Klasszikus

Ha már színpadon van, megtanult táncolni és énekelni

2018.01.11. 08:50
Ajánlom
Egy hegedűművész, aki biztos stílusérzékkel bír, nagyszerűen választ darabot és zenészpartnereket, csak éppen nem azokat és úgy, ahogy azt az akadémiai nevelésű hegedűművészektől megszoktuk. Illényi Katica a Kongresszusi Központban tartja jubileumi koncertjét.
Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Van egy gyönyörű hegedűművésznő, aki szívesen vesz fel lenge, mutatós ruhákat, nem fél átírni semmit, nem szégyell ismert filmzenéket tűzni műsorra, sőt ha akar, táncra is perdül egy bolero közben. Illényi Katica 25 éve van pályán, és úgy tűnik, nem tud hibázni. Hogy fordulhat elő, hogy ez a hölgy teltházat csinál, bárhol is lép fel.

A konzervatívabb klasszikus zenei közönségnek általában gyanús, ha valakinek színes fényekben úsznak a koncertjei, ha négy percben adja elő Ravel Boléróját, ha a hegedűjátékot nem épp puritán kacsintások és tánclépések kísérik, ha egy klasszikus tangó közben meg-megbillen az énekesnő csípője. Általában úgy vélik, itt a show valaminek elleplezésére szolgál: legyen az szakmai felkészületlenség, felszínes zeneválasztás vagy mindkettő. Pedig Illényi Katica hatásos showja őszinte konstrukció: akárhogy is hallgatom, a hegedűje szépen szól, néha egyenesen tökéletesen, és ha valami könnyű, akkor az a befogadás a hallgató részéről: ez a hegedűművésznő képes magával ragadni.

Itt van például Bach d-moll kettősversenye, a lipcsei mester egyik (ha nem a) legjobb versenyműve, amelyet Sárik Péter jazzesített.

Ha így hallok egy ilyen zeneművet, azt sem bánom, hogy a hegedűművésznő amúgy szívesen pózol magazinokban, szívesen csillog jobban a megszokottnál, és látszólag fittyet hány mindenre, amit (tévesen) a komolyzenészek alázat szóval illetnek. Mert mi van abban, ha egy művésznek a pesti sanzon, az argentin tangó, a filmzene vagy a könnyű blues az anyanyelve, és ebben érzi otthon magát?

Illényi Katica nagyon is tudatosan építette fel azt a showtípust, amely most a koncertjeit jellemzi: a Zeneakadémia után táncolni és énekelni tanult, mert elhatározta, hogy többet akar a színpadon, mint amit a Lisztről elnevezett intézményben tanítottak neki. (Ki tudja, talán részben Liszt hatására, akinek a zongoráját megfordították a koncertje szünetében, hogy a hallgatók a másik arcélében is gyönyörködhessenek.) Operett- és musicalelőadásokban kezdett fellépni, majd különböző stílusokban kirándult. Sorra megtanulta a jazz, a swing és a világzene nyelveit, hogy aztán beépítse azokat a játékába. Így lehetett a Budapest Klezmer Band hegedűse 1996-tól hét éven át.

A kétezres években önálló karrierbe kezdett, egyre többször hívták őt a televízióba szerepelni, és olyan repertoárt épített ki, amelyeket mindenki élvezhet – talán épp csak azok nem, akik a klasszikus zene megszállottjai. Pedig játszik Bartókot, Weinert, Csajkovszkijt, Bachot – sok-sok klasszikust, viszont esze ágában sincs Ligeti vagy Alban Berg hegedűversenyeivel fellépni. Helyette megtanult thereminen játszani, az sokkal látványosabb.

Persze egy ilyen showhoz jó adag exhibicionizmus kell, és Illényi Katica biztos a saját képességeiben: „Nagyon hálás vagyok, hogy nekem megadatott mindaz, ami kell egy szólistának. Idegrendszer kell hozzá, a közönséggel való kapcsolattartás képessége, tudatosság, precízség, játék, humor. És az az adottság, hogy az ember hajlandó legyen beletenni azt a rettenetesen sok munkát, amivel ez jár” – mondta egy interjúban. Szerinte az előadóművész legyen képes mindenre, ha már hegedül, akkor jó, ha énekelhet is mellé, ha színpadra lép, akkor tudja a testét koordinálni. „Ez olyan, mintha az ember több nyelvet beszélne.”

Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Viszont akármit is csinál, Illényi Katica számára a hegedű az első. Korábban a Fideliónak elmondta: „Sosem lettem hűtlen a komoly műfajhoz, mert ha otthon előveszem a hegedűt, akkor Paganini etűdöket gyakorolok. Hogy kézben legyen a hangszer.”

Illényi Katica február 17-én ünnepli születésnapját és pályafutásának 25. évfordulóját. Ezen a napon koncertet ad a Kongresszusi Központban, ahol egy egyedülálló életművet foglal össze. Az előadáson fellép Illényi Anikó (a svájci Musikkolegium Winterthur szólamvezető csellistája) és Illényi Csaba (hegedűművész) is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.
Klasszikus karácsony

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Klasszikus interjú

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus Film

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?