Klasszikus

Hangszervarázs

2004.02.11. 00:00
Ajánlom
Találós kérdés következik: hátulról nézzük, félház, szemből nézzük: teltház. Mi az? A Fővárosi Művelődési Ház nagyterme február 8-án, vasárnap délelőtt. Itt ugyanis a közönség soraiban ülők nagy része még nem nőtt akkorára, hogy feje túlérjen a plüssülések támláján, s a ruhatár felől érkező gyanútlan látogatót első pillantásra maximum az elhullajtott mackók, nyalókás-papírok és kistestvérek figyelmeztethetik: a publikum kb. 2/3-a az óvodás-kisiskolás korosztályból került ki.

Már a villamoson borzongással vegyes tisztelettel gondolok azokra a művészekre, akik az Operaház zenekarának muzsikusaiból alakult Múzsa Kamarazene Egyesület tagjaiként, Nagy Mária vezetésével hétről hétre kiállnak e kis emberkék elé, akiknél kritikusabb társaságot nehéz elképzelni. Itt nincs udvariaskodás, jólnevelt, feltűnésmentes szundikálás – igaz, a lelkesedés kifejezése sem korlátozódik a tapsra.

Ahogy a publikum összetétele, úgy a koncertműsor sem szokványos: inkább hangszerbemutató ez, ici-pici darabokkal megszakítva. Ezúttal a vonós instrumentumoké a főszerep. Nagy Mária, a „játékmester” azonban nem ront brácsástul a (művelődési) házba: a gyerekek szemén keresztül keresi az utat a fülükhöz. Ő is, kollégái is estélyiben/szmokingban/frakkban („a macskák rémében”, N. M.) feszítenek, s a műsorvezető sorban bemutatja az öltözékeket, közben magyarázva: ünnep, ha a zene megszólal. (Lehet, hogy egyes alternatív pedagógiák szerint káros ez a misztifikálás, de szerintem nem baj, ha az eljövendő generációk már térdig érő korukban tudják: nem bézbólsapkában járunk operába.)

Ezek a finom pedagógiai eszközök végigkísérik az egész előadást. A színpadon felsorakozott, ütőhangszerekkel felfegyverzett gyereksereg a „varázspálca” (értsd: karmesteri pálca) intésére lép be, az osztinátóhoz a gyerekek (vagy inkább a szülők) a „Cini-cini muzsikát” skandálják, s ha már szóba került tücsök koma, jöhet a hegedű is, azon meg ott a csiga, indulhat a „Csiga-biga” éneklése-játszása, s így tovább, ötletesen, szellemesen. Nagy Mária és kollégái különös gondot fordítanak az egyes hangszínek bemutatására: pengetéssel, vonó fájával, majd szőrével, sordinoval (népszerűbb nevén: „dínóval”) egyaránt megszólaltatják a hangszereket, de még a vonót szántó gyanta hangja is figyelmet érdemel. (Ez az élmény szerintem már egyik-másik szülőnek is új: a háttér-tuc-tuc helyett, íme, a zenére koncentrálni is lehet, sőt, van olyan muzsika, amire még érdemes is.)

A sok „figyelj-csak”-ban, „hű, mit mutatok”-ban elpilledt közönség jópofa mozgásos (ha szabad így fogalmaznom: készségfejlesztő) játékok, valamint a számos karaktert és kort felvonultató, kb. félperces „valódi” művek során pihenheti ki magát. A gyerekek számára azonban, úgy tűnik, nem az operaházi zenészek igényes és gondos játéka a legnagyobb szenzáció, hanem saját kortársaik produkciói: tátott szájjal figyelik, hogy engedelmeskedik a gordonka, a hegedű ezeknek az (elképesztően kicsi) kezeknek. Nagyon szeretném tudni, hány családban hangzottak el „én is akarok”-típusú mondatok a vasárnapi ebédnél.

„Mindenkinek az a zene tetszik a legjobban, amelyhez gyermekkorában hozzászokott. A korán fejlesztett jó ízlés nehezen rontható el később. Ezért ügyeljünk az első benyomásra, mert az egész életünkre kihatnak!" – olvashatjuk Kodálytól a Múzsa Kamarazene Egyesület honlapján. Nem is kell ide jobb végszó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.