Klasszikus

Hámori Máté: Olyan ez, mint amikor éjszaka rákapcsolod a villanyt a zugevőre

2020.04.19. 09:50
Ajánlom
Az Óbudai Danubia Zenekar a karantén idején otthon zenél. Művészeti vezetőjük, Hámori Máté azt mondja, a közönségnek legalább annyira szüksége van a zenészre, mint a zenésznek a közönségére. De mit lehet tenni olyankor, amikor nincsenek koncertek? És milyen felismerései vannak a járványhelyzetnek?

​Egy hónapja nincsenek koncertek az országban. Az Óbudai Danubia Zenekar az interneten épít közösséget. Mire alkalom ez a leállás a zenekar életében?

Ha nem is ilyen mértékben, de ráfért a zenekarra egy kis pihenés, mert nagyon kemény és igényes műsorok sokasága követte egymást az év első hónapjaiban. Most már persze másról van szó, így egy hónap után, mert egy újfajta működésre álltunk át: az online zenekari jelenlét sok új ötlete rugalmasságot igényel a zenészek részéről, ami szerencsére mindig is erőssége volt a tagjainknak. Ez az időszak az online tanításhoz hasonlóan mélyvíz és nagyszabású kísérlet is egyben, ami szerintem megmutatja, hogy a jövőben milyen új iránya lehet a működésünknek. Terra incognita ez alapvetően a zenekaroknak, amit jól mutat a közösségi oldalakon rövid idő alatt aktivizálható sok új követő.

Persze nagyon más szintű tevékenységre ad ez lehetőséget, mint a hús-vér koncert, de ezzel együtt az online térfoglalás a következő évek fontos eleme lesz.

Tavaszi szél vizet áraszt – Otthonról dolgozik az Óbudai Danubia Zenekar

Kapcsolódó

Tavaszi szél vizet áraszt – Otthonról dolgozik az Óbudai Danubia Zenekar

„Nem bírtuk már az otthoni karantént, muszáj volt összejönnünk egy kis zenélésre” – írja az Óbudai Danubia Zenekar. Talán kevesen tudják, de az otthoni munkavégzés a szimfonikus zenekarok esetében kifejezetten ritka.

Egy 60–80 fős szimfonikus zenekar erős közösségként működik. De mi tarthat össze titeket egy ilyen időszakban? Miben változik ilyenkor a művészeti vezető/vezető karmester szerepe?

A vezetők szerepe válsághelyzetben felértékelődik, mert az alternatív működési lehetőségeket pont a vezetőnek kell kitalálnia, és lehetőleg mielőbb, mert a bizonytalanságban az időtényező kulcsfontosságú.

Mielőbb feladatot kap a kényszerpihenőre küldött zenész, annál kisebb valószínűséggel jelentkeznek nála az ilyenkor gyakori szorongásos, depressziós tünetek, amiknek a hátterében a bezártságon túl a tehetetlenség, a feleslegesség érzése áll.

Az online projektek, amiket mi is elkezdtünk, nem elsősorban a zenei minőség Mount Everestjeit akarják ostromolni, hanem pszichés szerepük van: egyrészt a követőink számára üzenik, hogy csináljuk, itt vagyunk, nektek zenélünk, ne aggódjatok, másrészt a muzsikusaink számára is fontos visszacsatolás, hogy lám, mennyien kíváncsiak a munkátokra, továbbra is fontos és értékes, amit csináltok. Egy vezetőnek ilyenkor az a szerepe, hogy ilyen programokkal segítse a zenekar lelki egységének, a zenészek önértékelésének megőrzését, esetleg fejlesztését, hiszen a válság nemcsak szétzilálni, de összekovácsolni is képes egy ilyen közösséget.

Személyesen hogyan éled meg a bezártságot?

Vegyesen, mert bár a vezénylés egyre jobban hiányzik, van egy része, ami tetszik. Van időm gondolkodni és olvasni, ami nagyon fontos eleme a megújulásnak, ha az ember kreatív munkát végez. Emellett szerencsés vagyok, mert szuper család vesz körül, a feleségem és a kislányom élménnyé teszik az összezártságot. A sok otthoni koszt és csökkentett napi stressz miatt meg is híztam szerintem.

hamori_mate-144604.jpg

Hámori Máté az Óbudai Danubia Zenekar élén 2019. február 14-én a Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Valuska Gábor)

Mit gondolsz, van a koronajárványnak tanulsága? Hogyan látod, miben tesz próbára minket, és mit mutat meg az emberből ez a helyzet?

Számomra az a tanulság, hogy csökkentett fogyasztási módban is nagyon boldogan lehet élni. Egy hónapja nem voltam étteremben és boltban, nem vettem semmit, csak olyat, ami ehető, és mégis nagyszerűen vagyok.

A klímaválsággal együtt nézve ez a járvány biztosan rámutat az ember bulimiás fogyasztói állapotára, mint amikor éjszaka rákapcsolod a villanyt a hűtő előtt zabáló zugevőre: hát, ilyenek vagyunk mi itt, a jólét országaiban. A fogyasztásunk minimum kétharmada teljességgel fölösleges.

Mi lesz az első dolgod, ha vége?

Nem tudom, hogy lesz ennek vége, de biztosan nem hirtelen, egyik napról a másikra. Ami hiányzik, azok a barátaimmal való találkozások. Belőlük nincs sok, de annál becsesebbek nekem, úgyhogy valószínűleg meghívom őket egy jó vacsorára. És elviszem táncolni a feleségemet, az már nagyon ránk fér.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.
Klasszikus videó

„A zene öröm veled” – rendhagyó helyszínen forgatott kisfilmet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Október 1-jén, a zene világnapján tette közzé új imázsfilmjét a Liszt Ferenc Kamarazenekar, amelyet az elhagyatott kelenföldi erőműben vettek fel. A történetben fontos szerep jut a Csuja Imre által megformált portásnak is.