az énekeseknek minden segítséget megadva, kiforrott koncepciójú, lendületes és szellemes előadást irányított. A zenekar – különösen a vonóskar – jó formában, nagy kifejező erővel játszott. Külön ki kell emelnem Gyöngyösi Levente virtuózan kivitelezett, szellemes continuójátékát, amellyel a recitativókban az énekesek egyenrangú partnerévé emelkedett. És még valami: ritkán látni azt, hogy zenekari tagok annyira „együtt lélegeznek” a produkcióval, mint az Orfeo Zenekar muzsikusai. A secco recitativók alatt sem vonták ki magukat az előadásból, egy-egy komikus helyzeten, a continuoszólam egy-egy szellemes fordulatán ők is elmosolyodtak. Látszott, hogy szeretik, amit csinálnak. És ez nem csekélység!

Szóval, ha jó operát akarnak hallani, menjenek Eszterházára!

(2004. szeptember 1. VII. „Haydn Eszterházán” Fesztivál; Fertőd, Esterházy-kastély – Haydn: L’infedeltà delusa; km.:Csereklyei Andrea, Kiss Noémi, Timothy Bentch, Drucker Péter, Kovács István (ének), Orfeo Zenekar; vez.: Vashegyi György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Vizuál

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hat orosz zeneszerzőt mutat be Szabó Marcell fesztiválja

Budapesten és Debrecenben rendezik meg október 7. és 13. között az Orosz Zenei Fesztivált, amelyen minden koncert egy-egy zeneszerzőt állít a középpontba.
Klasszikus virtuózok

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Klasszikus interjú

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.
Klasszikus kritika

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.
Klasszikus ajánló

Fassang László templomépítésért koncertezik

A Liszt Ferenc-díjas művész jótékonysági orgonaestjét május 19-én tartják a Deák téri evangélikus templomban. A befolyt összeggel a budakeszi evangélikus templom építését támogatják.