Klasszikus

Háborús gépezet

2014.11.28. 08:00
Ajánlom
Michael Nyman korunk egyik legnépszerűbb és legfoglalkoztatottabb angol komponistája. Zenéjével leginkább olyankor találkozunk - a rádió mellett ülve, a televízió előtt vagy egy mozi sötétjében -, amikor nem is sejtjük, hogy ki a szerző. Aki pedig CD-ről szeretne egy-egy darabjával megismerkedni, nyolcvannál is több felvétel közül válogathat. Ki gondolná, hogy a 2005-től már saját kiadót is üzemeltető Nyman karrierjét pályaelhagyóként kezdte?

Amikor az 1960-as évek uralkodó trendjeit követni képtelen Nyman egy időre felhagyott a zeneszerzéssel, zenetudománnyal és népzenekutatással kezdett foglalkozni. Saját bevallása szerint Steve Reich egyik műve (Come Out) csábította vissza eredeti szakmájához, 1968-tól újra kedvet érzett a komponáláshoz. Gyakorta kapott megbízást színházi és filmes munkákra, legnagyobb sikereit filmzenéinek köszönhette. Peter Greenaway (A rajzoló szerződése; A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője; Prospero könyvei) és Jane Campion (Zongoralecke) alkotótársaként - túlzás nélkül állítható - új filmzenei stílust teremtett. Ám legtöbb pályatársával ellentétben az alkalmazott zene Nyman számára soha nem számított esztétikai értelemben másodlagos jelentőségűnek. Filmes munkái gyakran koncerttermi darabok vagy zenés színházi művek kiindulópontjaivá váltak. A Zongoralecke zenéjét például egy zongoraverseny formájában gondolta tovább és bővítette ki, a Prospero könyveiből pedig kompozíciók egész sora ágazott le, a dalciklustól az opera-balettig (The Princess of Milan). De ami ennél is fontosabb: stiláris értelemben Nyman koncertzenéje és filmzenéje között nincs lényeges különbség.

A 38-as gépkocsi-alakulat sofőrje

A világháború első időszakát minden oldalon a nemzeti érzelmű lelkesedés hatotta át, s ez alól a zeneszerzők többsége sem vonhatta ki magát. Nyilatkozatokat, kiáltványokat fogalmaztak francia és német oldalon egyaránt, és igyekeztek a legelismertebb, legnagyobb nemzetközi tekintélynek örvendő kollégákat soraik között tudni. Érdekes azonban, hogy e kísérletek még a nacionalista elfogultságukat nem titkoló zeneszerzők között sem mindig találtak visszhangra. A háború "igazságossága" és kimenetele szempontjából egy cseppnyi kétséget sem érző Richard Strauss például kitért az ilyen irányú megkeresések elől, s a nemzeti öntudattól motivált és gépkocsivezetőként frontszolgálatot teljesítő Ravel sem csatlakozott semmilyen kirekesztő tendenciájú manifesztumhoz. "Veszélyes lenne a francia zeneszerzőkre nézve, ha következetesen figyelmen kívül hagynák külföldi kollégáik alkotásait. Számomra keveset jelent, hogy például Schönberg úr osztrák [azaz ellenség], és el vagyok ragadtatva attól, hogy Bartók és Kodály, valamint tanítványaik magyarok, és ezt műveikben oly ízesen fejezik ki".

