Klasszikus

Ha zene szól, nem tudok mással foglalkozni – Bősze Ádám és Vashegyi György a Kult50-ben

2019.07.23. 16:25
Ajánlom
A Kult50 legújabb videójában Bősze Ádám zenetudós, műsorvezető és Vashegyi György karmester, régizenész ült le egymással beszélgetni – mi másról, mint zenéről.

Videósorozatunk hetente jelentkezik új részekkel, amelyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit.

Nézze meg a legújabb részt itt:

 

Bősze Ádám

„Bősze úr, ma ön van a rádióban, én meg már a Petőfit hallgatom” – írta a műsorvezetőnek egy hallgató, de nem sejtette, hogy belőle lesz kabarétréfa.

Hogy jobb útra térjen züllött tinédzserként, ferences gimibe íratták, és amikor nem vették fel színésznek, megkönnyebbült, és elment szerzetesnek. Ott aztán meghallott egy Byrd-lemezt, és rájött, hogy zenével szeretne foglalkozni. Zenetudós lett, otthagyta a szerzetesi életet is. Bősze Ádámot 2008 óta a Bartók Rádió műsorvezetőjeként ismerjük, aki túl sokat és túl viccesen bakizik, egy szűkebb kör pedig ínyenc zenei antikváriusként tartja számon. Szerethető és közvetlen személyisége kakukktojás a gyakran rigorózus klasszikus zenei színtérben, nem csoda, hogy a Virtuózok című tehetségkutató egyik házigazdájának is őt szemelték ki a köztévénél.

IMG_4474-141059.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

2017 nyarán mutatkozott be humoristaként: a #Szeretnekahallgatók című klasszikus zenei standup bejárta az országot.

Nem népnevelni akar, szögezte le, pedig az efféle intelligens, a közönség általános műveltségére alapozó humor hiánycikk a szórakoztatóiparban. A standup címe ironizál, a Bartók stúdiójába érkező, gonoszkodó hallgatói sms-ek ihlették: „Egészen addig bántottak a beszólások, amíg fel nem olvastam az elsőt adásban – vallotta be a Fidelio interjújában. – Volt, aki – mert nem hallgatja a Bartók Rádiót – meg is volt rökönyödve, hogy hogyan adhatok ilyen szerénytelen címet a show-nak.”

Komolyzene-kedvelőként Bősze Ádámot elkerülni meglehetősen nehéz – ez persze rossz hír az utálkozó sms-ek íróinak. Pécsett ifjúsági programokat vezet (#NoBabel), Pesten rendhagyó zenetörténeti előadásokat tart a Három Hollóban. 2019 elején indult új műsora a Bartókon Varázsbolt címmel. A második standup estre sem kellett sokat várni: ez idén áprilisban debütál Bő szekund címmel.

 

Vashegyi György

A hazai régizenejátszás egyik úttörője: Vashegyi György nemcsak művészként, hanem menedzserként is sokat tett azért, hogy a magyar közönség megismerje a 16–18. század zenéjét.

Vashegyi-Gyorgy-Wagner-Csapo-Jozsef-2013--160840.jpg

Vashegyi György (Fotó/Forrás: Wágner Csapó József)

Vashegyi György a magyar klasszikus zenei élet régésze, aki John Elliot Gardinertől és Helmuth Rillingtől, illetve a Drezdai Régi Zene Akadémián tanult. 1990-ben zenészbarátaival megalapította a Purcell Kórust, egy évvel később pedig az Orfeo Zenekart, hogy motorjai legyenek annak, ami tőlünk nyugatabbra, Angliában, Németországban és Franciaországban már futott: a régizene-revivalnek. Működésük nagy mérföldköve 2003-ban Haydn oratóriumának, Az évszakoknak a megszólaltatása volt, s azóta még alaposabban elmerültek a 16–18. századi zenében. A Versailles-i Barokk Zenei Centrummal együttműködve minden évben színre visznek egy francia barokk operát, lemezfelvételeik pedig kritikai sikernek örvendnek. 2018-ban Rameau Naïs című operájának felvételével kerültek a nemzetközi sajtóba, Gervais Hypermnestre című művével pedig a Müpába, ahol a Vashegyi-produkciók évről évre „headlinerei” a Régizenei Fesztiválnak is. Tudós alkat, 2010-ben az ő vezetésével indult el a Zeneakadémia régizene-tanszéke, de ez az ő műfajában elválaszthatatlan az előadói minőségtől: „az előadónak a kotta mellett kötelező kutatnia is, legyen szó akár Monteverdiről, Bachról, Brahmsról vagy akár Bartókról” – nyilatkozta a Fideliónak.

2018-ban, szokatlanul fiatalon lett a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, de a tisztsége mellett muzsikusként sem lassított a tempón. Listánkra sem a pozíciója miatt került fel, hanem azért, mert nagy érdeme van abban, hogy hazánk felkerült Európa régizenei térképére.

Ez egy olyan zenei korszak, amelynek kincseiből Magyarország a történelme folytán jócskán kimaradt, Vashegyi törekvéseinek hála viszont van alkalmunk (s van mit) pótolni.

Csabai Máté

Ha kíváncsi a Fidelio további videóira, és szeretne elsőként értesülni az új részekről, iratkozzon fel YouTube csatornánkra ide kattintva>>>

Sorozatunk előző részei

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Az irodalom "bonyolult" férfialakjainak társkereső hirdetései

A könyvekben élvezzük a bonyolult jellemmel rendelkező titokzatos férfiakat, akik nehéz sorsot cipelnek, esetleg titkokat is rejtegetnek. Kérdés, hogy ezek a tulajdonságok egy randi esetén is ilyen vonzóak lennének-e.
Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus hír

Kaposváron rendezik az idei ZeneVarázslat zongoraversenyt

Március 5. és 8. között Kaposvár ad otthont a ZeneVarázslat elnevezésű nemzetközi négykezes zongoraversenynek és az ahhoz tartozó kurzusnak.
Klasszikus magazin

Elfelejtettük a 20. század egyik legnagyobb magyar zeneszerzőjét

Veress Sándor a hiányzó kapocs Bartók, Kodály, illetve Ligeti, Kurtág generációi között. Két művét is hallhatjuk ezen a hétvégén a Zeneakadémián.
Klasszikus gordonka

Kínában is magyar csellótankönyvből fognak tanulni a gyerekek

Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára a világ egyik legnagyobb zeneműkiadójával kötött szerződést a Gárdián Gordonkaiskola kínai kiadásáról.
Klasszikus hír

Hangszerszállítók törték össze Angela Hewitt zongoráját

A kanadai zongorista a legjobb barátjának nevezte az F278 Faziolit, amelyet egy hangszerek szállítására szakosodott költöztetőcég munkatársai törtek össze, miközben megpróbálták felemelni egy targoncára.