Klasszikus

Hamar Zsolt: Meg kellett csípnem magam, hogy nem álmodom!

2018.10.25. 09:40
Ajánlom
Álomszerűnek tartja pályája elmúlt 25 évét Hamar Zsolt, a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója, aki október 25-én tölti be 50. életévét. Boldog születésnapot kívánunk a karmesternek!

Hamar Zsolt 50. születésnapjához közeledve felidézte, hogy három diplomájából időrendben az utolsó a karmesteri, amelynek megszerzése után a Magyar Televízió Karmesterversenye indította el pályáján. A verseny után legalább egy hétig minden reggel úgy ébredt, képletesen és ténylegesen is, hogy megcsípte magát, tart-e még az álom.

Mint mondta, ezt követően is csupa meseszerű dolog következett. Ennek a történetnek a legutóbbi fejezeteként pedig az a megtiszteltetés érte, hogy a Nemzeti Filharmonikus Zenekar (NFZ) élére állhatott, folytatva azt a fantasztikus munkát, amelyet Kocsis Zoltán kezdett el. „Bár az embernek vannak kevésbé jobb pillanatai, hullámvölgyei, holtpontjai, de azok is csak azért történtek, hogy azután is egy fantasztikus, álomba illő dolog történjen meg” – hangsúlyozta, és elárulta: nagyon szerencsés embernek tartja magát.

Pályája állomásai közül említette, amikor 1997 őszén Kocsis Zoltán zeneigazgató meghívására a Nemzeti Filharmonikus Zenekar első állandó karmesterévé nevezték ki, ilyen státuszban hét évig volt alkalma dolgozni. Közben elkezdődött egy új szerelem az életében, hiszen 2009 szeptemberéig a Pannon Filharmonikusok zeneigazgatója volt. Egy Olaszországban megnyert verseny eredményeképpen első karmester lehetett Padovában, fellépett Linzben a Bruckner Orchester élén, majd 2007-ben debütált a Zürichi Operában, ahol aztán 6 évig állandó karmesterként működött. Sikerrel pályázta meg a wiesbadeni hesseni tartományi színház főzeneigazgatói posztját, és szerződése lejártával az NFZ élére került.

Nem csak kívülről, belülről élve is álomszerű 25 év volt

– mondta.

A zeneigazgató elmondta, hogy nagy reményekkel, nagy lelkesedéssel és lendülettel vágott bele a munkába a Nemzeti Filharmonikusok élén, pozitív várakozással teli légkörbe érkezett, s érezte a kollégák támogatását. „Ennek az együttesnek elmondhatatlan értékei és aranytartalékai vannak” – mutatott rá, hozzáfűzve: a hétköznapi gondokat, súrlódásokat megoldó konfliktuskezelő technikák hiányoztak, de ezeket folyamatosan építik, és úgy tűnik, hogy működnek is. Hangsúlyozta: erős kép él benne arról, hogy a Nemzeti Filharmonikusoknak mi dukál, mi az a pozíció, amit itthon és külföldön el kell foglalnia, s ezen a téren még van mit tenni. Ha kap rá időt és lehetőséget, erre a feladatra összpontosít. Tapasztalatai szerint 10-12 évig lehet hasznára egy karmester az együttesnek, ezt követően inkább már csak gátolja a muzsikusok fejlődését, amelyhez egy idő után már más szempontrendszer szerint kell dolgozni.

Hamar Zsolt

Hamar Zsolt (Fotó/Forrás: Berényi Gyula)

Hamar Zsolt kitért arra is, hogy időnként odaül egy üres kottapapír elé, és megpróbálja megtölteni hangjegyekkel. Bár nem tekinti zeneszerzőnek magát, mivel néha többet húz ki, mint amit lejegyez, de szakmailag és emberileg is lélektisztító purgatóriumnak tartja a komponálást. „Amikor birkózom a hangjegyekkel, akkor helyükre kerülnek a dolgok” – mondta, kiemelve: ha az ember túl sok pozitívumot él át, sok dicséretet és ajándékot kap az élettől, akkor könnyen elszállhat, ha azonban leül a kotta elé és birkózik a hangjegyekkel, mindig rádöbben, hogy milyen icipici.

A zeneigazgató felidézte azt is, hogy a pályája elején főleg koncertkarmesterként dolgozott, bő 10 évet pedig operadirigensként, mintegy 20 éven át sokat utazott és lépett föl vendégkarmesterként. A Nemzeti Filharmonikusok élén nap mint nap éli át azt az élményt, hogy milyen csodálatos Brahms vagy Schumann csellóversenye. Mint mondta, operakarmesterként mindig hiányérzete volt: ha csak karmesterként nyúlt a műhöz, az előadóművészeti tevékenység egyes elemei nem álltak össze egész képpé, de amint a színpadra állításon gondolkodik, minden helyreáll. A Zürichi Operában és a wiesbadeni színházban sok operát vezényelt, és szívesen megmutatná itthon is, amit tanult. Több opera rendezése van készen a fejében, többek között a Bohémélet, a Traviata, A bolygó hollandi, az Ariadné Naxoszban és A varázsfuvola, de az operarendezés csúcsának a Ring-ciklust tartja.

Száz kiváló zenész, együtt ők a Nemzeti Filharmonikusok

Kapcsolódó

Száz kiváló zenész, együtt ők a Nemzeti Filharmonikusok

Irányításával új utat jelölt ki a zenekar számára, de igyekszik Kocsis Zoltán örökségét méltóképpen ápolni. Hamar Zsolt egy éve a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója, aki márciusban két fővárosi koncertet is ad az együttessel.

Hamar Zsolt:

Hamar Zsolt: "A koncerteken majd kiderül, jók vagyunk-e"

A Nemzeti Filharmonikusok új zeneigazgatója a Fidelio Klasszikban mondta el, hogyan szeretné továbbvinni a Kocsis Zoltán teremtette hagyományokat, és hogyan kívánja elindítani a változást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

A Kossuth-díjas karmester szeretné, hogy az Operaház órabérben foglalkoztatott korrepetitorai nagyobb megbecsülést kapjanak.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus portré

Egy orosz, aki zenét álmodott Seherezádé történeteihez

175 éve született Rimszkij-Korszakov, akinek ma szinte csak egyetlen művét ismerjük, a négytételes Seherezádét. Pedig írt mást is, és egy egész generáció tanára volt.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör áprilisi programjából

Áprilisban többek között Ádám Zsuzsanna és Banai Sára, Falusi Mariann és a Sárik Péter Trió, Szakcsi Lakatos Béla és Fáy Miklós mint szerkesztő lép a Társaskör színpadára.
Klasszikus ajánló

Elhúzza Casanova nótáját az Óbudai Danubia Zenekar

Március 22-én és 23-án a velencei szökevény, Giacomo Casanova kalandos életéből villant fel részleteket az Óbudai Danubia Zenekar, kiváló zeneművekkel tarkítva a történeteket. A pénteki koncert élőben követhető a Fidelio közösségi oldalán, de néhány jegy még akad azoknak, akik személyesen élnék át a hangversenyt.
Klasszikus lemez

Kodály-siratótól a Kurtág-árnyékig

A rohmanndittasághoz szükségeltetnek: érző csellóhang, tisztaság. Komolyság, gazdag zengés. Kíváncsiság. Új lemeze nemcsak portré, hanem igazi magyar történet.