Klasszikus

Hangokba fojtva

2008.10.25. 00:00
Ajánlom
Megáll-e magában, koncerttermi, kamarazenekari előadásban, leköti-e figyelmünket egész estén át Michael Nyman zenéje? Beindítja-e fantáziánkat, amit kíséretképpen komponált Greenaway, valamint Jane Campion és más rendezők felkérésére? Még a kisebb hibákkal tarkított előadás is megmutatta, hogy film nélkül is milyen hatásos darabok ezek.

A Michael Nyman Band

Kicsit igazságtalan a bevezető kérdés, mert a hatvannégy éves brit Michael Nyman, a világ egyik legismertebb aktív filmzene-szerzője darabjait pályája kezdete óta "élőben" is előadja. A Nyman Band színházi együttesként alakult, eredetileg Campiello Bandnek nevezték. Az Il Campiello (A terecske) című Goldoni-darabot, amely egy velencei életkép, Bill Bryden rendezésében játszották, és a színpadon, a darab szerint egy gondolában elhelyezett zenekar természetesen nem csak imitálta a zenélést. Önállóan Mozart Don Giovannijára épülő szerzeményével több mint harminc évvel ezelőtt mutatkoztak be a londoni Nemzeti Színház előcsarnokában. A Band nem sokkal később vezetője nevét vette fel, és azóta is rendszeres fellépéseket vállal - Nyman például éppen a tavalyi Velencei Biennálé felkérésére komponálhatott nekik új darabot. A vezetője a zongora mellől int néha be, de túlzás volna őt karmesternek nevezni, monoton szólamait kalapálja a zongorán, és vastag keretes szemüvege mögül szigorúan sandít zenészei felé oldalvást.

Az időközben eltelt három évtized alatt Nyman túl van összesen tizenegy Greenaway-film, több más világsiker, így elsősorban a Zongoralecke komponálásán. Kiterjedt életművének legtöbb darabja néhány éve alapított saját lemezcégén keresztül is hozzáférhető. Ha a lemezkiadás felől nézzük, akkor a koncert leginkább a Greenaway Revisited (2005) című lemezre épült. Bevezető kérdésünkre tovább árnyalja a választ, hogy ez a fogalom, a "revisited" ezúttal azt jelzi, hogy a zeneszerző saját filmzenéit megrostálta, kicsit áthangszerelte, újra szerkesztette és emberi fogyasztásra még alkalmasabbá tette, hogy ugyanis a koncertszerű előadás kívánalmainak még jobban megfeleltette őket. Az igazság kedvéért azt is hozzá kell tennünk, hogy operái és egyéb "önálló" művei ezen a koncerten nem szerepeltek, az csak a népszerű filmzenékre épült.

Az akusztikus és elektromos hangszerek, a klasszikus zenei elemek átvétele, Mozart zenéjének mozsárba aprítása majd másképp összerakása, a tizennyolcadik századi dekadencia és a mai világ abszurditásának egymásra vonatkoztatása - ezek a Nyman zenéjét meghatározó ellentétek. Stílusára pedig sokszor rámondják, hogy repetitív - de ez jellemzően csak a Greenaway filmekhez kapcsolható témákra vonatkozik. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Greenaway-jel ’91-ben dolgozott mindeddig utoljára együtt, és hogy vele inkább volt társalkotó. Az egyik filmhez például a zárójelenetet a rendező komponálta a már rögzített zenei sávhoz illesztendő.

A repetitív zene azért igen alkalmas játékfilmek kíséretére, mert a második-harmadik ismétlés után a hallgató füle rááll arra a variációra, amit a már hallotthoz képest a zeneszerző megváltoztat, és ez ellentémaként is funkcionál: még a dallamra figyelünk, de feszültséget kelt a változás. Nyman ezt a feszültséget nagyon gyakran nyilvánvaló disszonanciával fokozza, tudatosan épít erre a hatásra, és a több azonosan hangsúlyos melódia, egy sajátos polifónia hatása olyan, mintha ezek vetélkednének a figyelmünkért, tovább fokozva ezzel a feszültség érzetét.

A Nemzeti Hangversenytermet ezúttal nem a klasszikus koncertek törzsközönsége töltötte meg zsúfolásig, ami nem csoda, hiszen Nyman szerzeményei is legalább annyira populáris, mint klasszikus zenei eszközökkel élnek. Ugyanakkor van valami - feltehetően szándékosan - kimódolt, merev, szögletes Nyman egész lényében, ami még a meghajlásában, vagy a zenekar szabályos elhelyezésében is tetten érhető. A szaxofon és a hegedű, mint vezető dallamhangszerek már az első darabban, a Csodaországban szokatlan, feszítő hangzást produkáltak együtt, amely hasonlóan a régebbiekhez, a kiszámíthatóság és a váratlanság hatásának keverésével operál. Nyman mindig végletekben gondolkodik, már itt a pikoló és a tuba kapott egyszerre fontos szerepet. A Prospero… öt témájának előadása igen meggyőző volt: nagyon élénk, nagyon mozgalmas hangjegyek sorakoztak katonásan. A zongoraszólam volt a legkönyörtelenebbül monoton. Az elkerülhetetlenség közeledtét még expresszívebben mutatja a második részben elhangzott Számokba fojtva zenéje. Sajnos a fantázia-csiklandós darab előadásában kisebb ritmikai pontatlanságok, a vonósok kisebb intonációs elcsúszása fordult elő. A zene kínosan analitikus jellegével, repetitív felfogásával ezek a máshol is előfordult pontatlanságok nehezen férnek össze. Közel hibátlan volt viszont A rajzoló szerződése a második rész zárásában.

Kétségeim voltak viszont a Zongoralecke interpretációjával kapcsolatban. A film zenéjének fő részei egy skót dalgyűjtemény darabjait veszik át, dolgozzák fel, alkotják újra, hogy a legadekvátabb kifejezési formát adhassák a 19. századi történet szereplője érzéseinek. Mint ismert, a főszereplő, a néma feleség legbelső érzéseire csak a zongorajátékából lehet következtetni. De Nyman szóló előadásában nem éreztem azt az expresszivitást, amit a film többszöri megnézése során igen.

A három ráadás azért jelzi, hogy Nyman mint eredeti és nagyhatású zeneszerző megérdemli az ünneplést, szerzeményei celluloid nélkül is fenn fognak maradni, bár a nehéz repertoár - ha már koncertturnéra viszik - pontosabb előadást érdemelt volna.

(2008. október 21. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - The Michael Nyman Band; tagjai: Michael Nyman (zongora), Gabrielle Lester, Catherine Thompson (hegedű), Catherine Musker (brácsa), Tony Hinnigan (cselló), Martin Elliott (basszusgitár), David Roach, Simon Haram (szoprán- és altszaxofon), Steve Sidwell (trombita, szárnykürt), Dave Lee (franciakürt), Nigel Barr (basszusharsona), Ralph Harrison, John Greenough (hangmérnök)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.