Klasszikus

Ha már színpadon van, megtanult táncolni és énekelni

2018.01.11. 08:50
Ajánlom
Egy hegedűművész, aki biztos stílusérzékkel bír, nagyszerűen választ darabot és zenészpartnereket, csak éppen nem azokat és úgy, ahogy azt az akadémiai nevelésű hegedűművészektől megszoktuk. Illényi Katica február 17-én ünnepli születésnapját.
Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Van egy gyönyörű hegedűművésznő, aki szívesen vesz fel lenge, mutatós ruhákat, nem fél átírni semmit, nem szégyell ismert filmzenéket tűzni műsorra, sőt ha akar, táncra is perdül egy bolero közben. Illényi Katica 25 éve van pályán, és úgy tűnik, nem tud hibázni. Hogy fordulhat elő, hogy ez a hölgy teltházat csinál, bárhol is lép fel.

A konzervatívabb klasszikus zenei közönségnek általában gyanús, ha valakinek színes fényekben úsznak a koncertjei, ha négy percben adja elő Ravel Boléróját, ha a hegedűjátékot nem épp puritán kacsintások és tánclépések kísérik, ha egy klasszikus tangó közben meg-megbillen az énekesnő csípője. Általában úgy vélik, itt a show valaminek elleplezésére szolgál: legyen az szakmai felkészületlenség, felszínes zeneválasztás vagy mindkettő. Pedig Illényi Katica hatásos showja őszinte konstrukció: akárhogy is hallgatom, a hegedűje szépen szól, néha egyenesen tökéletesen, és ha valami könnyű, akkor az a befogadás a hallgató részéről: ez a hegedűművésznő képes magával ragadni.

Itt van például Bach d-moll kettősversenye, a lipcsei mester egyik (ha nem a) legjobb versenyműve, amelyet Sárik Péter jazzesített.

Ha így hallok egy ilyen zeneművet, azt sem bánom, hogy a hegedűművésznő amúgy szívesen pózol magazinokban, szívesen csillog jobban a megszokottnál, és látszólag fittyet hány mindenre, amit (tévesen) a komolyzenészek alázat szóval illetnek. Mert mi van abban, ha egy művésznek a pesti sanzon, az argentin tangó, a filmzene vagy a könnyű blues az anyanyelve, és ebben érzi otthon magát?

Illényi Katica nagyon is tudatosan építette fel azt a showtípust, amely most a koncertjeit jellemzi: a Zeneakadémia után táncolni és énekelni tanult, mert elhatározta, hogy többet akar a színpadon, mint amit a Lisztről elnevezett intézményben tanítottak neki. (Ki tudja, talán részben Liszt hatására, akinek a zongoráját megfordították a koncertje szünetében, hogy a hallgatók a másik arcélében is gyönyörködhessenek.) Operett- és musicalelőadásokban kezdett fellépni, majd különböző stílusokban kirándult. Sorra megtanulta a jazz, a swing és a világzene nyelveit, hogy aztán beépítse azokat a játékába. Így lehetett a Budapest Klezmer Band hegedűse 1996-tól hét éven át.

A kétezres években önálló karrierbe kezdett, egyre többször hívták őt a televízióba szerepelni, és olyan repertoárt épített ki, amelyeket mindenki élvezhet – talán épp csak azok nem, akik a klasszikus zene megszállottjai. Pedig játszik Bartókot, Weinert, Csajkovszkijt, Bachot – sok-sok klasszikust, viszont esze ágában sincs Ligeti vagy Alban Berg hegedűversenyeivel fellépni. Helyette megtanult thereminen játszani, az sokkal látványosabb.

Persze egy ilyen showhoz jó adag exhibicionizmus kell, és Illényi Katica biztos a saját képességeiben: „Nagyon hálás vagyok, hogy nekem megadatott mindaz, ami kell egy szólistának. Idegrendszer kell hozzá, a közönséggel való kapcsolattartás képessége, tudatosság, precízség, játék, humor. És az az adottság, hogy az ember hajlandó legyen beletenni azt a rettenetesen sok munkát, amivel ez jár” – mondta egy interjúban. Szerinte az előadóművész legyen képes mindenre, ha már hegedül, akkor jó, ha énekelhet is mellé, ha színpadra lép, akkor tudja a testét koordinálni. „Ez olyan, mintha az ember több nyelvet beszélne.”

Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Viszont akármit is csinál, Illényi Katica számára a hegedű az első. Korábban a Fideliónak elmondta: „Sosem lettem hűtlen a komoly műfajhoz, mert ha otthon előveszem a hegedűt, akkor Paganini etűdöket gyakorolok. Hogy kézben legyen a hangszer.”

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Klasszikus hír

Február 10-ig lehet jelentkezni a Virtuózokba

2022-ben öt ország, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország és Szlovénia fiatal művészei mérkőzhetnek meg a nemzetközi sztárokból álló szuperzsűri és a televíziónézők előtt.
Klasszikus magazin

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Klasszikus ajánló

Versenyművet ihletett az Oscar-díjas filmzene

A Pannon Filharmonikusok a tőle megszokott lendülettel, különleges zenetörténeti érdekességgel indítja az új évet a Müpában közönségének. A január 28-án pénteken, 19.30-tól felhangzó műsor egyik főszereplője „a vörös hegedű”, amelyet a káprázatos Elina Vähälä hegedűművésznő szólaltat meg.
Klasszikus gyász

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.