Klasszikus

"Halálosan" jó zene

2013.05.06. 12:37
Ajánlom
Május 4-én a Pannon Filharmonikusok a Müpában nemcsak a zongora új arcát mutatták be: olyan műsorral kedveskedtek nekünk, amelyet minden bizonnyal nem fog a nagyérdemű egyhamar elfelejteni. KRITIKA

Én a részemről újra és újra meg akarom hallgatni ezeket a darabokat, újra és újra át akarom élni azt az elementáris erőt, mely ezekből a zenékből áradt. Természetesen ez elsősorban a zeneszerzőknek köszönhető, de korántsem kizárólag: ehhez kellettek a Vass András vezényelte pécsi filharmonikusok és Frankl Péter zongorajátéka.

Az est számomra a fokozásokról szólt. Folyamatosan azt éreztem, hogy „ezt bizonyosan nem lehet tovább fokozni". Pedig lehetett. Mozart Don Giovanni-nyitánya hihetetlen energialöketet adott az estének: a zene sötét tónusainak és a mozarti dallamvilág könnyedségének váltakozása teszi izgalmassá ezt a darabot, mely bár egy nagyobb mű része, valószínűleg bárki egyetért velem abban, hogy önmagában is megállja (és ezen az estén meg is állta) a helyét. A tónusok váltakozását rendkívül jól sikerült interpretálnia a zenekarnak. Ha Kierkegaard az operák operájának nevezte a Don Giovannit, akkor annak bevezetőjét a nyitányok nyitányának lehetne nevezni: ez a körülbelül hét perces darab ezen az estén is megadta az „alaphangot", ahogy az a nyitányok feladata szokott lenni. E darabról nemcsak az ismeretes, hogy Mozart ezt egy éjszaka alatt szerezte, hanem még az is, hogy az egész opera megkomponálása után jegyezte le, ilyen szempontból a mű kevésbé bevezetőnek, sokkal inkább a Don Giovanni szintézisének tekinthető.

 A rövid csoda után egy hosszabb csoda érkezett, megfűszerezve a magyar származású, világhírű brit zongoraművész, Frankl Péter virtuóz zongorajátékával. Hozzá kell tenni, Schumann a-moll zongoraversenye lehetőséget is teremtett a tehetség megcsillogtatására (még ha nem is olyan mértékben, mint ahogy Lisztnél vagy Chopinnél megszoktuk). A zongorista idős kora kizárólag akkor mutatkozott meg, amikor nem játszott, hanem a közönség biztatására újra és újra visszajött meghajolni; amikor jártak az ujjai, és zongorázott, mintha átváltozott volna, jobban mondva mintha teste külön lett volna ujjai mozdulataitól. Hihetetlen könnyedséggel és magabiztossággal játszott, mintha Schumman darabja számára ujjgyakorlat lett volna. Nem vitt bele nagy mozdulatokat, még a pianóknál sem lehetett érezni a romantikus zenére jellemző puhaságot és túlzásokat: végtelen egyszerűségében rejlett zseniális ereje. A szólista mellett a Pannon Filharmonikusok együttese is rendkívül összeszedetten vett részt ennek az elsősorban a zongoristának teret adó darabnak az előadásában.

A koncert második részét kitöltő mű olyan csemegét tartogatott a közönség számára, amelyről mindenki elmondhatta, hogy eddig még nagyközönség által nem hallott műnek lehet fültanúja. Ilyen formában legalábbis biztosan, hiszen a Pannon Filharmonikusok állandó karmestere, Vass András 2011-ben hangszerelte át Schubert A halál és a lányka című vonósnégyesét, és az érdeklődők most először hallhatták nagyzenekari változatban. A művet végighallgatva meg kellett állapítanom: Vass András nemcsak kiváló karmester, hanem nagyszerű komponista is (még ha egy áthangszerelt mű esetében ő maga ezt a titulust vissza is utasítaná). Érdekesnek tartottam, hogy az eredetileg kizárólag vonóshangszerekre írt darabnál itt nagy szerepet kaptak a fúvósok; külön kiemelném a fuvola hátborzongatóan szép játékát a második tétel gyönyörű dallamánál, illetve a hegedű erre való válaszolgatását. A Schubert-műnél nemcsak az évszám (1824) mutatja, hogy a Schumann-darabnál korábban keletkezett műről van szó: a tragikus atmoszféra, a halál „lassan de biztosan" közelítő metrikus dallama, a reménytelenség; címszavakban ezek, melyek áthatják a zenét, ezek miatt lehet egyértelműen a romantikához sorolni. A halál közeledtét jelzi még a d-moll hangnem is, mely a mozarti nyitány első felében is érvényes volt, ami szintén az opera főszereplőjének elkerülhetetlen végzetét vetítette előre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Jazz/World

Animációs klip készült a Symbiosis 5 legújabb dalához

Április 28-án hallgathatja meg először a közönség a Symbiosis 5 Locked In A Box című dalát, amelynek sajátos világát a Cseuz Dániel által készített loop animáció egészíti ki. Az új klip cikkünkben is elérhető!
Színház

Koncerttel és filmvetítéssel ünnepelhetjük a 129 éves Vígszínházat

A hagyományokhoz híven május 1-jén a társulat a közönséggel együtt ünnepli a Vígszínház születésnapját. Az érdeklődők ünnepélyes keretek között ismerhetik meg a Vígszínház 2025/26-os évadának tervezett bemutatóit.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az Őrség varázslatos tájaira hív a Fesztivál Akadémia Budapest

A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművész házaspár által alapított Fesztivál Akadémia Budapest május 30. és június 1. között első alkalommal rendezi meg tavaszi fesztiválját, a Springfestet.
Klasszikus hír

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.
Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.