Klasszikus

Hangszobrászat Édentől keletre

2003.12.09. 00:00
Ajánlom
III. East of Eden zenei fesztivál lesz a hét végén a Trafóban: a kétnapos seregszemlén a magyar kortárs elektronikus zene képviselői lépnek fel.

Az előző két évben a fesztivál nem volt ennyire tematikus, az akusztikus zenéktől a dj-k koncertjein át a dzsesszig mindenféle stílus képviseltette magát – meséli Zságer Balázs, akit először kértek fel a program szerkesztőjének, miután az előző években fellépett a fesztiválon. Az ő ötlete volt, hogy az idén szűkítsék a kört, és a mai magyar elektronikus zenére koncentráljanak, természetesen bemutatva annak minél több irányzatát. Így hallható lesz ambient, elektro, downtempó, trip-rock, drum and bass egyaránt.

A koncertek péntek és szombat este kilenckor kezdődnek, előttük és közöttük két filmet vetítenek. Az egyik egy beszámoló a Burning Man fesztiválról, a másik pedig Peter Fischli és David Weiss A dolgok menete című filmje. Ez utóbbi egy vágás nélküli, egyetlen hatalmas teremben felvett alkotás: a két művész kísérletet tett a perpetuum mobile létrehozására. A filmen annak lehetünk tanúi, hogy emberi beavatkozás nélkül egyik történés hogyan hozza létre a másikat. Olyan ez, mint a folyamatzene, ott is egybeszövődnek a dalok, így kötődik a film a fesztiválhoz – magyarázza a szervező.

A koncertek sorát péntek az Ion-Zum nevű csapat kezdi, amely tulajdonképpen két együttest takar. Az Iont T. Bali, a Moszkva tér című film zeneszerzője alapította, zenéjük az elektrodark mellett pszichedelikus és noise hangzásokra épül. A Zum az ambient stílusból építkezik, zenéjük meghatározó elemei az ének, a fúvós és ütős hangszerek. Zságer szerint a két zenekar produkcióját akár hangszobrászatnak is lehet nevezni. Őket a három év után ismét színpadra lépő Éhező Apácák nevű formáció követi, akik eleinte mindig más néven léptek fel, és a stílusokkal is kísérletezgettek. Zenéjüket meghatározza a költészet, a szövegszerűség, ami gyakran kimarad az elektronikus zenéből. A The Cas!o Samples két pécsi „gépmachinátor”, akik tolmács- és protokollrobotokat is használnak zenéjük megalkotásához.

Szombat a Skeg nyitja a napot. A banda érdekessége, hogy tagjai más-más stílusú zenét képviselnek (dzsessz, hip-hop, fekete, klasszikus zene), és nem próbálnak: minden a színpadon alakul ki, ezért fellépéseik egyszeriek és megismételhetetlenek. Az Anorganik néven is fellépő Deutsch Gábor ezen az estén basszusgitárossal, dobossal, dj-vel és énekessel zenekarrá kiegészülve játszik saját dalokat és remixeket. A fesztivált a Zagar zárja, tagjai a rockot, az elektronikus és modern tánczenéket ötvözik. Néhány dalt előadnak azok közül is, amelyeket most írtak Török Ferenc Szezon című filmjéhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.