Klasszikus

Hanggal a falnak

2004.10.26. 00:00
Ajánlom
Idén ezernégyszáz éve hunyt el az az első Gergely pápa, akinek emlékét a nevére utaló „gregorián” szó is őrzi. S bár régen bebizonyosodott, hogy a gregorián dallamok szerzői joga nem illeti meg őt, mégis eleven a régi kép, amelyen írnokainak diktálja a szentlélek galambja által fülébe súgott dallamokat. A Szent Gergely pápa-emlékév alkalmából a Magyar Gregorián Társaság Gyöngyösi Leventét kérte fel, hogy komponáljon misét e hatalmas dallamkincsből merítve. A Missa Lux et origot ifjabb Sapszon Ferenc vezényletével a Jubilate Leánykar és a Cantate kórus nőikara mutatta be október 17-én a Szent Imre templomban.

Gyöngyösi Levente már eddigi életművében is különös figyelemmel fordult a vokális művek felé. Az előadók szempontjából rendszerint nagyon magasra teszi a lécet, ugyanakkor a megszülető zene végül – a szó pozitív értelmében – minden alkalommal jól fogyasztható. E vállaltan felhasználóbarát szemlélet tükröződik Gyöngyösinek abból a nemrég tett nyilatkozatából is, amely szerint a kortárs zene és a közönség közti fal áttöréséhez „szakítani kellene a Schönberg – Webern nyomán haladó hiperintellektuális zenei stílussal, és meg kellene találni az arany középutat az igényes önkifejezés és a közönség által befogadható zene egymásnak látszólag ellentmondó követelményei között.”

A Missa Lux et origo a hallgatót folyamatos zenetörténeti asszociációkra készteti. A Kyrie és Gloria gregorián és többszólamú szakaszokat váltogató, ún. alternatim technikával készült tételei éppúgy a XV-XVI. századi vokálpolifóniát idézik emlékezetünkbe, mint a gregorián dallamot parafrazeáló Sanctus. Egyes imitációs szakaszokat és zárlatokat talán Palestrina is elismerne sajátjainak, és a Gloria tétel Cum sancto Spiritu szakaszának barokk fugátója is alapos stílusismeretről tanúskodik. Az időben közelebb álló elődök közül Orbán Györgyöt érdemes említeni: mesteréhez hasonlóan Gyöngyösi Levente is szívesen húz áradó dallamokat szigorú, ritmikus osztinátók fölé vagy közé.

Ifjabb Sapszon Ferenc a tőle megszokott nagy érzékenységgel és lelkiismeretességgel nyúlt Gyöngyösi Levente miséjéhez. A Jubilate és a Cantate összevont nőikara ismét bizonyságát adta, hogy egyaránt otthonosan mozog a gregorián és a kortárs zene világában is. Kivételes az a minőség, ahogyan a mise nagy részét kitevő, éteri finomságú és végtelen ívekre épülő tételeket megszólaltatták. A jazzes beütésű Gloria azonban, ahol a kísérő szólamok szigorú osztinátója úgy hat, mintha egy eredetileg ütőhangszerekre vagy zongorára készült anyag vokális átirata lenne, az erős visszhang miatt több keménységet kívánt volna.

A mise leginkább figyelemre méltó vonása, hogy sokféle alapanyagából nem válik széthulló, eklektikus mozaik. A Gyöngyösi-névjegyek, azaz a mindvégig jelenlévő, sokszorosan osztott harmóniák, az első hallásra ártalmatlannak tűnő akkordok finom, jellegzetes elszínezései, a virulens polifónia révén változatosságában is egységes zenei folyamat tanúja lehet a hallgató. A tömör fogalmazás pedig nem csak attól óvja meg a közönséget, hogy a kontrasztokban kevésbé gazdag nőikari hangzással idő előtt telítődjön a füle, de arra is lehetőséget adhat, hogy a Missa Lux et origo a liturgia keretei között is megszólalhasson, így is tovább tágítván a rést a kortárs zene és a kortárs hallgató közötti falon.

(2004. október 17. Ciszterci Szent Imre templom; Gyöngyösi Levente: Missa Lux et origo (ősbemutató); km.: Jubilate Leánykar, Cantate Kórus női kara; vez.: ifj. Sapszon Ferenc)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.