Klasszikus

Ha már színpadon van, megtanult táncolni és énekelni

2018.01.11. 08:50
Ajánlom
Egy hegedűművész, aki biztos stílusérzékkel bír, nagyszerűen választ darabot és zenészpartnereket, csak éppen nem azokat és úgy, ahogy azt az akadémiai nevelésű hegedűművészektől megszoktuk. Illényi Katica a Kongresszusi Központban tartja jubileumi koncertjét.
Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Van egy gyönyörű hegedűművésznő, aki szívesen vesz fel lenge, mutatós ruhákat, nem fél átírni semmit, nem szégyell ismert filmzenéket tűzni műsorra, sőt ha akar, táncra is perdül egy bolero közben. Illényi Katica 25 éve van pályán, és úgy tűnik, nem tud hibázni. Hogy fordulhat elő, hogy ez a hölgy teltházat csinál, bárhol is lép fel.

A konzervatívabb klasszikus zenei közönségnek általában gyanús, ha valakinek színes fényekben úsznak a koncertjei, ha négy percben adja elő Ravel Boléróját, ha a hegedűjátékot nem épp puritán kacsintások és tánclépések kísérik, ha egy klasszikus tangó közben meg-megbillen az énekesnő csípője. Általában úgy vélik, itt a show valaminek elleplezésére szolgál: legyen az szakmai felkészületlenség, felszínes zeneválasztás vagy mindkettő. Pedig Illényi Katica hatásos showja őszinte konstrukció: akárhogy is hallgatom, a hegedűje szépen szól, néha egyenesen tökéletesen, és ha valami könnyű, akkor az a befogadás a hallgató részéről: ez a hegedűművésznő képes magával ragadni.

Itt van például Bach d-moll kettősversenye, a lipcsei mester egyik (ha nem a) legjobb versenyműve, amelyet Sárik Péter jazzesített.

Ha így hallok egy ilyen zeneművet, azt sem bánom, hogy a hegedűművésznő amúgy szívesen pózol magazinokban, szívesen csillog jobban a megszokottnál, és látszólag fittyet hány mindenre, amit (tévesen) a komolyzenészek alázat szóval illetnek. Mert mi van abban, ha egy művésznek a pesti sanzon, az argentin tangó, a filmzene vagy a könnyű blues az anyanyelve, és ebben érzi otthon magát?

Illényi Katica nagyon is tudatosan építette fel azt a showtípust, amely most a koncertjeit jellemzi: a Zeneakadémia után táncolni és énekelni tanult, mert elhatározta, hogy többet akar a színpadon, mint amit a Lisztről elnevezett intézményben tanítottak neki. (Ki tudja, talán részben Liszt hatására, akinek a zongoráját megfordították a koncertje szünetében, hogy a hallgatók a másik arcélében is gyönyörködhessenek.) Operett- és musicalelőadásokban kezdett fellépni, majd különböző stílusokban kirándult. Sorra megtanulta a jazz, a swing és a világzene nyelveit, hogy aztán beépítse azokat a játékába. Így lehetett a Budapest Klezmer Band hegedűse 1996-tól hét éven át.

A kétezres években önálló karrierbe kezdett, egyre többször hívták őt a televízióba szerepelni, és olyan repertoárt épített ki, amelyeket mindenki élvezhet – talán épp csak azok nem, akik a klasszikus zene megszállottjai. Pedig játszik Bartókot, Weinert, Csajkovszkijt, Bachot – sok-sok klasszikust, viszont esze ágában sincs Ligeti vagy Alban Berg hegedűversenyeivel fellépni. Helyette megtanult thereminen játszani, az sokkal látványosabb.

Persze egy ilyen showhoz jó adag exhibicionizmus kell, és Illényi Katica biztos a saját képességeiben: „Nagyon hálás vagyok, hogy nekem megadatott mindaz, ami kell egy szólistának. Idegrendszer kell hozzá, a közönséggel való kapcsolattartás képessége, tudatosság, precízség, játék, humor. És az az adottság, hogy az ember hajlandó legyen beletenni azt a rettenetesen sok munkát, amivel ez jár” – mondta egy interjúban. Szerinte az előadóművész legyen képes mindenre, ha már hegedül, akkor jó, ha énekelhet is mellé, ha színpadra lép, akkor tudja a testét koordinálni. „Ez olyan, mintha az ember több nyelvet beszélne.”

Illényi Katica

Illényi Katica (Fotó/Forrás: www.katicaillenyi.com)

Viszont akármit is csinál, Illényi Katica számára a hegedű az első. Korábban a Fideliónak elmondta: „Sosem lettem hűtlen a komoly műfajhoz, mert ha otthon előveszem a hegedűt, akkor Paganini etűdöket gyakorolok. Hogy kézben legyen a hangszer.”

Illényi Katica február 17-én ünnepli születésnapját és pályafutásának 25. évfordulóját. Ezen a napon koncertet ad a Kongresszusi Központban, ahol egy egyedülálló életművet foglal össze. Az előadáson fellép Illényi Anikó (a svájci Musikkolegium Winterthur szólamvezető csellistája) és Illényi Csaba (hegedűművész) is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Indul a Cziffra Fesztivál

Filmvetítéssel kezdődik vasárnap a Cziffra György Fesztivál, amely február 25-ig klasszikus zenei koncertekkel, improvizációs esttel, hangszerbemutatóval és báresttel is várja a közönséget.
Klasszikus szerelem

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus koktélparti

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Klasszikus hír

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!