Klasszikus

Hála egy gazdátlan kalapácsért – Pierre Boulezre emlékezik az UMZE Kamaraegyüttes

2022.01.11. 14:25
Ajánlom
Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében tartott koncert műsorán a legendás zeneszerző különleges vokális kompozíciója mellett két olyan kortárs magyar darab is szerepel, melyek Boulez munkásságára reflektálnak.

Pierre Boulez a 20. század egyik legnagyobb hatású zeneszerző-karmestere, matematikai tanulmányai után fordult a zenéhez. Olivier Messiaen tanítványa volt, majd olyan zeneszerzők hatottak pályájára, mint Cage és Stockhausen, akikkel gyümölcsöző művészeti kapcsolatban is állt. Az ötvenes években a szerializmus felé fordult, a korszak kiemelkedő jelentőségű műve és Boulez egyik első zeneszerzői sikere A gazdátlan kalapács volt.

Alea című, a véletlenszerűségről szóló cikke alapján kapta nevét az erre az alapelvre építő kompozíciós irányzat, az aleatória.

Karmesterként kortárs művek bemutatása mellett olyan nevezetes előadások fűződnek személyéhez, mint az 1976-os, centenáriumi Ring Bayreuthban, Patrice Chéreau rendezésében. 1976-ban megalapította az Ensemble Intercontemporain nevű, máig igen jelentős együttest, kifejezetten kortárs művek előadására.

Az UMZE Kamaraegyüttes Pierre Boulez korszakos remekművét, A gazdátlan kalapácsot állítja a hangverseny középpontjába. A René Char szürrealista költő verseire, énekhangra és hat hangszerre írt, kilenctételes kompozíció

minden előadó számára rendkívüli kihívás.

133737875_1281831618882334_5605246166079584149_n-142512.jpg

Az UMZE Kamaraegyüttes a BMC színpadán (Fotó/Forrás: UMZE Kamaraegyüttes)

A koncert második felében két Boulez-ihlette kompozíciót hallhat a közönség. Csapó Gyula ugyancsak énekhangra, valamint hét hangszerest foglalkoztató együttesre írta Huacas című darabját, melynek ez alkalommal lesz a magyarországi bemutatója. A mű azték és spanyol szövegekre íródott, ajánlása, a konkvisztádorok és az inkvizíció áldozatai mellett, Pierre Bouleznek szól,

hálából A gazdátlan kalapácsért.

A műben leginkább Boulez ciklusformáló zenei gondolkodásmódjának hatása figyelhető meg, kreatív módon értelmezve.

Horváth Balázs Unisono című darabja nyolc hangszeresre készült. Boulez hatása itt konkrétabban jelentkezik a partitúrában: a szerző Boulez műveiben használt hangsorokat, akkordokat is alkalmazott a művében, jóllehet, ezek a hallgató számára többnyire rejtve maradnak.

A gazdátlan kalapács – Pierre Boulezre emlékezve
január 15. 19:30, BMC

Pierre Boulez: A gazdátlan kalapács (Le marteau sans maître)

Csapó Gyula: Huacas – magyarországi bemutató
Horváth Balázs: Unisono – hommage á Pierre Boulez – ősbemutató

Közreműködik: Bódi Zsófia – szoprán, Molnár Anna – mezzoszoprán, Duleba Lívia – fuvola, Bársony Péter – brácsa, Koltai Katalin – gitár, Holló Aurél – ütőhangszerek, Schlanger Tamás – ütőhangszerek, Joó Szabolcs – ütőhangszerek

UMZE Kamaraegyüttes
Vezényel: Tihanyi László

Fejléckép: Pierre Boulez (fotó/forrás: Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Zenés színház

Meseoperát mutatnak be a Vigadóban

Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című darabját láthatja a közönség a Szent István Filharmonikusok Pastorale című ifjúsági sorozatában, április 20-án és 21-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Klasszikus hír

Dobri Dániel művét díjazták Washingtonban

A zeneszerző Halmazállapot-változások (States of Matter) című műve az öt legjobbnak választott alkotás közé került az Art Music Society zeneszerzőversenyén.
Klasszikus ajánló

Kortárs koncertek a Kodály Kórussal újra a BMC-ben!

Budapestre látogat a hazai kóruskultúra egyik kiemelten fontos együttese, a debreceni Kodály Kórus a hazai és a külföldi kortárs muzsika gyöngyszemeit hozza el a BMC_be, május 4-én és június 1-jén.
Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Klasszikus ajánló

Nemzeti sajátosságok és közös értékek a Budapesti Nemzetközi Orgonafesztiválon

A fesztivál művészeti vezetője, Mészáros Zsolt Máté orgonaművész és Liszt-kutató az orgonazene kiváló nemzetközi képviselőit hívta meg, akik május 5. és június 30. között adnak koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban