Klasszikus

Hallottál már a Petruska-akkordról?

2018.12.01. 15:55
Ajánlom
Ha hallottad már Stravinsky Petruska című balettjét, biztos, hogy hallottad az akkordot. De mi köze van ennek az ördög hangközéhez?

A múltkoriban az ördög hangközéről írtunk érdekes cikket, ha arról lemaradtál, mindenképpen pótold be. Most Igor Stravinsky egyik leghíresebb harmóniai invenciójáról, a Petruska-akkordról lesz szó.

Igor Stravinsky mestere volt annak, hogy jellegzetes harmóniákat hozzon létre, amelyek varázslatos hangulatot teremtenek olyan balettzenéiben, mint a Tűzmadár, a Tavaszi áldozat vagy a Petruska. A Petruska, három bábu tragikus szerelmének története Szergej Gyagilevvel együttműködésben jött létre, ősbemutatóját 1911 júniusában tartották.

Nevezetes a balettben hallható akkord, amely valójában két, egymásra helyezett hangzat: egy Fisz-dúr és egy C-dúr. Így hangzik:

És íme, az öt vonalon ábrázolva:

petruska_01-163646.jpg

A Petruska-akkord

A két akkord két külön világ keveredését illusztrálja: az emberi és a bábu világét, azok távolságát és ellentétét. És itt kell szót ejtenünk az ördög hangközéről: a C és a Fisz épp a szűkített kvint, tehát az ún. tritónusz távolságára állnak egymástól.

A két akkord együtt egy hexatonikus skálát alkot – ez annyit jelent, hogy a hangsornak hat tagja van. Ez a hat tag konkrétan: C, Desz, E, Gesz, G, B (vagy másik elnevezéssel: C, Cisz, E, Fisz, G, Aisz). Ez a hat hang a tritónusz hangsor elnevezést kapta, mivel az oktávot egyenlő arányban osztják szét, két szűkített kvintre: C-től Fisz-ig, Fisz-től C-ig.

tritonusz_hangsor-163646.jpg

A tritónusz hangsor: C-től Fisz-ig szűkített kvint.

De miért érdekes mindez? Hát főként azért, mert az ilyesféle megoldások úgy hatnak elemi erővel és újdonságként a zenehallgatóra, hogy épp csak feszegetik, de nem bontják meg a muzsika tonális kereteit. Kellő invencióval ugyanis még tonális nyelven is lehet újat mutatni – ráadásul, ismerjük el, a Petruska-akkord nagyon jól hangzik.

Itt van a teljes balett a Concertgebouw előadásában, vezényel Andris Nelsons.

Mi ez a sorozat?

Te is jártál már úgy, hogy meghívtak egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember múlatta az időt, de te csak álltál a sarokban bután, mert nem tudtad, miről beszélgess? Nos, ennek vége! Vágj fel előttük azzal a sok érdekességgel, amit itt olvasol. Sorozatunk korábbi részeit itt találod>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.