Klasszikus

Ha már színpadon van, megtanult táncolni és énekelni

2018.01.11. 08:50
Ajánlom
Egy hegedűművész, aki biztos stílusérzékkel bír, nagyszerűen választ darabot és zenészpartnereket, csak éppen nem azokat és úgy, ahogy azt az akadémiai nevelésű hegedűművészektől megszoktuk. Illényi Katica február 17-én ünnepli születésnapját.
Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Van egy gyönyörű hegedűművésznő, aki szívesen vesz fel lenge, mutatós ruhákat, nem fél átírni semmit, nem szégyell ismert filmzenéket tűzni műsorra, sőt ha akar, táncra is perdül egy bolero közben. Illényi Katica 25 éve van pályán, és úgy tűnik, nem tud hibázni. Hogy fordulhat elő, hogy ez a hölgy teltházat csinál, bárhol is lép fel.

A konzervatívabb klasszikus zenei közönségnek általában gyanús, ha valakinek színes fényekben úsznak a koncertjei, ha négy percben adja elő Ravel Boléróját, ha a hegedűjátékot nem épp puritán kacsintások és tánclépések kísérik, ha egy klasszikus tangó közben meg-megbillen az énekesnő csípője. Általában úgy vélik, itt a show valaminek elleplezésére szolgál: legyen az szakmai felkészületlenség, felszínes zeneválasztás vagy mindkettő. Pedig Illényi Katica hatásos showja őszinte konstrukció: akárhogy is hallgatom, a hegedűje szépen szól, néha egyenesen tökéletesen, és ha valami könnyű, akkor az a befogadás a hallgató részéről: ez a hegedűművésznő képes magával ragadni.

Itt van például Bach d-moll kettősversenye, a lipcsei mester egyik (ha nem a) legjobb versenyműve, amelyet Sárik Péter jazzesített.

Ha így hallok egy ilyen zeneművet, azt sem bánom, hogy a hegedűművésznő amúgy szívesen pózol magazinokban, szívesen csillog jobban a megszokottnál, és látszólag fittyet hány mindenre, amit (tévesen) a komolyzenészek alázat szóval illetnek. Mert mi van abban, ha egy művésznek a pesti sanzon, az argentin tangó, a filmzene vagy a könnyű blues az anyanyelve, és ebben érzi otthon magát?

Illényi Katica nagyon is tudatosan építette fel azt a showtípust, amely most a koncertjeit jellemzi: a Zeneakadémia után táncolni és énekelni tanult, mert elhatározta, hogy többet akar a színpadon, mint amit a Lisztről elnevezett intézményben tanítottak neki. (Ki tudja, talán részben Liszt hatására, akinek a zongoráját megfordították a koncertje szünetében, hogy a hallgatók a másik arcélében is gyönyörködhessenek.) Operett- és musicalelőadásokban kezdett fellépni, majd különböző stílusokban kirándult. Sorra megtanulta a jazz, a swing és a világzene nyelveit, hogy aztán beépítse azokat a játékába. Így lehetett a Budapest Klezmer Band hegedűse 1996-tól hét éven át.

A kétezres években önálló karrierbe kezdett, egyre többször hívták őt a televízióba szerepelni, és olyan repertoárt épített ki, amelyeket mindenki élvezhet – talán épp csak azok nem, akik a klasszikus zene megszállottjai. Pedig játszik Bartókot, Weinert, Csajkovszkijt, Bachot – sok-sok klasszikust, viszont esze ágában sincs Ligeti vagy Alban Berg hegedűversenyeivel fellépni. Helyette megtanult thereminen játszani, az sokkal látványosabb.

Persze egy ilyen showhoz jó adag exhibicionizmus kell, és Illényi Katica biztos a saját képességeiben: „Nagyon hálás vagyok, hogy nekem megadatott mindaz, ami kell egy szólistának. Idegrendszer kell hozzá, a közönséggel való kapcsolattartás képessége, tudatosság, precízség, játék, humor. És az az adottság, hogy az ember hajlandó legyen beletenni azt a rettenetesen sok munkát, amivel ez jár” – mondta egy interjúban. Szerinte az előadóművész legyen képes mindenre, ha már hegedül, akkor jó, ha énekelhet is mellé, ha színpadra lép, akkor tudja a testét koordinálni. „Ez olyan, mintha az ember több nyelvet beszélne.”

Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Viszont akármit is csinál, Illényi Katica számára a hegedű az első. Korábban a Fideliónak elmondta: „Sosem lettem hűtlen a komoly műfajhoz, mert ha otthon előveszem a hegedűt, akkor Paganini etűdöket gyakorolok. Hogy kézben legyen a hangszer.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így érdemes zenét hallgatni Steve Reich szerint

A neves minimalista zeneszerző szerint olyan zenét érdemes írni, amely a székhez szegez, és a hallgatót semmi más nem érdekli, csak ami megszólal.
Klasszikus ajánló

„És ha az ember él, akkor még mindig történhetik valami.”

Szerb Antal klasszikus regénye ihlette az idei kamara.hu műsorát, amelyen Bachtól Brahmson, Liszten át Kurtágig kalandozunk olyan kiváló zenészekkel, mint Várjon Dénes, Simon Izabella, Rohmann Ditta, Kolonits Klára és Keller András.
Klasszikus hír

Mozart-figurát dob piacra a Playmobil

A minizeneszerzőt – amelyhez hegedű és vonó is jár – a salzburgi Mozarteum alapítvánnyal közösen mutatta be a játékgyártó.
Klasszikus hír

Decembertől lehet jelentkezni a Fehér Ilona hegedűversenyre

Meghirdették a jövő évi Fesztivál Akadémia Budapesthez kapcsolódó Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt. A versenyre 20 év alatti fiatal hegedűsök jelentkezését várják február 15-ig. A jelentkezők két korcsoportban nemzetközi zsűri előtt mérhetik össze tudásukat július 8. és 19. között a Budai Vigadóban. A nemzetközi zsűri elnöke idén is a világhírű hegedűművész, Shlomo Mintz lesz.
Klasszikus interjú

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.