Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
A kismartoni Quartetto Plus vonósnégyes-napok első napján, március 30-án, csütörtökön, az Emerson String Quartet tagjai utolsó európai turnéjuk befejező koncertjét adják. Érdekes egybeesés ez a fellépés, mert búcsú és debütálás is egyben. A szakmában eltöltött negyven év alatt most lép fel először és utoljára az együttes a vonósnégyesek bölcsőjében, a Haydn Teremben. Az együttes különösen pazar programmal lép színpadra. Az Emerson Quartet tagjai mindig is szívükön viselték az amerikai kontinens zenéjének bemutatását; ezúttal Samuel Barber Adagio vonósnégyesekre című, eltúlzott, leplezetlen emocionális fájdalmat tükröző művét szólaltatják meg.
A koncert fénypontjaként Haydn muzsikáját élvezhetjük,
az est témájához illő kezdeti csattanóval: az 5. (G-dúr) kvartettben a szokásos nyitány helyett rögtön egy pianissimo zárókadenciát hallhatunk. A mű íve a népzenei betétektől az operaparódiáig terjed – Haydn humorát mindig is magasra értékelték az Emerson Quartet tagjai. Schubert zárásként felcsendülő G-dúr kvartettje a transzcendens kimondhatatlan érzését közvetíti.
Március 31-én a 2009-ben alapított, Quartetto di Cremona, az olasz vonósnégyes-kultúra kiváló nagykövetének előadásában Ravel káprázatos, táncos, fiatalkori műve, az F-dúr vonósnégyes, Haydn, valamint Beethoven két késői alkotása közé illesztve csendül fel . Haydn utolsó vonósnégyesében, az 1. (G-dúr) kvartettben humor, melankólia és érzelmi mélység elbűvölő egységet alkotnak. Beethoven késői vonósnégyesek sorába tartozó, drámai-bánatos a-moll vonósnégyese magában foglalja az ismert, Egy felgyógyult beteg hálaimája az Istenséghez, líd hangnemben címet viselő lassú tételt is.
Április 1-én három fiatal vonósnégyes veszi birtokba az Esterházy-kastély több terét. A Leonkoro Quartet, az Adelphi Quartet és az Isidore String Quartet délelőtt a Quartetto de Cremona mesterkurzusán vesznek részt.
Az esti koncertsorozat 18 órakor indul a kastély kápolnájában, majd az Empire-teremben folytatódik, és végül a Haydn Teremben zárul.
Az este Haydn Krisztus hét szava a keresztfán című művére épül. A darab 1785-ös, cadízi bemutatóján a püspök a Megváltó mindegyik szava után megosztotta saját, aktuális gondolatait. Ehhez hasonlóan a darab egy-egy tételére kortárs zeneszerzők, Kaija Saariaho, Daniel Serrano, Busha El-Turk és Aida Shirazi műveivel reflektálnak a zenészek.
Quartetto Plus vonósnégyes-napok
Kismarton / Esterházy-kastély
Március 30. – Április 1.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Emerson String Quartet (Fotó/Forrás: Jurgen Frank)