Miben is áll ez a stílus? Nyman szívesen emel ki a régmúlt zenéjéből - Monteverditől, Vivalditól vagy épp egy skót népdalból - elemi egységeket, egyszerű akkordkapcsolatokat, ismétlődő dallamfordulatokat. Ezekből alakít ki végtelennek tűnő, legtöbbször csak a hangszín, a hangszerelés vagy a hangerő tekintetében változó, fejlődő hangszőnyegeket. Az elemek összekapcsolásakor a klasszikus cizelláltsággal mit sem törődve, leginkább a rockzenéből ismert fogásokkal él, és szívesen erősíti meg az alapokat basszusgitárral. Vonzódik a nyersebb, zamatosabb ízekhez, előszeretettel dolgozik nem operai képzettségű énekesekkel vagy olyan hangszeresekkel, mint Alexander Balanescu. A zenei kölcsönanyagok - részben a sajátos hangzás, részben az ismétlődések miatt - Nyman darabjaiban az eredeti környezetüktől teljes mértékben elidegenítetté válnak, s olyan hatást keltenek, mint Andy Warhol pop-art képsorozatai. Egyik legszebb munkájában, a Paul Celan verseire írt dalciklusában (Hat Celan-dal) például egy Chopin-mazurka nyitótaktusai kerültek ily módon különös fénytörésbe.

A Nyman-zene elemi hatásával kapcsolatban alighanem az idén hetven éves komponista egyik kedvenc énekesnője, a walesi Hilary Summers megjegyzése a legtalálóbb: „kizárólag a fürdőszobámban és Michael Nyman műveiben érezhetem magam rocksztárnak. Húsz éve a rajongója vagyok, s ha egyetlen CD-t vihetnék magammal egy lakatlan szigetre, akkor a Musique à Grand Vitesse (MGV) című zenekari darabjának felvételét csomagolnám be". Az I. világháború kitörésének centenáriumi évében francia, német és magyar intézmények koprodukciójában mutatják be Nyman legújabb, műfaját tekintve mozi-koncertnek nevezhető alkotását, a War Worköt. Az összművészeti produkció háborús helyszíneken, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Németországban készített archív felvételek és a hipnotikus zene révén igyekszik rést ütni a feledés burkán. A személyazonosság nélküli, elesett katonákat ábrázoló képek; az eltűntek puszta adatai és a háborús irodalom - különösen a fronton meghalt August Stramm szívbemarkoló szövegei - révén a zeneszerző egy rendkívül kifejező, expresszív, elsősorban az érzékekre, érzelmekre ható alkotást hozott létre. A Budapesten kívül Kölnben, valamint francia helyszíneken: Párizsban, Metzben és Châlons-en-Champagne városában látható produkcióban Nyman előadóként is részt vesz.

Költészet és Vaskereszt

August Stramm (1874-1915) a modern német irodalom egyik legizgalmasabb figurája volt. A költő és drámaíró az operatörténetbe is beírta nevét, Sancta Susanna című színművéből a fiatal Hindemith komponált operát. A német hadseregben szolgált, kapitányi rangban. A világháború első hónapjaiban a francia frontra vezényelték. A Vaskereszttel kitüntetett katona később a keleti fronton, Fehéroroszországban harcolt, ütközet közben, kézitusában esett el. Radikálisan leegyszerűsített nyelvezetű, a szövegkohéziót fenntartó elemeket (ragokat, névmásokat) és gyakran még az igéket is nélkülöző verseit az expresszionista líra legértékesebb vonulatához sorolja az irodalomtudomány. A létezés tragikumát, a modern ember sorsélményét katalógusszerűen felsorolt, "súlyos" szavak fejezik ki, grammatika nélküli nyelve különösen jól illeszkedik Michael Nyman zenei stílusához, kompozíciós technikájához.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Tánc

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Klasszikus

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Klasszikus Film

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Klasszikus fidelio matiné

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Klasszikus közlemény

A koncertélet megsegítését sürgeti a Magyar Zenei Tanács

Az ősztől újrainduló programok lebonyolításához szükséges pályázatok mielőbbi kiírását és elbírálását kéri többek között a Magyar Zenei Tanács annak érdekében, hogy a zenei élet valamennyi területe talpon maradhasson.
Klasszikus évad

„Budapest jó hírének vivője” – Új évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Június 10-től már lehet vásárolni az új évadbérletekből. „Minden visszaváltható” – nyugtatott meg mindenkit Fischer Iván, aki pozitív abban a tekintetben, hogy szeptembertől a régi formában éledhet újjá a koncertélet.