Klasszikus

Hallgatnám még, polgár

2014.08.19. 14:17
Ajánlom
A Kaposfest második napján újra abban a sajátos levegőben éreztem magam, ami eddig minden évben körülvett. A koncerteken hatalmas ugrásokat tettünk stílusok és évszázadok, formai és hangszerelési ötletek terén. KRITIKA

Augusztus 14-én a délelőtti koncert első műsorszáma Schubert három dala volt, amelyet Anne Reinhold gyönyörű és rendkívül hajlékony, expresszív előadásában hallhattunk. A három dalt a lemondás, a tragikum, a hiábavaló küzdelem tematikája fűzte össze, ami a csúcsponton M. Meerovitch érzékeny billentésű, pontos kísérete nyomán az Erlkönigben vált egészen nyilvánvalóvá. Ezt követően Rohmann Ditta Bach D-dúr csellószvitjét adta elő egészen sajátos formában, a szerző eredeti akarata szerinti öthúros gordonkán, káprázatos, lenyűgöző hangzásokat, értő, önazonos stílusvezetést, hiteles megszólaltatást biztosítva. A reggeli koncert - és már előre sejtem, hogy talán az egész idei fesztivál - egyik zenei fénypontja Bartók II. hegedű-zongoraszonátájának megszólaltatása volt Kelemen Barnabás és José Gallardo tolmácsolásában. A két idegrendszer épp annyira került közel egymáshoz ebben a különösen technikás darabban, amely pontosan szükséges ahhoz, hogy a lehetetlen határait súrolva megszólalhasson a mű teljes mélysége, Bartók minden zenei és zenén túli gondolata. Nem is előadást, de zenei értelmezést, beszélgetést hallhattunk, az ijesztő technikai mutatványok egyszerűen álltak a kifejezés szolgálatába. José Gallardo atomóra-pontossággal reagált Kelemen Barnabás minden mozdulatára, és viszont. Ritka élményt okozott a közel húszpercnyi játék, méltóan nemcsak a fesztivál, hanem az igazi muzsika világához.

Az este Kurtág-művel indult, A kis csáva képsorozat piccolóra, harsonára és gitárra íródott, miniatűrjei igen szellemesen illeszkedtek egymáshoz és a darabok címeihez is. Kurtág világa úgy tűnik a Kaposfest egyik sajátos színévé válik az évek folyamán. A folytatás, ha lehet még fokozni, szinte szakadéknyi ugrás a századelő, bonyolult zenei szövettel burkolt világába: Korngold Vonóshatosa rendkívül megterhelő, fokozásokkal teli muzsika, amelynek megszólaltatásához sok-sok fegyelmezettség és összhang szükségeltetik. Az első tételben sok dinamikai és artikulációs tétovaságot éreztem, időnként nem lehetett tudni, honnan és hová érkezünk. A második tétel csöndjei és a harmadik valcerezése már összeszokottabb együttes képét mutatta, a fináléban pedig érezhetően engedett a feszültség. Thomas Dunfordról felesleges sokat írnom, egyszerűen lenyűgöz, ahogyan egy időnként alig hallható, különleges lanttal és Dowland tiszta muzsikájának interpretálásával fél órán át négyszáz embert csöndben szögez a székéhez, utána szerényen feláll, és szinte zavart mosollyal fogadja a némaság után kirobbanó vastapsot.

A zárószám Sosztakovics c-moll versenyműve zongorára, trombitára és vonószenekarra volt. A zongoraszólamot José Gallardo, a trombitát Szergej Nakarjakov játszotta. A ritkán hallható darab tételeiben a zongora vitte a vezető szerepet, José Gallardo hatalmas elánnal vetette bele magát ennek a műnek minden részletébe, olyan zenét csalogatva elő, amelyre régen áhítottunk: bánat, hetykeség, irónia, játék mind-mind elénk perdült az utolsó fél órában; Nakarjakov trombitája az utolsó tételben jutott leginkább szerephez, de akkor mindent megmutatott, amit csak lehetett. A vonószenekarban sajnos, ismét akadtak az esthez nem méltó hangok, különösen az unisonók szóltak időnként egyenetlenül.

A következő este igen különlegesnek ígérkezett a műsorválasztással: Lully és Richard Strauss egyaránt foglalkoztak Moliére Az úrhatnám polgár című művével. Mindkét zeneszám előtt Hegedűs D. Géza és színésznövendékei adtak elő egy-egy jelenetet a Moliére-darabból, Parti Nagy Lajos remekbe szabott (át)fordításában, amelyben rengeteg nyelvi humor, groteszk lelemény záporozott a közönségre, megadva az este alaphangját. A Lully-szvit előadása élményszámba ment, nemcsak a precíz megvalósítás, hanem olyan apróságok miatt is, mint a Jonathan Cohen vezette kisegyüttes. A dob nem nyomta el még Dunford lantjátékát sem, a hangzásarányok a remek akusztikájú teremben szinte ki voltak grammozva. Az együttesből mindenkit dicséret illet, de Alina Ibragimova közülük is kiemelkedett telt és érzelem gazdag hegedűjátékával, s a zárótétel szólójának finom mívű frazírozásával. A másik figyelemre méltó közreműködő az ütőhangszeres Hlaszny Ádám volt, aki rendkívüli pontossággal végezte látszólag háttérbeli, de nélkülözhetetlen feladatát a húr nélküli kisdobon, a csörgődobon vagy éppen a kasztanyettát helyettesítő kanalakon.

A szünet után teljesen megtelt a színpad zenészekkel, ekkora és főképp ilyen összeállítású zenekar még nem szerepelt a Kaposfest estjein. Ha némiképp redukálva is, de komplett szimfonikus zenekart köszönthettünk Olari Elts vezetésével. A furfangos szerző a kiszenekart pontosan ugyanolyan érzékkel kezelte, mint közismert nagyzenekari darabjaiban vagy operáiban. A Rózsalovagból már ismerős, rizsporosparóka-hangulatot idéző, groteszk bájjal elénk táruló világban a zenészek teljesen otthonosan mozogtak, a mű ironikus oldalait maximálisan kidomborítva. Kelemen Barnabás a műben hegedűverseny-féle attrakciókat mutatott be lefegyverző könnyedséggel, de remekeltek a fafúvók is a Till-ből ismerős frázisokkal, flatterhangokkal. A zárótétel cinkos kacsintások sora volt a közönségre, az oboatémával és annak hárfa-zongora-pizzicato kíséretével, vagy éppen a La donna é mobile-ária torz verziójával. Tökéletes megvalósítás, hibátlan este - hallgatnám még.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.