Klasszikus

Hamar Zsolt: "A Nemzeti Filharmonikusoknál megismert hangzás és atmoszféra az etalon"

2013.01.05. 10:41
Ajánlom
Január 8-án a XIX-XX. századi Bécs zeneszerzőinek művei mellett Stravinsky Tavaszi áldozata szólal meg a Müpában, az NFZ korábbi állandó karmestere, Hamar Zsolt vezényletével. A visszatérés mellett a művekről és a kor zenei-művészeti szellemiségéről kérdeztük a dirigenst, akit Németországban értünk utol telefonon.

- A XIX-XX század fordulójának Bécsét idézi az este első három darabja. A korszakbeli egyezésen túl magukban a művekben felfedezhetőek rokon vonások?

- Feltétlenül. A három bécsi illetőségű zeneszerző, Mahler, Berg és Zemlinsky ugyanarra a zenei problémára, kihívásra kereste a választ. Persze, mind máshonnan indultak, és máshova is érkeztek, de az útkeresés, a kérdésfeltevések rokonsága nagyon is tapintható!

- És mi volt e zenei kihívás?

- Nagyon egyszerűen fogalmazva, az, hogy Wagner Trisztán és Izoldája után lehet-e még ugyanaz a zene, mint azelőtt. Hogy érvényes-e a hagyományos zenei nyelvezet, vagy ideje teljesen új utakat keresni? És ha az újítás a válasz, akkor vajon a korábbi századok „feszültség-feloldás" zenei logikája alkalmazható-e még.

- Választ is kapunk majd a koncerten?

- Igen. A műsorra került darabok azt üzenik, hogy a változás, újítás elkerülhetetlen volt, de a feszültségkeltésre és annak feloldására alapozott zenei építkezés továbbra is érvényes. Persze mindhárman máshogy járták körül ugyanezt a kérdést. Zemlinsky a hagyományokba kapaszkodva jut el az újítás kényszeréig. Mahler a zenei hagyományokat teljesen a saját képére formálta, átgyúrta, hogy tovább tudjon lépni. Berg pedig az új bécsi iskola, Schönberg nyomán evezett új vizekre.

- Sem a Zemlinsky zsoltár, sem a Berg-hegedűverseny nem tartozik a túljátszott darabok közé. Honnan jött e programválasztás?

- Mostanában sokat foglalkoztat ez a korszak, ez a miliő, a két említett darab pedig fontos alkotás. Mindig törekedtem rá, hogy a saját látókörömet szélesítsem, minél több művet sajátomnak érezhessek. Természetes, hogy ennek a kutatásnak az eredményeit a közönséggel is szeretném megosztani.

- Ha megenged egy provokatív kérdést, nem csak a vájt fülűek, a zenei ínyencek fogják élvezni az előadást?

- Had' legyek én is provokatív: nem értem a kérdést. Szerintem tisztelni kell a hallgatóságot, és mindig azt feltételezni, hogy ínyenc és vájt fülű. A zenészeknek nem szabad elefántcsont-toronyba zárkóznia. Az izgalmas zenéket igenis meg kell mutatni. Biztos vagyok benne, hogy ezek a darabok mindenkinek tetszeni fognak, és különben is: a zenét nem magyarázni és megérteni kell, hanem átélni és megérezni!

- Mivel, hogyan hangolódhatnak rá a hallgatók a korszakra és a hangulatra?

- Alapvetően a múlt századforduló bécsi irodalmát és képzőművészetét javasolnám, a szecessziótól akár egészen Freud doktor munkásságáig. A műsor nagyon szervesen illik ugyanis ebbe a közegbe, hangulatba. A koncert második fele pedig mintha ugyanennek az életérzésnek, pezsgésnek a folytatása lenne, csak épp Párizsban. A Tavaszi áldozat Stravinsky úgynevezett "orosz korszakából" származó műve, de nem jöhetett volna létre Párizs és az 1910-es évek vibráló atmoszférája, no és persze Gyagilev balett-társulatának formabontó munkássága nélkül.

- A Tavaszi áldozat 2013-ban száz éves darab lesz. Miért tekintették a kortársak valóságos zenei bombának?

- Furcsa kérdés, hogy valójában mennyire volt forradalmi a Tavaszi áldozat. A művészet fejlődése egyszerre evolutív és revolutív. Folyamatos és szakaszos. Sokszor a felszín alatt, búvópatakként folyik a fejlődés, ami egyszerre, egy-egy műben a nagyközönség számára is láthatóvá válik. Ezt aztán a kortársak gyakran sokkszerű forradalmi pillanatként élik meg. Stravinsky korábbi műveiben és bőven találni előjeleket. Persze a darab nem véletlenül lett ekkora szenzáció, mert valóban megrendítő erejű mű.

- A Berg-hegedűversenyt Isabelle Faust hegedűjátékával hallhatjuk. Mire számíthatunk tőle?

- Az én javaslatom volt a művésznő meghívása, ugyanis többször dolgoztam már vele, legutóbb Frankfurtban. Ott Sosztakovicsot játszott, nem csak kiválóan, de gyönyörűen. Rendkívül tehetséges és sokoldalú előadó.

- Faust szerint a versenymű attól izgalmas, hogy a már-már matematikai precizitást és világos vonalvezetést megtartva is rendkívül emocionális. Hogy látszik ez a karmester szemszögéből?

- Berggel kapcsolatban mindenképp szem előtt kell tartani, hogy Schönberg tanítványa volt. Egész életében igyekezett megfelelni mestere dodekafon törekvéseinek. Megrögzötten kereste a tökéletes dodekafon művet. De szerencsére volt annyira pragmatikus, hogy amikor valamit nem érzett helyénvalónak, akkor el tudott térni a merev szabályoktól. Aztán legfeljebb utólag próbálta megindokolni, hogy miért írt a kottába F-et, amikor a logika egy D-t kívánt volna. Nagyon precíz és szabálykövető zene, de azért végső soron az esztétikumnak vannak alárendelve a döntései.

- Milyen érzés lesz visszatérni a zenekarhoz, amelynek 1997 után első állandó karmestere volt?

- Egészen különleges, óriási élmény lesz, hiszen ez volt életem első állandó zenekara, mondhatni anya-zenekara. Sokfelé megfordultam azóta, hogy itt vezényeltem, de akármerre járok, az itt megismert hangzás és atmoszféra az etalon, a viszonyítási pont. Kiss József oboázása vagy Molnár Zoltán trombita-játéka, Kaszás Mihály timpani-hangja éppúgy, mint Bársony László vagy Koó Tamás szólamvezetői-, zenei habitusa. Az itt megszokott hangszíneket keresem a hangszerek vagy szólamok hangjában. Bárhova vet az élet, azt hiszem, mindig is egy kicsit az NFZ-t szeretném viszonthallani!

Forrás: Nemzeti Filharmonikusok

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Tánc

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus

A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata

A holdbéli világ című vígopera és egy, a korban divatos törökös komédia részlete is felcsendül a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.
Klasszikus karácsony

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Klasszikus interjú

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.