Klasszikus

Ha zene szól, nem tudok mással foglalkozni – Bősze Ádám és Vashegyi György a Kult50-ben

2019.07.23. 16:25
Ajánlom
A Kult50 legújabb videójában Bősze Ádám zenetudós, műsorvezető és Vashegyi György karmester, régizenész ült le egymással beszélgetni – mi másról, mint zenéről.

Videósorozatunk hetente jelentkezik új részekkel, amelyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit.

Nézze meg a legújabb részt itt:

 

Bősze Ádám

„Bősze úr, ma ön van a rádióban, én meg már a Petőfit hallgatom” – írta a műsorvezetőnek egy hallgató, de nem sejtette, hogy belőle lesz kabarétréfa.

Hogy jobb útra térjen züllött tinédzserként, ferences gimibe íratták, és amikor nem vették fel színésznek, megkönnyebbült, és elment szerzetesnek. Ott aztán meghallott egy Byrd-lemezt, és rájött, hogy zenével szeretne foglalkozni. Zenetudós lett, otthagyta a szerzetesi életet is. Bősze Ádámot 2008 óta a Bartók Rádió műsorvezetőjeként ismerjük, aki túl sokat és túl viccesen bakizik, egy szűkebb kör pedig ínyenc zenei antikváriusként tartja számon. Szerethető és közvetlen személyisége kakukktojás a gyakran rigorózus klasszikus zenei színtérben, nem csoda, hogy a Virtuózok című tehetségkutató egyik házigazdájának is őt szemelték ki a köztévénél.

IMG_4474-141059.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

2017 nyarán mutatkozott be humoristaként: a #Szeretnekahallgatók című klasszikus zenei standup bejárta az országot.

Nem népnevelni akar, szögezte le, pedig az efféle intelligens, a közönség általános műveltségére alapozó humor hiánycikk a szórakoztatóiparban. A standup címe ironizál, a Bartók stúdiójába érkező, gonoszkodó hallgatói sms-ek ihlették: „Egészen addig bántottak a beszólások, amíg fel nem olvastam az elsőt adásban – vallotta be a Fidelio interjújában. – Volt, aki – mert nem hallgatja a Bartók Rádiót – meg is volt rökönyödve, hogy hogyan adhatok ilyen szerénytelen címet a show-nak.”

Komolyzene-kedvelőként Bősze Ádámot elkerülni meglehetősen nehéz – ez persze rossz hír az utálkozó sms-ek íróinak. Pécsett ifjúsági programokat vezet (#NoBabel), Pesten rendhagyó zenetörténeti előadásokat tart a Három Hollóban. 2019 elején indult új műsora a Bartókon Varázsbolt címmel. A második standup estre sem kellett sokat várni: ez idén áprilisban debütál Bő szekund címmel.

 

Vashegyi György

A hazai régizenejátszás egyik úttörője: Vashegyi György nemcsak művészként, hanem menedzserként is sokat tett azért, hogy a magyar közönség megismerje a 16–18. század zenéjét.

Vashegyi-Gyorgy-Wagner-Csapo-Jozsef-2013--160840.jpg

Vashegyi György (Fotó/Forrás: Wágner Csapó József)

Vashegyi György a magyar klasszikus zenei élet régésze, aki John Elliot Gardinertől és Helmuth Rillingtől, illetve a Drezdai Régi Zene Akadémián tanult. 1990-ben zenészbarátaival megalapította a Purcell Kórust, egy évvel később pedig az Orfeo Zenekart, hogy motorjai legyenek annak, ami tőlünk nyugatabbra, Angliában, Németországban és Franciaországban már futott: a régizene-revivalnek. Működésük nagy mérföldköve 2003-ban Haydn oratóriumának, Az évszakoknak a megszólaltatása volt, s azóta még alaposabban elmerültek a 16–18. századi zenében. A Versailles-i Barokk Zenei Centrummal együttműködve minden évben színre visznek egy francia barokk operát, lemezfelvételeik pedig kritikai sikernek örvendnek. 2018-ban Rameau Naïs című operájának felvételével kerültek a nemzetközi sajtóba, Gervais Hypermnestre című művével pedig a Müpába, ahol a Vashegyi-produkciók évről évre „headlinerei” a Régizenei Fesztiválnak is. Tudós alkat, 2010-ben az ő vezetésével indult el a Zeneakadémia régizene-tanszéke, de ez az ő műfajában elválaszthatatlan az előadói minőségtől: „az előadónak a kotta mellett kötelező kutatnia is, legyen szó akár Monteverdiről, Bachról, Brahmsról vagy akár Bartókról” – nyilatkozta a Fideliónak.

2018-ban, szokatlanul fiatalon lett a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, de a tisztsége mellett muzsikusként sem lassított a tempón. Listánkra sem a pozíciója miatt került fel, hanem azért, mert nagy érdeme van abban, hogy hazánk felkerült Európa régizenei térképére.

Ez egy olyan zenei korszak, amelynek kincseiből Magyarország a történelme folytán jócskán kimaradt, Vashegyi törekvéseinek hála viszont van alkalmunk (s van mit) pótolni.

Csabai Máté

Ha kíváncsi a Fidelio további videóira, és szeretne elsőként értesülni az új részekről, iratkozzon fel YouTube csatornánkra ide kattintva>>>

Sorozatunk előző részei

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Klasszikus videó

Lebombázott örmény templomban játszik ez a fiatal csellista

Puska helyett hangszert vett a kezébe Sevak Avanesyan, hogy a békét hirdesse a Kaukázus puskaporos hordójában.
Klasszikus ajánló

Ennyire bizarr tárgyakat még biztosan nem hallott!

Kondor Ádám darabjait mutatja be a Metrum Ensemble a BMC-ben. A cím – Bizarr tárgyak – egy pszichoanalitikus szakkifejezés.
Klasszikus ajánló

Interaktív hangszerkiállítást és konferenciát rendeznek Budapesten

Hangforrás címmel interaktív zenei és hangszertörténeti fesztivált, kiállítást és konferenciát rendeznek a budapesti Benczúr Házban november 13. és 15. között.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.