Klasszikus

"Halálosan" jó zene

2013.05.06. 12:37
Ajánlom
Május 4-én a Pannon Filharmonikusok a Müpában nemcsak a zongora új arcát mutatták be: olyan műsorral kedveskedtek nekünk, amelyet minden bizonnyal nem fog a nagyérdemű egyhamar elfelejteni. KRITIKA

Én a részemről újra és újra meg akarom hallgatni ezeket a darabokat, újra és újra át akarom élni azt az elementáris erőt, mely ezekből a zenékből áradt. Természetesen ez elsősorban a zeneszerzőknek köszönhető, de korántsem kizárólag: ehhez kellettek a Vass András vezényelte pécsi filharmonikusok és Frankl Péter zongorajátéka.

Az est számomra a fokozásokról szólt. Folyamatosan azt éreztem, hogy „ezt bizonyosan nem lehet tovább fokozni". Pedig lehetett. Mozart Don Giovanni-nyitánya hihetetlen energialöketet adott az estének: a zene sötét tónusainak és a mozarti dallamvilág könnyedségének váltakozása teszi izgalmassá ezt a darabot, mely bár egy nagyobb mű része, valószínűleg bárki egyetért velem abban, hogy önmagában is megállja (és ezen az estén meg is állta) a helyét. A tónusok váltakozását rendkívül jól sikerült interpretálnia a zenekarnak. Ha Kierkegaard az operák operájának nevezte a Don Giovannit, akkor annak bevezetőjét a nyitányok nyitányának lehetne nevezni: ez a körülbelül hét perces darab ezen az estén is megadta az „alaphangot", ahogy az a nyitányok feladata szokott lenni. E darabról nemcsak az ismeretes, hogy Mozart ezt egy éjszaka alatt szerezte, hanem még az is, hogy az egész opera megkomponálása után jegyezte le, ilyen szempontból a mű kevésbé bevezetőnek, sokkal inkább a Don Giovanni szintézisének tekinthető.

 A rövid csoda után egy hosszabb csoda érkezett, megfűszerezve a magyar származású, világhírű brit zongoraművész, Frankl Péter virtuóz zongorajátékával. Hozzá kell tenni, Schumann a-moll zongoraversenye lehetőséget is teremtett a tehetség megcsillogtatására (még ha nem is olyan mértékben, mint ahogy Lisztnél vagy Chopinnél megszoktuk). A zongorista idős kora kizárólag akkor mutatkozott meg, amikor nem játszott, hanem a közönség biztatására újra és újra visszajött meghajolni; amikor jártak az ujjai, és zongorázott, mintha átváltozott volna, jobban mondva mintha teste külön lett volna ujjai mozdulataitól. Hihetetlen könnyedséggel és magabiztossággal játszott, mintha Schumman darabja számára ujjgyakorlat lett volna. Nem vitt bele nagy mozdulatokat, még a pianóknál sem lehetett érezni a romantikus zenére jellemző puhaságot és túlzásokat: végtelen egyszerűségében rejlett zseniális ereje. A szólista mellett a Pannon Filharmonikusok együttese is rendkívül összeszedetten vett részt ennek az elsősorban a zongoristának teret adó darabnak az előadásában.

A koncert második részét kitöltő mű olyan csemegét tartogatott a közönség számára, amelyről mindenki elmondhatta, hogy eddig még nagyközönség által nem hallott műnek lehet fültanúja. Ilyen formában legalábbis biztosan, hiszen a Pannon Filharmonikusok állandó karmestere, Vass András 2011-ben hangszerelte át Schubert A halál és a lányka című vonósnégyesét, és az érdeklődők most először hallhatták nagyzenekari változatban. A művet végighallgatva meg kellett állapítanom: Vass András nemcsak kiváló karmester, hanem nagyszerű komponista is (még ha egy áthangszerelt mű esetében ő maga ezt a titulust vissza is utasítaná). Érdekesnek tartottam, hogy az eredetileg kizárólag vonóshangszerekre írt darabnál itt nagy szerepet kaptak a fúvósok; külön kiemelném a fuvola hátborzongatóan szép játékát a második tétel gyönyörű dallamánál, illetve a hegedű erre való válaszolgatását. A Schubert-műnél nemcsak az évszám (1824) mutatja, hogy a Schumann-darabnál korábban keletkezett műről van szó: a tragikus atmoszféra, a halál „lassan de biztosan" közelítő metrikus dallama, a reménytelenség; címszavakban ezek, melyek áthatják a zenét, ezek miatt lehet egyértelműen a romantikához sorolni. A halál közeledtét jelzi még a d-moll hangnem is, mely a mozarti nyitány első felében is érvényes volt, ami szintén az opera főszereplőjének elkerülhetetlen végzetét vetítette előre.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.