Ravel ugyan nem komponált gitárdarabokat, de egyre több művét írják át erre a hangszerre, hiszen a zenéje érzelmes, színes, hangulatos, és gyakran spanyol és egzotikus ihletésű. Elég csak a Pavane egy infánsnő halálára, a Habanera vagy a Boléro című darabjaira gondolni.
A Miroirs egy ragyogó zongoraciklus, melynek minden egyes tételét az Apacsok nevű avantgárd művészcsoport egy-egy tagjának ajánlotta a zeneszerző. Az Oiseaux triste (Szomorú madarak) című tétel dedikáltja a katalón zongoraművész Ricardo Viñes volt, aki azt írta, hogy Ravel akkoriban olyan zenék komponálásán dolgozott, melyek szinte improvizációknak hatottak, olyan szabadok voltak formájukban és kidolgozottságukban. Ravel állítólag egy reggel a feketerigó hangjára ébredt, és elvarázsolta a madár elegáns, melankolikus, arabeszkszerű éneke. "Az Oiseaux tristes nagyon jellemző a gondolkodásmódomra – írta Ravel. –
A madarakat idézi meg, amelyek elvesznek az erdő sötétségében a nyár legforróbb napján."
Koltai Katalin átiratát a rangos Classical Guitar Magazine a hét felvételének választotta, így hallgassák meg a Fidelio olvasói is. A gitárművész egyébként Győri Noémivel a Classical Flute and Guitar Project duó tagja, akikkel korábban már interjút is készítettünk.

Kapcsolódó
„Nyugodtan merjünk kísérletezni”
Pár hónapja néhány fuvola-gitár videoklip szinte felrobbantotta a netet: Győri Noémi és Koltai Katalin, a bécsi Doblinger kiadónál megjelent Mozart, valamint hamarosan a boltokban is kapható Haydn-szonáta átiratukból készített felvételeit világszerte több százezren hallgatták a különböző online videómegosztókon. A két muzsikussal az átiratok készítéséről és kamarazenélésről beszélgettünk.