Klasszikus

Hallgatni arany

2011.11.14. 13:57
Ajánlom
A hagyományos koncertrepertoár legközepéről választotta programját Takács-Nagy Gábor és együttese, ám produkciójuk egy pillanatra sem tűnt sokadik utánjátszásnak.

A büfé üzemel - hangzott a MÁV Szimfonikus Zenekar hűséges bérleteseinek szóló tájékoztatás a koncert első száma előtt; a zenekar üzemel - tehettük hozzá magunkban pár perccel később, immár a Varázsfuvola nyitányát hallgatva. Kedvező árak amott, áradó kedély emitt, minthogy Takács-Nagy Gábor pálca nélküli vezénylését követve roppant lendülettel és derűs komolysággal látott a muzsikáláshoz a szimfonikus együttes. A nyitány előadását már vizuálisan is a közvetlenül a karmester köré ültetett fafúvós hangszercsoport dominálta, ízes és plasztikus játékuk pedig egészen különös bájt kölcsönzött a nyitó perceknek. Míg a vonóskart olykor érezhetően a harsányság külső határvonaláig ragadta saját elánja, addig az élményszerű fagott-belépések és klarinétmelódiák sora, s jószerint mindahány fafúvós megszólalás olyan előadói kultúrát sejtetett, amit jobbára csak tekintélyesebb és ünnepeltebb zenekaroktól szokás méltán elvárni.  

A koncert Esz-dúrban indult, s úgy is folytatódott, hiszen második szám gyanánt Mozart Esz-dúr szimfóniája (No. 39, K. 543) szólalt meg - de csakis Takács-Nagy Gábor szavai után. A rokonszenves művész ugyanis, akinek muzsikusi autoritását kétség kívül nem érheti gáncs, a koncert minden száma előtt intézett néhány keresetlen szót a közönséghez. A hangulati alapozás és a szubjektív műismertetés zsánereit váltogató megszólalások nem tűntek éppenséggel nélkülözhetetlenül szükségesnek, de nem bizonyultak különösebben zavarónak sem: inkább csak valamiféle formálódó bizalmasságot jeleztek a vezető karnagy és a bérletes tábor között. Az Esz-dúr szimfóniát például friss filmélménye, Forman Amadeusa, s általában Mozart gyermeki szerepjátszása felől értelmezte Takács-Nagy, s bár mindez élőszóban némiképp sután hangzott, a zenekari előadás meggyőzően igazolta vélekedését. A gyors hangulatváltások és a szélsőséges gesztusok ugyanis valóban érzékletesen kirajzolták a saját játékában gyönyörködő, elsősorban önmagát szórakoztató komponista gyermekded vonásait. A változatlanul remek formát mutató fafúvósok mellé immár a vonósok is felzárkóztak, s különösen a harmadik és a negyedik tételben, az előbbibe energikusan betoppanó ländler vastag derűjének, majd a finálé sebes sodrásának előadásában mintaszerű összjátékkal gyönyörködtettek.

A koncert második felét Johannes Brahms II., D-dúr szimfóniája töltötte ki, amely előtt Tóth Árpád Esti sugárkoszorú című klasszikusát játszották be hangfelvételről, Latinovits Zoltán előadásában. Merthogy Takács-Nagy Gábor az oly népszerű szimfóniát a komponista Clara Schumann iránt táplált romantikus érzéseinek fölemlítésével kívánta a közelünkbe hozni. Mi tagadás, ezen a ponton a recenzens keblében némi elkedvetlenedés támadt, ámde az érdemi produkció ezúttal is felülírta a fenntartásokat. Sőt, az első tétel olyan eszményi szépséggel indult, hogy az még az első rész kiváló Mozart-játéka után is váratlan meglepetést jelentett. Itt végre a rezek is döntő szerephez juthattak, s a főtémát elővezető kürtszólam ki is állta a próbát, méghozzá szó szerint fényesen. A folytatásban ugyan már nem sikerült ezen a rendkívüli formakultúrájú és koncentrációjú szinten tartani az előadást, de azért a két középső tétel megszólaltatása így is kiemelkedett a szabványinterpretációk sorából: leginkább éppenséggel a friss rátekintés nyilvánvaló igényének és a zenei folyamat személyességének köszönhetően. A negyedik tétellel azután a MÁV Szimfonikus Zenekar újra felért az indulás hegymagasára, s az eufórikus hangulatot keltő kitörésekben is kivételesen összefogott együttes játékkal örvendeztetett. Ráadás gyanánt - akárcsak a szimfónia 1877-es bécsi ősbemutatóján - a harmadik tétel hangzott fel még egyszer: Takács-Nagy által ekképp megidézve a mű legelső karmesterét, Richter Jánost, s egy obligát Magyar tánc helyett újfent elszabadítva a táncos léptű scherzót.      

MÁV Szimfonikus Zenekar 

2011. november 10. 19:00

Olasz Kultúrintézet 

Vez.: Takács-Nagy Gábor

Mozart: Varázsfuvola - nyitány; Esz-dúr szimfónia, K. 543
Brahms: II., D-dúr szimfónia, op. 73 

Lukács-bérlet

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.